Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13, Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13, Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 39 Bilag 5, L 39 A Bilag 5, L 39 B Bilag 5
Offentligt
1180533_0001.png
1180533_0002.png
1180533_0003.png
1180533_0004.png
1180533_0005.png
1180533_0006.png
1180533_0007.png
1180533_0008.png
1180533_0009.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Sundhedsjura og lægemiddelpolitikSagsbeh.: SUMLPJSags nr.: 1206349Dok. Nr.: 1093301Dato:15. november 2012
Forslag tilLov om ændring af sundhedsloven (Ophævelse af pensionisters til-skud til håndkøbslægemidler)Lovforslag nr. L 39 B§1I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret senestved lov nr. 603 af 18. juni 2012 og lov nr. 558 af 18. juni 2012 foretages følgendeændringer:1.I§ 144, stk. 3,udgår »eller til personer, der modtager pension efter lov om socialpension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtids-pension mv.«§2Loven træder i kraft den 1. januar 2013.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Indledning1.1. Ændret tilskud til håndkøbslægemidler2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. Gældende ret2.2. Overvejelser og forslag3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema1. IndledningLovforslaget indeholder en ændring af sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.913 af 13. juli 2010. Den foreslåede ændring tager udgangspunkt i regeringensoverordnede målsætning om at styrke sundhedsvæsenet, herunder også at foreta-ge de nødvendige prioriteringer, så man får mest sundhed for pengene og sikrergod ressourceudnyttelse. Forslaget gennemgås nærmere nedenfor.1.1. Ændret tilskud til håndkøbslægemidler
Side 2
Med den nuværende ordning har folkepensionister og førtidspensionister, som ertilkendt pension før den 1. januar 2003, ret til tilskud til receptordinerede håndkøbs-lægemidler, der har generelt klausuleret tilskud, udelukkende fordi de er pensioni-ster. Regeringen ønsker at revidere denne ordning og målrette tilskuddet til hånd-købslægemidler til pensionister, såvel som øvrige borgere, der opfylder de afSundhedsstyrelsen opstillede lægefaglige kriterier for at opnå medicintilskud tilhåndkøbslægemidler. De pensionister, der opfylder kriterierne (klausulen), kansåledes fortsat få tilskud til receptordinerede håndkøbslægemidler, når lægenhar skrevet »tilskud« på recepten, således som det gælder alle andre borgere. Deter regeringens opfattelse, at det behovsafhængige medicintilskudssystem bør væ-re baseret på lægefaglige kriterier for tilskud, og eventuel støtte til særlige person-grupper af økonomiske årsager bør ydes af kommunen, og at denne ændringmedvirker til en mere hensigtsmæssig fordeling af de offentlige midler.2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. Gældende retDet følger af sundhedslovens § 144, stk. 1 og 2, at der ydes tilskud til receptpligtigelægemidler, som af Sundhedsstyrelsen er meddelt generelt tilskud. Tilskuddet kanvære betinget af, at lægemidlet ordineres med henblik på behandling af bestemtesygdomme eller persongrupper (generelt klausuleret tilskud).Tilskud til håndkøbslægemidler, jf. § 144, stk. 3, er betinget af, at håndkøbslæge-midlet ordineres på recept med henblik på behandling af bestemte sygdomme ellerpersongrupper fastsat af Sundhedsstyrelsen (generelt klausuleret tilskud) eller tilpersoner, der modtager pension efter lov om social pension eller lov om højeste,mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.Der er således for alle tilskudsberettigede håndkøbslægemidler fastsat en klausul,der angiver, til hvilke sygdomme eller persongrupper Sundhedsstyrelsen vurderer,at lægemidlet kan ordineres med tilskud.I tillæg hertil har førtids- og folkepensionister mulighed for at opnå tilskud til hånd-købslægemidler, uanset om de opfylder klausulen, men alene med henvisning tilderes status som pensionist. Tilskuddet beregnes på samme måde som tilskud tilkøb af al anden tilskudsberettiget medicin, hvor størrelsen af tilskuddet afhængeraf pensionistens øvrige forbrug af tilskudsberettigede lægemidler, jf. sundhedslo-vens § 146, stk. 2 (det behovsafhængige medicintilskudssystem). Det er kun før-tidspensionister, som er tilkendt førtidspension før 1. januar 2003, som har adgangtil tilskud til håndkøbslægemidler i henhold til sundhedslovens § 144, stk. 3.2.2. Overvejelser og forslagDet foreslås at ophæve førtids- og folkepensionisternes adgang til tilskud til hånd-købslægemidler, som udelukkende sker med henvisning til deres status som pen-sionister. Baggrunden for forslaget er et ønske om at målrette tilskuddet til hånd-købslægemidler til pensionister, såvel som øvrige borgere, der opfylder de afSundhedsstyrelsen opstillede lægefaglige kriterier for at opnå medicintilskud tilhåndkøbslægemidler, samt at det behovsafhængige medicintilskudssystem børvære baseret på lægefaglige behov/kriterier, mens tilskud til persongrupper aføkonomiske årsager, bør ydes i regi af kommunerne.Med forslaget bortfalder pensionisters adgang til at opnå tilskud til håndkøbslæge-midler således, når retten til tilskudalenebaserer sig på personens pensioniststa-tus og ikke på de lægefaglige kriterier for tilskud. Det er forventningen, at en del afpensionisterne allerede opfylder de lægefaglige kriterier for tilskud (klausulen), ogdermed vil disse pensionister fortsat kunne modtage regionalt tilskud til håndkøbs-lægemidler efter sundhedslovens regler. Pensionister får således samme adgangtil regionalt tilskud til håndkøbslægemidler som ikke-pensionister, og hertil kommer,at ændringen af pensionisternes tilskud til håndkøbslægemidler også vil ligestilleførtidspensionister tilkendt førtidspension før og efter den 1. januar 2003.Det er hensigten med forslaget, at recepter på håndkøbslægemidler til førtids- ogfolkepensionister udstedt før lovens ikrafttræden, ved lovens ikrafttræden kun giverret til tilskud, hvis lægen har påtegnet recepten med »tilskud«. Baggrunden herfor
Side 3
er, at anførsel af »tilskud« indebærer, at lægen tilkendegiver, at patienten opfylderbetingelserne for at få tilskud (klausulen). Da der med forslaget kun fremover vilkunne ydes tilskud til håndkøbslægemidler, hvor pensionister, såvel som andreborgere, opfylder de lægefaglige kriterier for at modtage tilskud, kan det synesoverflødigt at anføre »tilskud«. Imidlertid opretholdes kravet om at lægen skal skri-ve »tilskud« på recepten for dels for at sikre stillingtagen, dels for at sikre ensarte-de arbejdsgange for lægerne ved ordination af henholdsvis håndkøbslægemidlerog receptpligtige lægemidler, når disse ikke har generelt tilskud.Det er derfor hensigten med forslaget, at recepter på håndkøbslægemidler til før-tids- og folkepensionister udstedt før lovens ikrafttræden, ved lovens ikrafttrædenkun giver ret til tilskud, hvis lægen har anført »tilskud« på recepten, da der dervedforudsættes, at lægen har vurderet, at pensionisten opfylder klausulen. Pensioni-ster, der har en recept på håndkøbslægemidler, hvorpå der ikke er anført »tilskud«,vil således efter lovens ikrafttræden ikke kunne få tilskud. Der kan dog være pensi-onister, som opfylder de lægefaglige kriterier for at modtage tilskud. Der kan derforvære behov for at kontakte lægen for en vurdering af tilskud til håndkøbslægemid-ler.Som følge heraf vil der skulle ske en informationsindsats overfor borgere (pensio-nister) og de praktiserende læger. Til information af borgerne (pensionister) vil derblive udarbejdet et informationsark, som apotekerne bl.a. kan anvende, når pensi-onister med en recept på håndkøbslægemidler, hvorpå der ikke er anført »tilskud«,henvender sig. Af arket vil fremgå, at borgeren (pensionisten) skal rette henven-delse til den praktiserende læge for vurdering af, om de opfylder de lægefagligekriterier for at modtage tilskud. I informationsindsatsen til lægerne vil bl.a. indgå delægefaglige kriterier for at modtage tilskud til håndkøbslægemidler, ikke fordi de erændrede, men for at bringe dem i erindring.Det tilskud, som den enkelte pensionist mister som følge af forslaget afhænger afpensionistens øvrige forbrug af tilskudsberettiget medicin, da køb af håndkøbslæ-gemidler med tilskud indgår på linje med tilskudsberettigede receptpligtige læge-midler i det behovsafhænge medicintilskudssystem, jf. sundhedslovens § 146, stk.2.Ændringen af pensionisternes adgang til tilskud til håndkøbslægemidler vil få afled-te effekter i forhold til kommunernes støtte til pensionisternes egenbetalingsandel,herunder som en del af helbredstillægget. Kommunernes støtte efter lov om socialpension og/eller lov om social service er knyttet op på sundhedslovens regler omtilskud således, at det, der ydes tilskud til via sundhedslovens regler, også støttesaf kommunerne bl.a. som en del af helbredstillægget. Pensionister og visse før-tidspensionister vil således opleve, at det kommunale tilskud, de har modtagettidligere, bl.a. som en del af helbredstillægget, vil blive indskrænket til kun at omfat-te de lægemidler, hvortil der ydes regionalt tilskud. For håndkøbslægemidler vil detkun gælde, når der ved ordination af disse er anført ”tilskud” på recepten. Det vilfortsat være muligt for førtidspensionister tilkendt pension før den 1. januar 2003og folkepensionister at opnå kommunal støtte til køb af håndkøbslægemidler efterændringen, dog vil tilskuddet bero på en konkret vurdering af den enkelte pensio-nist forhold, herunder økonomiske, ligesom det gælder for borgere i øvrigt, herun-der personer tilkendt førtidspension efter 1. januar 2003.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDe økonomiske konsekvenser er beregnet på baggrund af data for perioden 2008-2011 med henvisning til tre forhold/grupper. For det første gruppen af folkepensio-nister, for det andet gruppen af førtidspensionister tilkendt pension før 1. januar2003, og for det tredje afledte økonomiske konsekvenser for kommunerne.Ved beregning af de forventede økonomiske konsekvenser i forhold til folkepensi-onistgruppen er der taget hensyn til, at en betydelig andel af folkepensionisternestadig vil kunne få tilskud efter sundhedsloven til deres håndkøbslægemidler, fordide forventes at opfylde de lægefaglige kriterier, der er opstillet for at få tilskud tillægemidlet (klausulen). For folkepensionister er det antaget, at mindst ligeså man-ge personer i folkepensionsalderen vil kunne få tilskud med baggrund i bestemte
Side 4
sygdomme, som personer lige under folkepensionsalderen. Herudover er der tagethensyn til, at andelen, der får tilskud til håndkøbslægemidler, er stigende med al-deren. Ændringen af folkepensionisternes adgang til tilskud til håndkøbslægemid-ler forventes på den baggrund at indebære, at ca. 20 pct. af folkepensionisterne,som hidtil har fået tilskud, ikke længere vil få tilskud til håndkøbslægemidler. Dettesvarer til ca. 100.000 folkepensionister. I forhold til det gennemsnitlige tilskud pr.folkepensionist forventes tilskuddet med ændringen at falde fra ca. 400 kr. til ca.350 kr. årligt. Dette er et beregnet gennemsnit, idet den enkelte pensionists mer-udgift dels afhænger af forbruget af øvrigt tilskudsberettiget medicin, dels om denmedicin der tidligere er modtaget tilskud til som følge af pensioniststatus, er omfat-tet af klausulen for at opnå tilskud, hvorved der fortsat kan opnås tilskud. Faldet idet gennemsnitlige tilskud er således udtryk for den merudgift pensionisterne får,når de skal købe håndkøbsmedicin på lige vilkår med den øvrige del af befolknin-gen.For førtidspensionisterne er der set på førtidspensionister med tilkendt pensionhenholdsvis før og efter 1. januar 2003, idet det antages, at baggrunden for bevil-ling af pension er uændret henholdsvis før og efter 1. januar 2003. En sammenlig-ning af de to grupper af førtidspensionister, hvor den ene gruppe har adgang tiltilskud til håndkøbslægemidler i medfør af sundhedslovens regler, mens den an-den ikke har, angiver i hvor høj en grad de førtidspensionister, der har adgang tiltilskud, anvender denne, og giver dermed en indikation af de økonomiske konse-kvenser for denne gruppe efter sundhedslovens regler. Antallet af førtidspensioni-ster, der får tilskud til håndkøbslægemidler med generelt klausuleret tilskud er stortset det samme, uanset om de er tilkendt pension før eller efter 1. januar 2003. Derer imidlertid forskel på størrelsen af det gennemsnitlige årlige tilskud til håndkøbs-lægemidler, som de to grupper modtager. Personer tilkendt førtidspension før den1. januar 2003 får gennemsnitligt 450 kr. i årligt tilskud til håndkøbslægemidler,mens personer tilkendt førtidspension efter den 1. januar 2003 gennemsnitligt får330 kr. i årligt tilskud. Dette kan bl.a. forklares med, at gruppen af førtidspensioni-ster med tilkendt pension henholdsvis før 1. januar 2003 har adgang til tilskud tilreceptordinerede håndkøbslægemidler med generelt klausuleret tilskud med hen-visning til personens pensioniststatus alene, mens førtidspensionister tilkendt pen-sion efter 1. januar 2003 kun har adgang til tilskud til receptordinerede håndkøbs-lægemidler med generelt klausuleret tilskud, hvis de opfylder klausulen og der står”tilskud” på recepten. Faldet i det gennemsnitlige tilskud antages derfor at medføremerudgifter for førtidspensionister tilkendt pension før 1. januar 2003, svarende tilforskellen på det gennemsnitlige tilskud for førtidspensionister tilkendt pensionhenholdsvis før og efter 1. januar 2003.Ændring af muligheden for tilskud til håndkøbslægemidler til førtids- og folkepensi-onister i medfør af sundhedsloven vil medføre færre regionale udgifter til medicin-tilskud. Mindreudgiften forventes at udgøre 70-75 mio. kr. årligt, dog med halv ef-fekt det første år, da det er nødvendigt med en informationsindsats rettet mod læ-ger i forhold til receptordination af håndkøbslægemidler samt generel information tilborgerne.Bortfald af retten til tilskud efter sundhedsloven til håndkøbslægemidler til førtids-og folkepensionister med henvisning til borgerens pensioniststatus vil indebæremindreudgifter til kommunale helbredstillæg i medfør af lov om social pension.Dette skyldes, at reglerne om helbredstillæg er betinget af, at personen er beretti-get til medicintilskud efter sundhedslovens regler. Imidlertid kan det også give an-ledning til kommunale merudgifter i form af kommunal støtte, som ydes efter enkonkret, individuel vurdering efter lov om social service, da det må forventes, atnogle af førtids- og folkepensionisterne, vil søge om dækning af udgifter til hånd-købslægemidler via kommunerne. Således vurderes nettoprovenuet i forhold tilkommunerne at blive på 7-10 mio. kr.Ændringen af tilskuddet til håndkøbslægemidler for førtids- og folkepensionister vil,som ovenfor beskrevet, indebære reducerede udgifter for både regioner og kom-muner på i alt 77-85 mio. kr. årligt.
Side 5
Der forventes ingen administrative konsekvenser i forhold til ændring af sundheds-lovens regler om tilskud til håndkøbslægemidler. Imidlertid kan der forventes hen-vendelser til kommunerne fra pensionister, som efter en konkret vurdering ønskerat få dækket udgifter til køb af håndkøbslægemidler, da disse ikke længere vil væ-re omfattet af bl.a. helbredstillægget.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Forslaget vurderes ikke at medføre økonomiske og administrative konsekvenserfor erhvervslivet, idet det forudsættes, at lægerne ikke har ordineret, og førtids- ogfolkepensionister ikke har indkøbt håndkøbslægemidler på recept uden, at der harværet behov for det.5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenRådets direktiv 89/105/EØF af 21. december 1988 om gennemsigtighed i prisbe-stemmelserne for lægemidler til mennesker og disse lægemidlers inddragelse un-der de nationale sygesikringsordninger fastlægger regler for proceduren for et læ-gemiddels inddragelse i de nationale sygesikringsordninger. Det fremgår af direkti-vets artikel 11, 2. pkt., at medlemsstaterne straks skal underrette Kommissionenom ændringer i reglerne vedrørende lægemidlernes inddragelse under de nationa-le sygesikringsordninger m.v. I overensstemmelse hermed er det hensigten at noti-ficere Kommissionen om de foreslåede ændringer vedr. tilskud til håndkøbsmedi-cin. Det er opfattelsen, at bortfaldet af tilskud til håndkøbslægemidler til pensioni-ster alene med baggrund i personens status som pensionist, er forenelig med be-stemmelserne i direktivet.Forslaget vurderes ikke at indeholde øvrige EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerEt udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos Advokatrådet, Alzheimerfore-ningen, Anker Fjord Hospice, Arresødal Hospice, Center for Hjerneskade, Centerfor Sundhed og Træning i Middelfart, Center for Sundhed og Træning i Skælskør,Center for Sundhed og Træning i Århus, Danmarks Apotekerforening, DanmarksOptikerforening, Dansk Erhverv, Dansk Farmaceutisk Industri, Dansk FarmaceutiskSelskab, Dansk Industri, Dansk Handicapforbund, Dansk Kiropraktor Forening,Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for Folkesundhed, Dansk Selskab forPatientsikkerhed, Dansk Selskab for Sygehusapotekere, Dansk Sygeplejeråd,Dansk Tandlægeforening, Dansk Tandplejerforening, Danske Bioanalytikere, Dan-ske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, DanskeRegioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, DELTA, DenNationale Videnskabsetiske Komité, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd,Det Farmaceutiske Fakultet, Diabetesforeningen, Diakonisssestiftelsens Hospice,Epelepsihospitalet Filadelfia, Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen,FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af Radiograferi Danmark, Foreningen af Speciallæger, Forsikring & Pension, Færøernes Lands-styre, Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Hospi-ce Djursland, Hospice Forum, Hospice Danmark, Hospice Fyn, Hospice LimfjordSkive, Hospice Sjælland, Hospice Sydvestjylland, Hospice Sønderjylland, HospiceVendsyssel, Høreforeningen, Industriforeningen for generiske lægemidler, Institutfor Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, Kamellianergaardens Hospice,KL, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsfor-eningen af Statsautoriserede Fodterapeuter, Lægeforeningen, Lægemiddelindustri-foreningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Parallelimportørfor-eningen af lægemidler, Patientforeningen Danmark, Patientforsikringen, Patient-
Side 6
ombuddet, Pharmadanmark, Praktiserende Lægers Organisation, PTU’s Rehabili-teringscenter, RCT Jylland, RCT København, Regionernes Lønnings- og Takst-nævn, Rehabiliteringscenter for Muskelsvind, Rigsombudsmanden på Færøerne,Rigsombudsmanden på Grønland, Rigsrevisionen, Sankt Lukas Hospice, Sclero-seforeningen, Sclerosehospitalet i Haslev, Sclerosehospitalet i Ry, Sct. Maria Hos-pice Center, Sjældne Diagnoser, Statsforvaltningen Hovedstaden, Statsforvaltnin-gen Midtjylland, Statsforvaltningen Nordjylland, Statsforvaltningen Sjælland, Stats-forvaltningen Syddanmark, Sundhedsstyrelsen, Sygeforsikringen Danmark, Tek-nisk Landsforbund, Vejlefjord, Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri, YngreLæger, ÆldreForum, Ældremobiliseringen, Ældresagen, 3F.9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/MindreudgifterÆndringen af tilskuddet tilhåndkøbslægemidlerforførtids- og folkepensioni-ster vil, som ovenfor be-skrevet, indebære reduce-rede udgifter for både regi-oner og kommuner på i alt77-85 mio. kr. årligt. Derhenvises i øvrigt til afsnit3.2.Negative konsekvenser/Merudgifter
Økonomiske konsekven-ser for stat, kommunerog regioner
Administrative konse-kvenser for stat, kom-muner og regioner
Der forventes ingen admi-nistrative konsekvenser iforhold til ændring af sund-hedslovens regler om til-skud til håndkøbslægemid-ler. Imidlertid kan der for-ventes henvendelser tilkommunerne fra pensioni-ster, som efter en konkretvurdering ønsker at fådækket udgifter til køb afhåndkøbslægemidler, dadisse ikke længere vil væreomfattet af bl.a. helbredstil-lægget.
Økonomiske konsekven-ser for erhvervslivet
Forslaget har ikke øko-nomiske konsekvenserfor erhvervslivet.
Administrative konse-kvenser for erhvervslivet
-
Forslaget har ikke admi-nistrative konsekvenser
Side 7
for erhvervslivet.Administrative konse-kvenser for borgerneForslaget vurderes ikke athave øvrige administrativekonsekvenser for borgerne.Forslaget har ingen miljø-mæssige konsekvenser.Forslaget har ingen mil-jømæssige konsekven-ser.
Miljømæssige konse-kvenser
Forholdet til EU-retten
Rådets direktiv 89/105/EØF af 21. december 1988 omgennemsigtighed i prisbestemmelserne for lægemidlertil mennesker og disse lægemidlers inddragelse underde nationale sygesikringsordninger fastlægger reglerfor proceduren for et lægemiddels inddragelse i denationale sygesikringsordninger. Det fremgår af direkti-vets artikel 11, 2. pkt., at medlemsstaterne straks skalunderrette Kommissionen om ændringer i reglernevedrørende lægemidlernes inddragelse under de nati-onale sygesikringsordninger m.v. I overensstemmelsehermed er det hensigten at notificere Kommissionenom de foreslåede ændringer vedr. tilskud til hånd-købsmedicin. Det er opfattelsen, at bortfaldet af tilskudtil håndkøbslægemidler til pensionister alene med bag-grund i personens status som pensionist, er foreneligmed bestemmelserne i direktivet.Forslaget vurderes ikke at indeholde øvrige EU-retligeaspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser§1Til nr. 1 (§ 144, stk. 3)I dag er tilskud håndkøbslægemidler jf. § 144, stk. 3, betinget af, at lægemidletordineres på recept med henblik på behandling af bestemte sygdomme eller per-songrupper fastsat af Sundhedsstyrelsen (generelt klausuleret tilskud) eller til per-soner, der modtager pension efter lov om social pension eller lov om højeste, mel-lemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.Formålet med den foreslåede ændring af loven er, at målrette det regionale tilskudtil borgere, der opfylder Sundhedsstyrelsens lægefaglige kriterier for tilskud. Pensi-onister får således samme adgang til regionalt tilskud til håndkøbslægemidler somikke-pensionister.Med den foreslåede ændring af loven ophæves førtids- og folkepensionisters ad-gang til regionalt tilskud til køb af håndkøbslægemidler, hvis ordinationen fra lægenudelukkende sker med baggrund i deres status som pensionist. Førtids- og folke-pensionister kan fortsat få tilskud til håndkøbslægemidler hvis lægen på receptenhar skrevet »tilskud«, idet denne angivelse viser, at pensionisten opfylder de læge-faglige kriterier for tilskud med henvisning til bestemte lidelser/sygdomme, som detgælder for alle borgere. Har en pensionist en recept, hvorpå der ikke er anført »til-skud«, vil der, for en vurdering af om pensionisten opfylder de lægefaglige kriterierfor tilskud, skulle ske kontakt til den praktiserende læge.
Side 8
§3Bestemmelsen fastlægger lovens territoriale anvendelsesområde, og indebærer, atloven ikke finder anvendelse på Færøerne eller på Grønland.For Grønlands vedkommende er kompetencen til at fastsætte regler på sundheds-området overgået til selvstyrets myndigheder.
Bilag 1
Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
Lovforslaget
§1I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelsenr. 913 af 13. juli 2010, som ændretsenest ved lov nr. 603 af 18. juni 2012og lov nr. 558 af 18. juni 2012, foreta-ges følgende ændringer:
§ 144.Der ydes tilskud til køb af recept-pligtige lægemidler, som af Lægemid-delstyrelsen er meddelt generelt tilskud.Stk. 2.Tilskuddet til receptpligtige læ-gemidler efter stk. 1 kan være betingetaf, at lægemidlet ordineres med henblikpå behandling af bestemte sygdommeeller persongrupper (generelt klausulerettilskud).Stk. 3.For håndkøbslægemidler er til-skud betinget af, at lægemidlet ordine-res på recept med henblik på behand-ling af bestemte sygdomme eller per-songrupper fastsat af Lægemiddelsty-relsen (generelt klausuleret tilskud) ellertil personer, der modtager pension efterlov om social pension eller lov om høje-ste, mellemste, forhøjet almindelig ogalmindelig førtidspension m.v.
1.I§ 144, stk. 3,udgår ”eller til perso-ner, der modtager pension efter lov omsocial pension eller lov om højeste,mellemste, forhøjet almindelig og al-mindelig førtidspension m.v.”
Side 9
Stk. 4.Bestemmelsen i stk. 1 omfatterikke generelt tilskud til vacciner, hvisformål er forebyggelse af sygdom hosraske personer.
§2Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
§3Loven gælder ikke for Færøerne ogGrønland.