Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 46
Offentligt
1173080_0001.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. oktober 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 12 (L 46), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra JoachimB. Olsen (LA).
1. November 2012J.nr. 2012-9430

Spørgsmål nr. 12:

”Har Justitsministeriet udtalt sig om, hvorvidt akutjobpakkens indhold er foreneligtmed den offentligretlige lighedsgrundsætning?”

Endeligt svar:

Beskæftigelsesministeriet har forstået spørgsmålet således, at der sigtes til den for-valtningsretlige lighedsgrundsætning, som betyder, at det lige skal behandles lige,og at der skal foreligge en saglig grund til at gøre forskel.Efter lovforslagets § 2, stk. 2, kan offentlige arbejdsgivere give kvalificerede ledigeomfattet af § 1 fortrinsadgang til stillinger, der opslås som akutjob. Heri ligger –som anført i lovforslagets bemærkninger – at offentlige arbejdsgivere, der opslår etakutjob, får mulighed for at fravige kravet om alene at lægge vægt på en ansøgerskvalifikationer ved at give ledige i målgruppen fortrinsadgang til disse stillinger.Som anført i lovforslagets bemærkninger betyder forslaget, at arbejdsgiveren kanvælge at indkalde en ansøger fra målgruppen til samtale eller at ansætte en ansøgerfra målgruppen, selv om der måtte være andre ansøgere uden for målgruppen, derer bedre kvalificeret. Det er en forudsætning, at den ledige fra målgruppen i over-ensstemmelse med almindelige principper om ansættelse af medarbejdere i det of-fentlige er kvalificeret til at varetage stillingen.Den foreslåede ordning rejser efter Beskæftigelsesministeriets opfattelse ikkespørgsmål i forhold til den forvaltningsretlige lighedsgrundsætning. Spørgsmålethar været drøftet med Justitsministeriet.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen