Skatteudvalget 2012-13
L 49 Bilag 5
Offentligt
1183257_0001.png
1183257_0002.png
FolketingetSkatteudvalgetChristiansborg1240 København K.
Postboks 1140DK-1010 København KTlf. 45 82 15 91Fax 45 41 15 90e-mail [email protected]
København, den 23. november 2012

L 49 Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven,

lønsumsafgiftsloven og forskellige andre love

Lønsumsafgift og moms

EU Domstolen har afgjort, at formueforvaltning i forbindelse med værdipapirer er momspligtig.Det betyder, at der er risiko for, at alle danskere skal betale både lønsumsafgift og moms for den delaf deres opsparing, der er placeret i værdipapirer, ikke blot på individuelle konti, men også iinvesteringsforeninger, arbejdsmarkedspensioner, privat pensionsopsparing, livsforsikringer m.v.Det vil være en urimelig dobbeltbeskatning.Dansk Aktionærforening anbefaler, at lønsumsafgiften for finansielle virksomheder holdes uændretindtil der er klarhed over, hvor omfattende momspligten for formueforvaltning/porteføljepleje er, nårDanmark tilpasser den nationale lovgivning om og administration af de fælles EU regler om moms.

Lønsumsafgift

Hovedparten af den finansielle sektors aktiviteter er efter gældende regler fritaget for moms.Momsfritagelsen er en følge af de fælles regler i EU. Danmark skal således fritage finansiellevirksomheder for moms.Til gengæld er den finansielle sektor – lige som andre momsfritagne områder – omfattet aflønsumsafgiften. Lønsumsafgiften på den finansielle sektor skal reducere den fordel, den finansiellesektor har ved ikke at være omfattet af moms.

Moms på finansielle ydelser

EU Domstolens anden afdeling afsagde den 19. juli 2012 dom i sag C-44/11, Finanzamt Frankfurtam Main V-Höchst mod Deutsche Bank AG dom om at formueforvaltning i forbindelse medværdipapirer ikke er fritaget for merværdiafgift.
Det vil sige at danske banker og andre finansielle virksomheder, der udfører formueforvaltning, indenlænge vil blive pålagt at opkræve moms for disse ydelser. Hvis de ikke bliver pålagt at opkrævemoms Kommissionen antagelig åbne en traktatkrænkelsessag mod Danmark.

Dobbelt beskatning

Med det forslag, der er indeholdt i L 49 vil lønsumsafgiften pr. 1. januar 2013 blive forhøjet med 0,4pct. af lønsummen til 10,9 pct. af lønsummen og derefter hvert år frem til og med 2021 blive forhøjetmed 0,3 pct.-point indtil den bliver 12,3 pct. af lønsummen.Men inden 2021 vil formueforvaltning/porteføljepleje blive pålagt moms.Det betyder, at kunderne vil blive pålagt en dobbeltbeskatning.Det er uklart, men sandsynligt, at forbrugernes kollektive opsparing gennem investeringsforeningerog andre UCITS samt i arbejdsmarkedspensioner, private pensionsordninger og livspensioner vilblive omfattet af momspligt.

Behov for rimelighed

Det er vigtigt, at borgerne sparer op, så de ikke optager unødig gæld, og så de sikrer denøkonomiske del af tilværelsen, når de forlader arbejdsmarkedet.Hvis skatter og afgifter indføres og forhøjes, med begrundelser der ikke er holdbare, så er det med tilat svække almindelige menneskers tillid til politikerne. Når formueforvaltning bliver momspligtig, kanmanglende momspligt ikke længere bruges som begrundelse for, at formueforvaltning skal omfattesaf grundlaget for lønsumsafgiften.Dansk Aktionærforening anbefaler, at lønsumsafgiften for finansielle virksomheder fastholdesuændret, så længe, der ikke er klarhed over, hvor omfattende momspligten for formueforvaltning ellerporteføljepleje er, når Danmark skal tilpasse den nationale lovgivning om og administration af denfælles EU lovgivning om moms.Med venlig hilsenDansk Aktionærforening
Jens Møller NielsenDirektør (konst.)
2