Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 21
Offentligt
1181145_0001.png
1181145_0002.png
1181145_0003.png
1181145_0004.png
1181145_0005.png
1181145_0006.png
Til lovforslag nr.L 50
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2012
1. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (reklameafgiftsloven)[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 1. november 2012 og vartil 1. behandling den 13. november 2012. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 29. august2012 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 346(2011-12). Den 1. november 2012 sendte skatteministerende indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Danmarks Teaterforeninger,Danske Medier,DRRB - Danske Reklame- og Relationsbureauers Bran-cheforening,FK Distribution A/SGrafisk Arbejdsgiverforening,Idényt,Kaliber Reklamebureau as ogLimfjordsnyt.[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser. ]DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:[Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd,][Danske Medier,][DRRB - Danske Reklame- og Relationsbureauers Bran-cheforening,][FK Distribution A/S,][Hjerting Posten,]Hus & Have avisen,[Idényt] og[Kaliber Reklamebureau][Kom-Plet A.m.b.a. ]SpørgsmålUdvalget har stillet 36 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]2. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
DokumentIdJournalnummer
2
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 50Bilagsnr.1234TitelHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 2/11-12 fra LimfjordsnytHenvendelse af 7/11-12 fra Grafisk ArbejdsgiverforeningKopi af henvendelse til Kulturudvalget af 22/10-12 fra Danmarks Tea-terforeninger vedr. forslag til Lov om afgift af husstandsomdelte re-klamer (reklameafgiftsloven)Svar på udvalgsspørgsmål på alm. del og § 20-spørgsmål stillet indenlovforslagets fremsættelseHenvendelse af 9/11-12 fra DRRB - Danske Reklame- og Relations-bureauers BrancheforeningUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 2/11-12 fra Lim-fjordsnytHenvendelse af 14/11-12 fra LimfjordsnytSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 2/11-12 fra DRRB -Danske Reklame- og Relationsbureauers BrancheforeningFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 15/11-12 fra Danske MedierMateriale udleveret under foretræde for Skatteudvalget den 15. no-vember 2012 fra DRRB - Danske Reklame- og RelationsbureauersBrancheforeningHenvendelse af 13/11-12 fra Kaliber Reklamebureau asHenvendelse af 16/11-12 fra Idényt A-S
5678910111213
1415
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 50Spm.nr.12TitelSpm. om at redegøre for, hvilke konsekvenser lovforslaget vil have påforbrugerpriserne, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilken grad ministeren forventer en stigning i antallet afreklameannoncer, som bliver omdelt i omslag af Post Danmark ogderved er undtaget for reklameafgiften, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvor store administrative og økonomiske konsekvenser re-klameafgiftsloven forventes at få for danske distributører, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse fordelingen mellem redaktionelt stof og annoncerfor et repræsentativt udsnit af ugeaviserne, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvilke økonomiske konsekvenser ministeren forventer, atlovforslaget får for de ugeaviser, der ikke længere kan opretholde enuændret fordeling mellem redaktionelt stof og annoncer uden at blivepålagt afgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
4
6
7
8
9
10
11
1213
1415
16
17
18
19
20
21
Spm. om at redegøre for, hvilke ugeaviser, der i gennemsnit har over25 pct. redaktionelt stof, samt hvilke ugeaviser, der i gennemsnit harunder 25 pct. redaktionelt stof, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at oplyse det budgetterede årlige provenu, som husstandsom-delte ugeaviser skal bidrage med efter lovforslaget, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for udenlandske erfaringer fra eksempelvis Sve-rige og Østrig med afgifter på detailhandelens reklameaviser, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for detailhandelens kontaktpriser ved de mestudbredte former for markedsføring, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilke medier, der forventes at få øget tilgang af annoncersom følge af, at reklametryksagsmængden forventes reduceret med 25pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenser aflovforslaget, jf. forventningen om at reklametryksagsmængden redu-ceres med 25 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår loven forventes at træde i kraft, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om en trykt husstandsomdelt reklame fra et politisk parti bela-ster miljøet mindre end en tilsvarende reklametryksag, der har er-hvervsmæssig karakter, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om et adresseret julekatalog forurener mindre end et ikke-adres-seret julekatalog, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor en månedsavis skal betale reklameafgift, hvorimoden avis, der udkommer fire gange om måneden og dermed forurenerfire gange så meget, ikke pålægges afgift, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvorfor tryksager med samme miljøbelastning behandlesforskelligt, såfremt den ene tryksag husstandsomdeles, mens den an-den kan afhentes i en butik, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm., om man forventer, at reduktionen i husstandsomdelte reklamervil føre til, at forbrugere i højere grad vil handle over internettet, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for den miljømæssige begrundelse for at afgifts-fritage ikke-husstandsomdelte reklamer, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om dele af produktionen af tryksager forventes at flytte til ud-landet som følge af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor lang tid, der vil gå mellem lovens eventuelle godken-delse i EU og dens ikrafttræden, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at redegøre for danske distributørers forventede arbejds-mængde i forbindelse med opfyldelsen af bestemmelsen i lovforsla-
5
22
23
24
25
26
27
2829
30
31
32
33
34
35
gets § 2, stk. 3, om formkrav ved brug af sektioner, tillæg og indstik,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der i lovforslaget stilles krav om, at alle sektioner ien ugeavis skal være fremstillet af samme papirmateriale, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke foreninger, udover foreninger omfattet af folkeoplys-ningsloven, der ikke er omfattet af afgiftspligten, jf. lovforslagets § 2,stk. 1, nr. 3, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke foreninger, der er omfattet af folkeoplysningslovenog som dermed er fritaget for afgift efter lovforslaget, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de økonomiske konsekvenser for den ugea-vis, der hver anden uge indeholder mindre end 25 pct. redaktionelleartikler og hver anden uge indeholder mere end 25 pct. redaktionelleartikler, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de økonomiske konsekvenser for en ugeavis,der nødsages til at udvide sideantallet med 4 eller 8 sider for at undgåat blive ramt af reklameafgiften, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorvidt det vil være muligt for trykkerier, der ønsker at bli-ve Blomstmærkede, at opnå en sådan godkendelse inden lovens ikraft-træden, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor længe der har været vedtaget kriterier for Blomstmær-kede tryksager, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke miljømæssige argumenter der er for, at afgiftsdiffe-rentieringen alene gælder for reklametryksager, der er mærket med deteuropæiske miljømærke Blomsten og ikke det nordiske miljømærkeSvanemærket, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor store administrative byrder det vil medføre for de virk-somheder, der i forvejen har Svanemærket deres tryksager, men nuogså skal være Blomst-mærkede for at opnå afgiftsdifferentieringen,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for begrundelsen for at pålægge en avis som Hus& Have avisen en reklameafgift, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om lovforslaget ikke kan virke konkurrenceforvridende, når enavis som Hus & Have avisen pålægges afgift, mens ugeaviser ikkerammes, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange aviser a la Hus & Have avisen, der rammes afden foreslåede reklameafgift, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at oplyse, om Skatteministeriet i lyset af DRRBs oplysningerfastholder, at lovforslaget ikke vil have økonomiske konsekvenser forerhvervslivet, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenser forvirksomheder, der producerer/distribuerer husstandsomdelte reklamer,til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
36
37
38
Spm. om at oplyse den socioøkonomiske fordeling af det forventedetab af arbejdspladser, herunder fordelt på bl.a. avisomdelere og tryk-keriarbejdere, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor det er valgt at sætte kriteriet for afgiften på distribu-tionsformen og ikke på papiret/tryksværten, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om logikken i, at man efter de foreslåede regler kan stikke en re-klametryksag ind i et dagblad og få den omdelt via dagbladet, uden atder skal betales afgift af den, til skatteministeren, og ministerens svarherpå