Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 22
Offentligt
1181302_0001.png
1181302_0002.png
J.nr. 12-0212714Dato: 20. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes kommentarer til Birthe Gaj Nielsens henvendelse af 19.november 2012 (bilag 18).
Holger K. Nielsen/ Lene Skov Henningsen
Birthe Gaj Nielsen, der er ejer og redaktør af Hjerting Posten, har foretræde for skatteud-valget d. 21. november 2012.Hjerting Posten anfører, at da de udkommer 11 gange om året, rammes de hårdt af rekla-meafgiftsloven – alene på grund af udgivelsesfrekvensen. På alle andre måder kan HjertingPosten sidestilles med ”ugeaviser”, som er defineret under § 2, stk. 2, 2)-8).På denne baggrund bemærker Hjerting Posten, at det er helt urimeligt, at avisen rammes afreklameafgiften – og desuden uforståeligt i forhold til lovens intention om at nedbringemængden af papir til gavn for miljøet, idet papirforbruget ikke kommer i nærheden af uge-avisernes forbrug. Det anføres i henvendelsen, at Hjerting Posten ønsker en ændring af fre-kvenskravet, eller at kravet helt slettes.

Kommentar:

Der henvises til kommentaren på henvendelsen fra Limfjordsnyt (L 50 - bi-lag 2).
Side 2