Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 41
Offentligt
1186301_0001.png
1186301_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 28-11-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer.

Hermed sendes kommentar til henvendelser fra Søren Roesdahl, Lim-fjordsnyt af 14. november 2012 (bilag 9)
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Søren Roesdahl, ejer af udgivelsen Limfjordsnyt, ønsker en forklaring på, hvordan en op-hævelse af frekvenskravet kan give anledning til omgåelse, jf. bilag 8. Aviserne skal opfyl-de en række andre kriterier og ikke kun frekvenskravet, hvorfor de typiske reklamer ikkekan fritages – selvom frekvenskravet lempes. Endvidere ønskes en fortolkning af kravet ommindst 2 gange om måneden i mindst 10 måneder.

Kommentar:

Frekvenskravet for afgiftsfritagelse følger frekvenskravet fra Kulturministe-riets Ugeavispulje.Frekvenskravet for afgiftsfritagelse er i lovforslaget angivet til mindst 2 omdelinger ommåneden i mindst 10 måneder eller mindst en gang om ugen i 36 uger pr. kalenderår. Somkonsekvens heraf har en ugeavis efter forslag til reklameafgiftslov mulighed for at nedsætteomdelingsfrekvensen i eksempelvis sommerferieperioden.Men frekvenskravet står ikke alene. Blandt andet skal en ugeavis også opfylde betingelsenom redaktionelt indhold fra forskellige kilder og ikke have direkte tilknytning mellem detredaktionelle stof og annoncer.Afgiftsfritagelsen for ugeaviser er en undtagelse til hovedreglen om afgift på husstandsom-delte reklamer. Kriterierne for fritagelse er objektive, da det ikke er tilladt at afgrænse etafgiftsgrundlag ved brug af subjektive kriterier.En lempelse af frekvenskravet vil medføre, at en række produkter muligvis kan omfattes affritagelsen, fx diverse magasiner. En ændring af frekvenskravet vil kunne have som konse-kvens, at sporadisk udkommende udgivelser - det kan være eksisterende publikationer, menkan også være gængse reklametryksager, som ændrer indhold mv., alene med det formål atundgå afgiftsbetaling - vil kunne opfylde de øvrige kriterier, uden den pågældende udgivel-se i øvrigt bidrager til nyhedsformidling, information og nærdemokrati i lokalområdet,hvilket er formålet med undtagelsen. Således vil selve formålet med en undtagelse i forholdtil hovedformålet med loven ikke opfyldes.Frekvenskravet sikrer også, at afgiftsfritagne ugeaviser formidler aktuelt nyhedsstof. Jeghar vanskeligt ved at se, at aviser, som udkommer mere sjældent end krævet efter fre-kvenskravet, vil opfylde det.
Side 2