Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 51
Offentligt
1188200_0001.png
1188200_0002.png
1188200_0003.png
J.nr. 12-0212891Dato:30. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes kommentarer til materiale fra Coop Danmark A/S og IrmaA/S (bilag 44).
Holger K. Nielsen/Lene Henningsen
COOP Danmark A/S og Irma A/S har den 28. november 2012 haft foretræde for Skatteud-valget. Af det udleverede materiale fremgør følgende:1. Meromkostningen i 2013 som følge af afgiften i 2013 vil være 55 mio. kr. stigendetil 69 mio. kr. i 2014.2. Reklameafgiften vil ikke reducere mængden af papiraffald, da mængden af hus-standsomdelte reklamer styres af konkurrencebilledet i detailhandlen.3. Reklameafgiften vil ikke tvinge detailhandlen til at prioritere andre medier. De øge-de omkostninger vil derfor blive taget fra markedsføring i andre medier.4. Omkostninger til husstandsomdelte reklamer udgør 2/3 af detailhandlens markeds-føringsomkostninger, hvorfor detailhandlen er naturligt motiveret til at reducere dis-se omkostninger.5. Detailhandlens øgede omkostninger som konsekvens af reklameafgiften kan hæveforbrugerpriserne.6. COOP Danmark A/S anbefaler ”Ja tak til reklamer”, idet implementering af denneordning vil være den mest omkostningseffektive samt miljøvenlige løsning.

Kommentar:

Ad. 1.

Hvis meromkostningen for COOP A/S og Irma A/S udgør henholdsvis 55 mio. kr. i2013 stigende til 69 mio. kr. 2014, og stigningen sker som følge af stigningen i afgiftssat-sen for ikke-mærkede reklametryksager, kan meromkostningen reduceres til knap 37 mio.kr. i 2013 og i 2014, hvis reklamerne bliver mærket med EU Blomsten. Det er her lagt tilgrund, at meromkostningen er beregnet uden mængdeændringer. Det bemærkes, at COOP imaterialet har anført forkerte afgiftssatser.

Ad. 2.

En afgift på husstandsomdelte reklamer vil alt andet lige gøre husstandsomdelte re-klamer dyrere end andre reklameformer.Af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens svar til L 50 - spørgsmål 40 fremgår det, at inter-netbaserede tjenester ofte er billigere. Desuden har de også den fordel, at de er nemmere atmålrette mod de relevante målgrupper. Smartphone-apps og portaler på internettet vil for defleste forbrugere gøre det nemmere at sammenligne produkter og priser på tværs af butik-kerne.Husstandsomdelte reklamer er en vigtig og udbredt kilde til markedsføring, men jeg eruforstående overfor COOP Danmarks og Irma A/S’ vurdering af, at afgiften ikke vil havenogen effekt på mængden af papiraffald.Husstandsomdelte reklamer bliver relativt dyrere. Videre findes der reelle alternativer, somjf. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ofte er billigere og bedre kan målrettes.Af COOPs høringssvar fremgår da også, at den ekstra omkostning, som reklameafgiften vilindebære, vil være på 55 mio. kr. i 2013. I efterfølgende afsnit fremgår: ”Dette beløb kanreduceres noget gennem ændret adfærd. Men det vil under alle omstændigheder blive enbetydelig ekstra omkostning.” COOP er således i høringssvaret selv inde på, at afgiften vilbetyde adfærdsændringer og dermed fald i reklamemængden.Det bemærkes også, at hvis afgiften ikke medfører en reduktion i mængden af husstands-omdelte reklamer, vil informationsniveauet være uændret, hvilket står i kontrast til argu-Side 2
menterne om, at afgiften vil medføre højere priser som følge af reduktion i prisgennemsig-tigheden.

Ad. 3.

Se kommentaren til ad 2.

Ad. 4.

En del af detailhandlens markedsføring finansieres via markedsføringstilskud fraproducenterne, jf. besvarelsen af L 50 – spørgsmål 64.Desuden bemærkes det, at netop initiativerne fra Irma og Super Brugsen indikerer, at derkan være muligheder for at reducere mængden af husstandsomdelte reklamer. Se ogsåkommentaren til ad 2.

Ad. 5.

Se besvarelsen af L 50 – spørgsmål 40.

Ad. 6.

Muligheden for at indføre ”Ja tak til reklamer” er nærmere vurderet af Erhvervs- ogVækstministeriet.Det blev ikke fundet hensigtsmæssigt her og nu at indføre ”Ja tak” til reklamer. Regeringenhar i stedet gjort det enklere at sige ”nej tak” til reklamer og indfører samtidig den foreslåe-de afgift på husstandsomdelte reklametryksager.Desuden kan jeg tilføje, at de interessenter, som Skatteministeriet var i dialog med underudarbejdelsen af forslag til lov om afgift på husstandsomdelte reklamer, gav alle udtryk for,at en afgift trods alt var at foretrække fremfor en ”Ja tak”- ordning.
Side 3