Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 8
Offentligt
1177528_0001.png

Skatteministeren

Nicolai Eigtveds Gade 281402 København KTelefon 3392 3392Fax 3314 9105CVR-nr. 19552101EAN-nr. 5798000033788www.skm.dkJ.nr. 12-0212714
Kære Søren Roesdahl
Tak for din henvendelse af 2. november 2012 vedrørende reklameafgiftsloven.Afgiften på husstandsomdelte reklamer er en del af Finanslovsaftalen for 2012mellem regingen og Enhedslisten.Det er i reklameafgiftsloven foreslået, at ugeaviserne afgiftsfritages. Baggrun-den for at fritage ugeaviserne for reklameafgift, uanset at disse også indehol-der reklamer, er, at ugeaviserne når ud til mange danskere, for hvem ugeavi-sen er en vigtig kilde til lokal information og nærdemokrati. Fritagelsen tjenersåledes et formål, som kan begrunde en undtagelse i forhold til lovens primæ-re formål, som i dette tilfælde er at nedbringe affaldsmængderne til gavn formiljøet.Afgrænsningen af en fritagelse i en afgiftslov skal ske ved klare objektive kri-terier, der tilgodeser formålet med undtagelsen. Derfor er der brug for kriteri-er, som på en objektiv måde kan afgrænse afgiftsfritagne ugeaviser i forholdtil afgiftspligtige reklamer. Frekvenskravet er et af de foreslåede objektive kri-terier der skal afgrænse ugeaviser i forhold til reklamer.Jeg er opmærksom på, at bl.a. frekvenskravet betyder, at Limfjordsnyt ikkekan fritages for afgift. Enhver form for afgrænsning indebærer, at nogle place-res på den anden side af grænsen. Jeg har ikke planer om at ændre herpå, fordifjernelse af frekvenskravet vil give anledning til afgiftsomgåelse og afvige frakriterierne i Kulturministeriets Ugeavispulje, som frekvenskravet lægger sigop ad.
Med venlig hilsen
Holger K. Nielsen
Side 1 af 1