Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
1186094_0001.png
1186094_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 28.11.2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 7. november 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen

Spørgsmål:

Vil ministeren oplyse, hvilke medier, der forventes at få øget tilgang af annon-cer som følge af, at reklametryksagsmængden forventes reduceret med 25 pct., som detfremgår af lovforslaget?

Svar:

Skatteministeriet har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,som ikke har kendskab til, at der er foretaget analyser, som nærmere belyser ovenstående.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen oplyser dog, at det må forventes, at særligt de digitalekommunikations kanaler vil blive udviklet.Ved brug af fx apps til smartsphones i forbindelse med reklamer for bl.a. dagligvarer er deren række fordele. Omkostningerne til disse apps er ikke store, når først de er udviklet, hvor-for denne form for markedsføring er billig. Desuden har forbrugere i stort omfang deressmartphone til rådighed, da de oftest har deres telefon på sig.Derudover er der flere uafhængige virksomheder, som samler butikkernes tilbud/priser iapps og hjemmesider (uden omkostninger for virksomhederne), og dermed tilbyder gratisreklame for virksomhederne.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i en rapport af tilbudskulturen i dagligvarehandlenfra 2011 undersøgt, hvor stor en andel af dagligvarekædernes samlede markedsføringsom-kostninger, som anvendes på forskellige typer af medier. Af analysen fremgår det, at 70pct. af dagligvarekædernes samlede omkostninger til markedsføring bruges på tilbudsavi-ser. Herefter kommer TV med 15 pct., reklamer i og ved butikken med 6 pct., dagblademed 5 pct. samt lokalaviser og internet med 3 pct. Internettet vurderes af dagligvarekæder-ne i undersøgelsen at være lige så effektiv til at tiltrække kunder, som dagblade, lokalaviserog reklamer i og ved butikken.
Side 2