Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
1188098_0001.png
1188098_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato:30. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgifts af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 102 af 29. november 2012.
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen

Spørgsmål:

Hvordan vil ministeren udbedre, at lovforslaget reelt lægger op til, at PostDanmark og private postdistributionsvirksomheder forskelsbehandles, da det er umuligt foralle andre virksomheder end Post Danmark at indføre listepriser?

Svar:

Afgiftslovens bestemmelser er ens for Post Danmark og for andre omdelere med til-ladelse fra Trafikministeriet.Anvendelse af direct mails er i dag forholdsvis beskedent, blandt andet fordi markedsfø-ringsformen er dyrere end de husstandsomdelte adresseløse reklamer. Det må dog forven-tes, at flere virksomheder tilskyndet af afgiften hurtigt bliver klar til at tilbyde denne formfor omdeling – en omdelingsform, som jeg forstår, at Bladkompagniet allerede kan tilbyde.Er det ikke muligt at indføre såkaldte listepriser, så er det dog stadig muligt at omdele re-klamer på samme vilkår, som alle andre distributører, der ikke har tilladelse fra Trafikmini-steriet. Det vil ikke være rimeligt overfor de øvrige aktører på markedet at indføre særligelempelige vilkår, som alene gælder for distributører af husstandsomdelte reklamer, som hartilladelse fra Trafikministeriet, og som ikke er Post Danmark.Der henvises til kommentaren til materiale fra Bladkompagniet (L 50 - bilag 34).
Side 2