Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
1186127_0001.png
1186127_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 28.11.12
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 7. november 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen

Spørgsmål:

Vil ministeren oplyse, om man forventer, at reduktionen i husstandsomdeltereklamer vil føre til, at forbrugere i højere grad vil handle over internettet, og herunder re-degøre for, om en sådan udvikling vil øge danske forbrugeres indkøb på udenlandskehjemmesider?

Svar:

Skatteministeriet har forelagt spørgsmålet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,som ikke har kendskab til, at der er foretaget analyser, som nærmere belyser ovenstående.Det kan dog konstateres, at e-handlen har været stigende de seneste 10 år. Mange butikkerhar givet forbrugerne nye muligheder for at handle på nettet og få varerne leveret hjem tiladressen. Det gælder også dagligvarekæderne. En reduktion i omfanget af husstandsomdel-te reklamer kan medføre, at flere forbrugere i stigende omfang vil søge på internettet for atfinde tilbud. Det kan ikke udelukkes, at det kan medføre stigende handel på internettet.Da hovedparten af de husstandsomdelte reklamer omhandler dagligvarer, vil det formentligi begrænset omfang øge forbrugernes køb på udenlandske hjemmesider.Skatteministeriet har ikke grundlag for at skønne, i hvilket omfang det vil øge danske for-brugers køb på udenlandske hjemmesider.
Side 2