Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
1186303_0001.png
1186303_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 28.11.2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 – Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (re-

klameafgiftsloven).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 84 af 22. november 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Holger K. Nielsen/Lene Henningsen

Spørgsmål:

Hvad vil den provenumæssige konsekvens være, hvis man holder distributø-rerne skadesløse for tab ved, at de får mulighed for at modregne tab i den opkrævede afgift,som distributionsvirksomheden aldrig får ind, hvis kunden f.eks. går fallit?

Svar:

De provenumæssige konsekvenser af, at distributørerne kan modregne tab i den op-krævede afgift, som følge af kundens fallit, er ikke kendt.Der henvises til besvarelsen af L 50 - spørgsmål 54.Det er imidlertid gældende for punktafgiftslovgivningen generelt, at der ikke kan modreg-nes tab på debitorer i opkrævet afgift. Baggrunden er, at det er den afgiftspligtige virksom-hed, som opkræver betaling fra vedkommendes kunder, og derfor er det også den afgifts-pligtige virksomhed, der har de bedste forudsætninger og viden i forhold til at sikre sig modtab, herunder til at fastsætte egne kreditvilkår med de risici, der er forbundet hermed.I erkendelse af byrden for distributørerne og efter anmodning fra netop distributionsvirk-somhederne, har Skatteministeriet i forbindelse med den eksterne høring ændret lovforsla-get, således at betalingstidspunktet rykkes en måned i forhold til, hvad er tilfældet på andreafgiftsområder.Det er naturligvis fortsat således, at såfremt en distributør måtte lide et tab på debitorer somfølge af en kundes konkurs, vil distributøren have mulighed for fradrag i det skattemæssigeregnskab. Dette har naturligvis ikke den samme likviditetsmæssige virkning som i forholdtil at kunne fratrække afgiftstab umiddelbart, men den likviditetsmæssige byrde er alleredeblevet lettet som ovenfor beskrevet.
Side 2