Skatteudvalget 2012-13
L 51 Bilag 1
Offentligt
1172708_0001.png
1172708_0002.png
1172708_0003.png
1172708_0004.png
J.nr. 11-0296400Dato: 1. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om æn-dring af lov om afgift af svovl1)(Bundfradrag i svovlafgif-ten).
Holger K. Nielsen/Lene Skov Henningsen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til forslag til lovom ændring af lov om afgift af svovl (Opfølgning på Energiaftale 2012).

Organisation

3FAdvokatrådetDansk Arbejdsgiverforening(DA)Dansk ByggeriDansk FjernvarmeDansk Told & Skattefor-bundSkatte- og AfgiftsudvalgetDI Dansk Industri

Bemærkninger i hørings-

svar

3F kan støtte forslaget.Advokatrådet har ingen be-mærkninger.Dansk Arbejdsgiverforeninghar ingen bemærkninger.Dansk Byggeri har ingenbemærkninger.Dansk Fjernvarme har ingenbemærkninger.Dansk Told & Skattefor-bund har ingen bemærknin-ger.Dansk Industri er positivoverfor forslag, idet bund-fradraget sænker virksom-hedernes samlede produkti-onsomkostninger, og der-med er lovforslaget et ele-ment, der er med til at styrkeden danske konkurrenceev-ne.DI finder det fornuftigt, atlovforslaget sidestiller deforskellige brændselstypermed hinanden, idet der tagesudgangspunkt i svovlind-holdet i forhold til energi-indholdet af hver enkeltbrændselstype, der indgår iden nye ordning.

Kommentar til bemærk-

ninger

eof energi-og olieforumErhvervsstyrelsenErnst & Young
eof energi- og olieforum haringen bemærkninger.Erhvervsstyrelsen har ingenbemærkninger.Ernst & Young mener, atder ikke er tale om en om-lægning, men om en betyde-lig reduktion af bundfradra-get. Bundfradraget bør hæ-ves fra 25 g til fx 100 gMålgruppen for lempelsener alene virksomheder medet meget stort brændselsfor-brug. Hertil kommer, atsvovlafgiften vil miste sinadfærdsregulerende effekt,Side 2
svovl pr. GJ brændsel tiltung proces.
hvis grænsen sættes op til100 g svovl pr. GJ brændseltil tung proces.
Endvidere finder Ernst &Young, at der med hensyntil fuelolie m.v. ikke er taleom en videreførelse, men engenindførelse af bundfra-draget, og derfor kunne detvære oplagt at kunne anven-de bundfradraget med virk-ning fra den 1. januar 2010.Ernst & Young kan ikke se,hvilke virksomheder, derkan have interesse i at skiftemellem ny og gammel ord-ning. Det er et problem, atder skal vælges mellem nyog gammel ordning for etkalenderår af gangen i til-fælde, hvor bundfradragetudløber midt i kalenderåret,idet virksomheden skal væl-ge ny ordning for hele ka-lenderåret og ikke kan be-holde gammel ordning fremtil datoen for udløbet. Detforeslås, at virksomhederneselv fastsætter, hvilken dato,de vil overgå til ny ordning.Endelig finder Ernst &Young, at de nuværenderegler om en bagatelgrænse iforhold til, at en del afbrændslerne anvendes til atandet end tung proces, skalvidereføres i den nye ord-ning af administrative grun-de.FSR-danske revisorerKonkurrence- og Forbruger-styrelsenLandbrug & FødevarerFSR-danske revisorer haringen bemærkninger.Konkurrence- og Forbruger-styrelsen har ingen bemærk-ninger.Landbrug og Fødevarer støt-ter Energiaftale 2012s over-
Forslaget er en udmøntningaf et element i Energiaftale2012, og det er hensigtenmed aftalen, at lempelsengives fra 1. januar 2013.Lempelsen gives ikke medtilbagevirkende kraft.
Af administrative grundeskal der vælges mellem nyog gammel ordning for etkalenderår af gangen. Forovnanlæg, hvor ordningen erudløbet er forventningen, atvirksomhederne vil vælgeden ny ordning.
Med omlægningen af ord-ningen er det tilstræbt atfinde en model, der er admi-nistrativ enkel for virksom-hederne, og som samtidiggiver størst mulig fleksibili-tet. Bagatelgrænsen er ikkevidereført i den ny ordning.
Side 3
ordnede mål om at fremmeenergisektorens grønne om-stilling, og anerkender atforslaget medvirker hertil.Dog er det en begrænset delaf erhvervslivet, der tilgode-ses. Der er brug for flere til-tag, der kan reducere dedanske energiafgifteres be-lastning af konkurrenceev-nen.L&F forstår, at bundfradragblot kan gives til virksom-heder, der har et brændsels-forbrug af kul (og de øvrigeomfattede energivarer) påmindst 0,1 PJ, og finder, atdette med fordel kan præci-seres i forslaget.Alene virksomheder, deranvender 0,1 PJ brændslereller mere til tung proces, eromfattet af det nye fradrag.Det er præciseret i forslaget,at det alene er brændsleromfattet af bundfradragetsom kul, koks m.v., der tæl-ler med i anvendelsen. Be-regningen er pr. GJ brænd-sel, og kan således ikke fo-retages med udgangspunkt iudledt svovl fra råvarer ellerlignende.
SikkerhedsstyrelsenSRF Skattefaglig foreningÆldre Sagen
Sikkerhedsstyrelsen har in-gen bemærkninger.SRF Skattefaglig foreninghar ikke bemærkninger.Ældre Sagen har ingen be-mærkninger.
Side 4