Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 53 Bilag 1
Offentligt
1172918_0001.png
1172918_0002.png
1172918_0003.png
1172918_0004.png
1172918_0005.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG30. oktober 2012
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesind-sats, lov om aktiv socialpolitik, lov om social pensionog forskellige andre love (Reform af førtidspension ogfleksjob, herunder indførelse af ressourceforløb, reha-biliteringsteams, fleksløntilskud m.v.)
J.nr. 2012-10198. kt./avm
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering1. januar 2013Anne Vejen Mathiasen41 71 42 22[email protected]
Baggrund for loven
Lovforslaget udmønter Aftale om en reform af førtidspension og fleksjob, der blevindgået den 30. juni 2012.Lovforslagets formål
Førtidspension og fleksjob er centrale dele af det sociale sikkerhedsnet i Danmark.Aftalepartierne ønsker derfor at reformere de to ordninger for at sikre, at der også ifremtiden er ordentlige levevilkår for de mennesker, der ikke kan arbejde, og etrummeligt arbejdsmarked med bedre muligheder for et aktivt arbejdsliv for menne-sker med en begrænset arbejdsevne.Forudsætningerne for den reform af førtidspension og fleksjob, som et bredt flertali Folketinget aftalte tilbage i 2000 med en efterfølgende justering af fleksjob i2006, har vist sig ikke at holde.Målet med reformen var at fastholde flest muligt på arbejdsmarkedet – helst i ustøt-tet beskæftigelse. Det er ikke lykkedes. I dag er der knap 55.000 flere personer påførtidspension og i fleksjobordningen end forventet, da reformen blev indgået, ogsamfundet brugte i 2010 over ni milliarder kroner mere end forventet på ordninger-ne.Lovforslaget indeholder forslag til ændring af en række love, herunder lov om æn-dring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen afden aktive beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om social pensionog flere andre love. Det drejer sig om følgende delelementer:Rehabiliteringsteam i alle kommunerAlle kommuner skal etablere rehabiliteringsteam, som skal behandle alle sager omressourceforløb, fleksjob eller førtidspension. Teamet har en tværfaglig sammen-
sætning med repræsentanter fra beskæftigelses-, social-, sundheds- og undervis-ningsområdet samt en repræsentant fra regionens kliniske funktion.RessourceforløbRessourceforløb skal sikre større fokus på den enkelte og dennes ressourcer. Bor-geren og dennes arbejdsevne skal være i centrum, og det skal ske via en indsats,hvor der i højere grad investeres i den enkelte via en tværfaglig indsats, der er til-passet og målrettet den enkeltes behov.Målretning af fleksjobordningenFleksjobordningen skal bevares, men den konstrueres på en ny måde, så den i høje-re grad bliver målrettet personer med mindst arbejdsevne, og samtidig skal der væ-re større tilskyndelse for den fleksjobansatte til at øge antallet af arbejdstimer, hvisvedkommende er i stand til det.Flere førtidspensionister i arbejdePersoner under 40 år, der allerede har fået tilkendt førtidspension, får mulighed forat deltage i ressourceforløb, hvis de selv ønsker det, og hvis kommunen vurderer, atde kan få udbytte af det. Hvis en førtidspensionist går i gang med et ressourcefor-løb, vil den pågældende fortsat modtage førtidspension.Alle førtidspensionister får ret til tre vejledningssamtaler i jobcentret og kommu-nerne får mulighed for at give beskæftigelsesrettede tilbud til førtidspensionister,der selv ønsker det.Førtidspension og merudgiftsydelseFørtidspensionister, der er tilkendt pension efter lov om social pension (ny ord-ning), der fremadrettet tager fast bopæl i lande uden for EU/EØS og Schweiz ellertilkendes førtidspension under fast bopæl i et sådan land, vil alene have ret til atmedtage en del af førtidspensionen.De faste ydelsessatser for merudgiftsydelse ændres. Bagatelgrænsen reguleres ogder indføres mulighed for merudgiftsydelse til alle personer med borgerstyret per-sonlig assistanceForbedring af den supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister(SUPP)Lavere dødsfaldsdækning end i dag frem til folkepensionsalderen. Den laveredødsfaldsdækning finansierer (1) en højere livsvarig pension og (2) dødsfaldsdæk-ning efter folkepensionsalderen, der aftrappes over 5-10 år. Beløb, der indbetales tilArbejdsmarkedets Tillægspension, vil fremover årligt løbende blive anvendt til købaf livsvarig pension.Den primære målgruppe for lovforslaget
Nuværende førtidspensionisterKommende førtidspensionisterNuværende fleksjobvisiteredeKommende fleksjobvisiteredeKommende personer i ressourceforløb
2
De sekundære målgrupper for lovforslaget
Arbejdsgivere (både private og offentlige arbejdsgivere)KommunerSamlet vurdering
Lovforslaget gælder for både mænd og kvinder og har ikke til formål at forskelsbe-handle mænd og kvinder. Herved svarer forslaget til de gældende regler.Fleksjobordningen
Da der samlet set og fordelt på aldersgrupper er lidt flere kvinder end mænd, derbliver visiteret til fleksjobordningen og i dag er i fleksjobordningen, vil forslagetberøre flere kvinder end mænd. I 2011 blev ca. 7.200 personer visiteret til fleksjob-ordningen. Heraf var knap 60 pct. kvinder,jf. tabel 1.Til sammenligning udgjordekvinderne næsten 63 pct. af persongruppen under 40 år og knap 58 pct. af person-gruppen fyldt 40 år.Tabel 1Bruttotilgang til fleksjobordningen, fordelt på køn og aldersgrupper. Andele. 2011

Mænd

40,837,442,2

Kvinder

59,262,657,8

I alt

100100100
I altUnder 40 år40 år og derover
Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM
Når der ses på den samlede gruppe af personer, der har modtaget ledighedsydelseeller været i fleksjob i en kortere eller længere periode i 2011, er kvinderne også iovertal,jf. tabel 2.Således er knap 62 pct. kvinder, hvilket ikke afviger markant,når der opdeles på alder.Tabel 2Personer i fleksjob eller på ledighedsydelse, fordelt på køn og aldersgrupper. Andele. 2011

Mænd

38,239,238,0

Kvinder

61,860,862,0

I alt

100100100
I altUnder 40 år40 år og derover
Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM
Førtidspension
Da der samlet set er lidt flere kvinder end mænd, der modtager førtidspension, vilforslaget om, at førtidspensionister får ret til tre vejledningssamtaler i jobcentret ogforslaget om at kommunerne får mulighed for at give beskæftigelsesrettede tilbudtil nuværende førtidspensionister potentielt berøre flere kvinder end mænd,jf. tabel3.Da der samlet set er flere mænd end kvinder under 40 år, der modtager førtidspen-sion, vil forslaget om at tilbyde ressourceforløb til nuværende førtidspensionisterunder 40 år potentielt berøre flere mænd end kvinder,jf. tabel 3.
3
Tabel 3Personer bosat i Danmark på førtidspension, fordelt på køn og aldersgrupper. Andele.Primo 2012

Mænd

45,452,644,2

Kvinder

54,647,455,8

I alt

100100100
I altUnder 40 år40 år og deroverKilde: Danmarks Statistik
Da der samlet set er flere kvinder end mænd, der modtager førtidspension efter dennye ordning, vil forslaget om at indføre et pensionstillæg, der ikke kan medtages tillande uden for EU og Schweiz, berøre lidt flere kvinder end mænd under antagelseaf ens flyttemønstre,jf. tabel 4.Tabel 4Personer på førtidspension under den nye ordning, fordelt på køn og aldersgrupper. Ande-le. Primo 2012

Mænd

45,6

Kvinder

54,4

I alt

100
Ny førtidspensionKilde: Danmarks Statistik
Der er ca. lige mange mænd og kvinder under 40 år, der får tilkendt førtidspension,mens der i gruppen over 40 år er flere kvinder end mænd, der får tilkendt førtids-pension,jf. tabel 5.Det antages, at lovforslaget ikke vil påvirke den nuværendekønsfordeling i tilkendelser af førtidspension.Tabel 5Bruttotilgang til førtidspension under den nye ordning, fordelt på køn og aldersgrupper.Andele. 2011

Mænd

47,650,046,7

Kvinder

52,450,053,3

I alt

100100100
I altUnder 40 år40 år og deroverKilde: Ankestyrelsen
Merudgiftsydelse
I 2011 var der 11.976 helårsmodtagere af merudgiftsydelsen. Kønsfordelingenblandt modtagerne er uoplyst. De foreslåede ændringer gælder både for mænd ogkvinder og har ikke til formål at forskelsbehandle mænd og kvinder. Herved svarerforslaget til de gældende regler.Forbedring af den supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister(SUPP)
Udvidelsen af dødsfaldsdækningen til også at omfatte udbetaling af et engangsbe-løb ved dødsfald efter folkepensionsalderen gælder både for mænd og kvinder. En-gangsbeløbet ved dødsfald er i dag og efter forslaget også det samme for mænd ogkvinder. En nærmere vurdering af effekten af den ændrede dødsfaldsdækning formænd henholdsvis kvinder forudsætter kendskab til SUPP medlemmernes døds-faldsrisiko før folkepensionsalderen og i en periode på op til 10 år efter folkepensi-onsalderen. Det vurderes, at der ikke er forskelle af væsentlig betydning.
4
Ressourceforløb
Det vurderes, at kønsfordelingen blandt personer i ressourceforløb følger kønsfor-delingen i fleksjob- og førtidspensionsordningen. Det vil sige, at der forventes enovervægt af kvinder i ordningen.Konklusion
Det samlede lovforslag vurderes at berøre flere kvinder end mænd, hvilket kanhenføres til, at der samlet set er flere kvinder end mænd i fleksjob- og førtidspensi-onsordningerne. Det vurderes samtidigt, at det samlede lovforslag ikke medførertilsigtede eller utilsigtede forskelle for mænd eller kvinder.Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at gennem-føre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
5