Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 53 Bilag 50
Offentligt
1189101_0001.png
1189101_0002.png
Til beskæftigelsesministeriet/beskæftigelsesminister Mette Frederiksen og FolketingetsBeskæftigelsesudvalg.
Greve den 28. november 2012
L 53 – handicapkonventionens artikel 27Mener Beskæftigelsesministeren stadig, med udgangspunkt i nedenstående, at reformen leverop til intentionerne i Handicapkonventionen i forhold til mennesker med handicap ogselvstændig virksomhed?Handicapkonventionens Artikel 27 – Arbejde og beskæftigelse:f) at fremme mulighederne for selvstændig virksomhed, iværksætteri, udvikling af kooperativersamt etablering af egen virksomhed,I høringsnotatet henvises til revalideringsbestemmelserne i forhold til at blive selvstændig somhandicappet. En henvisning til denne ordning retfærdiggør ikke, at mennesker med handicap ikkekan blive selvstændige under fleksjobordningen – hverken den nye eller den gamle ordning.1.Man fremmer med reformen ikke mulighederne for selvstændig virksomhed, iværksætteriosv., hvilket man burde gøre, når Handicapkonventionen skal iagttages ved ny lovgivning.2.Det bliver stort set umuligt at få en førtidspension fremover, hvis man har enrestarbejdsevne på mere end to timer. Under nuværende lovgivning tilkendes man enførtidspension, hvor man kan have en restarbejdsevne på 12 timer. Førtidspensioniste måman gerne være selvstændig i et vist omfang og samtidig modtage førtidspension. Dermedopstår der med den nye reform en forskelsbehandling af en gruppe mennesker medhandicap i forhold til en anden gruppe, idet de befinder sig i en sammenlignelig situation.3.Der findes ikke nogen begrundelse for, at handicappede ikke kan blive selvstændige medden nye reform. Fremover beregnes fleksjobydelsen ud fra samlet indkomst og ikke ud fratimeantal. Da der fortsat bliver mulighed for, at selvstændige, der drev selvstændigvirksomhed i et vist omfang (30 timer) inden tilkendelse af fleksjob, fortsat kan væreselvstændige i et fleksjob, virker det som forskelsbehandling, at de mennesker, som ikkeallerede er selvstændige, fratages denne mulighed. Især set i lyset af, at intentionen medreformen er at medvirke til, at denne persongruppe opretholder størst mulig tilknytning tilarbejdsmarkedet, og at personen med handicap skal have mulighed for at anvende sinarbejdsevne i størst muligt omfang.-1-
4.For nogle fleksjobbere vil muligheden for at være selvstændig netop kunne betyde, at devil kunne arbejde lidt flere timer end ellers, fordi de kan tilrettelægge deres arbejdstidspredt ud over hele ugen under hensyntagen til lidelse og behandlinger mv. Desuden mådet jo være i fleksjobberens interesse at arbejde mest muligt, da tilskuddet til selvstændigefleksjobbere nedsættes til en ydelse, der ligger væsentligt lavere end ledighedsydelsen.Dermed er incitamentet på plads. Netop fordi reformens sigte er at give mennesker medhandicap et økonomiske incitament til at arbejde mere, virker det underligt, at mansamtidig opstiller barrierer, der umuliggør denne mulighed og kan afskære fleksjobberenfra muligheder til at kunne øge sin egen indtjening.5.Det virker diskriminerende over for mennesker med en medfødt lidelse elller mennesker,som bliver syge/handicappede i en meget ung alder med alvorlig arbejdsevnenedsættelsesom følge, at det bliver umuligt for dem at få lov til at blive selvstændige medkompensation for deres nedsatte arbejdsevne. For disse personer vil det ikke være muligtat anvende revalideringsbestemmelserne, da der i disse står, at: “dennestøtte frem foranden revalidering skønnes at kunne bringe den pågældende i stand til at forsørge sig selvog sin familie”.Dermed er mennesker med en restarbejdsevne på 12 timer eller mindreafskåret fra at starte selvstændig virksomhed under revalideringsbestemmelserne. Detøjeblik, hvor personen med handicap kun kan arbejde få timer, er det umuligt atopretholde en indkomst ved selvstændig virksomhed, der er stor nok til at sikre forsørgelseaf sig selv og sin familie.Disse mennesker får aldrig mulighed for at drive selvstændig virksomhed, da de er syge,inden de begiver sig ud på arbejdsmarkedet. Derfor har de ikke mulighed for at starteselvstændig virksomhed i et “væsentligt omfang”, inden de bliver tilkendt et fleksjob.Mange af disse vil ikke vil kunne benytte sig af revalideringsbestemmelserne forselvstændig virksomhed, da tilskuddet til forsørgelse efter disse bestemmelser kun kangives i “enkortere periode, normalt ikke mere end 6 måneder”.Skulle en fleksjobber på 12timer, mod forventning, alligevel kunne komme ind under revalideringsbestemmelsernefremover, vil de efterfølgende ikke kunne blive selvstændige fleksjobbere, fordi de ikke harkunnet drive “denselvstændige virksomhed i væsentligt omfang i mindst 12 måneder indenfor de seneste 24 måneder”.Dermed opstår der diskrimination med udgangspunkt isværhedsgraden af et handicap, da det for mennesker med en væsentligfunktionsnedsættelse ikke vil være muligt at drive virksomhed i et væsentligt omfang indentilkendelse til et fleksjob.I høringsnotatet henvises endvidere til, at det heller ikke i den nuværende ordning er muligt atetablere egen virksomhed. Da den nuværende ordning blev etableret indenHandicapkonventionen blev tiltrådt, eksisterede forpligtelserne til at leve op til konventionennaturligvis ikke på daværende tidspunkt.Med venlig hilsenClaus JanssonMedlem af STOP fleksjobreformenTlf. 60 89 01 61
-2-