Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 53
Offentligt
1191435_0001.png
1191435_0002.png
1191435_0003.png
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik,lov om social pension og forskellige andre love.(Reform af førtidspension og fleksjob, herunder indførelse af ressourceforløb, rehabiliteringsteam,fleksløntilskud m.v.).L 53Af Enhedslisten, tiltrådt af …..
§1
1)I den inr. 41foreslåede§ 70 e, stk. 2, 1. punktumudgår: ”arbejdsevnen i fleksjobbet, herunder”samt ”af arbejdsintensiteten”. I stedet indsættes i første punktum efter ”kan arbejde i fleksjobbet,og”: ”hvilke skånebehov, der skal tages”.2)I den inr. 41foreslåede§ 70 e, stk. 2,indsættes efter sidste punktum:”Jobcenteret skal foretage en ny vurdering af antallet af timer, den fleksjobvisiterede kan arbejde,hvis arbejdsgiveren eller den ansatte anmoder herom. Efter 3-6 måneder skal jobcenteret foretage enmere præcis vurdering af arbejdsevnen i fleksjobbet. Herudover kan den ansatte i fleksjobbet udenarbejdsgiverens accept bede om en sådan vurdering af arbejdsevnen i fleksjobbet, somarbejdsgiveren pålægges at tage højde for i lønfastsættelsen”.3)I den inr. 41foreslåede§ 70 e, stk. 3,udgår2. og 3. punktum,og i stedet indsættes:”Overenskomsten kan kun fraviges, hvis de overenskomstbærende parter træffer konkret aftaleherom. Den faglige organisation skal inddrages i forbindelse med oprettelsen af og ansættelsen ifleksjob.”4)I den inr. 41foreslåede§ 70 e, stk. 4,udgår1. punktumog i stedet indsættes: ”På områder, derikke er dækket af overenskomst, fastsættes løn og øvrige arbejdsvilkår i henhold til de kollektiveoverenskomster, der gælder inden for den pågældende branche”.5)I den inr. 41foreslåede§ 70 e, stk. 4,udgår5., 6. og 7. punktumog i stedet indsættes: ”Denfaglige organisation skal inddrages i forbindelse med oprettelsen af og ansættelsen i fleksjob.”6)Efter deni nr. 41foreslåede§ 70 e, stk. 5,indsættes som et nyt 2. punktum: ”En ansat i fleksjob,der efter overenskomsten ville være omfattet af vilkår efter funktionærloven ved gennemsnitligtmere end 8 timers ugentlig beskæftigelse, vil tilsvarende være ansat på funktionærlignende vilkårved beskæftigelse på 8 timer eller derunder.”2. punktum bliver herefter 3. punktum.7)Efter deni nr. 41foreslåede§ 70 e, stk. 5,indsættes som et nytstk. 6:
”Stk. 6.En ansat i fleksjob, der udfører arbejde i 8 timer eller derunder, er omfattet af lov omarbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet(ansættelsesbevisloven).”
BemærkningerTil nr. 1Med forslaget skal jobcenteret alene vurdere, hvor mange timer den fleksjobvisiterede kan arbejde.
Til nr. 2Med forslaget får den fleksjobvisiterede en selvstændig mulighed for at påklage jobcenteretsvurdering af, hvor mange timer den pågældende er i stand til at arbejde. Endvidere skal jobcenteretefter 3 – 6 måneder foretage en mere præcis vurdering af arbejdsevnen. Den fleksjobansatte fårmulighed for uden arbejdsgiverens accept at bede om en vurdering, som arbejdsgiveren pålægges attage højde for ved lønfastsættelsen.
Til nr. 3Med forslaget fastsættes, at overenskomsten kun kan fraviges, hvis de overenskomstbærende partertræffer konkret aftale herom.
Til nr. 4Med forslaget fastsættes, at på områder, der ikke er dækket af overenskomst, fastsættes løn ogøvrige arbejdsvilkår i henhold til de kollektive overenskomster, der gælder inden for denpågældende branche.
Til nr. 5Med forslaget udgår bestemmelsen om, at enkeltpersoner og udenforstående ikke-overenskomstdækkede virksomheder kan rejse sager ved Arbejdsretten. Som konsekvens herafudgår 5. -7. punktum.
Til nr. 6Med forslaget får en ansat i fleksjob, der efter overenskomsten ville være omfattet af vilkår efterfunktionærloven ved gennemsnitligt mere end 8 timers ugentlig beskæftigelse, en tilsvarende ret tilat være ansat på funktionærlignende vilkår ved beskæftigelse på 8 timer eller derunder.
Til nr. 7Med forslaget sikres det, at personer, der er ansat i 8 timer eller derunder, er omfattet afansættelsesbevisloven.