Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 53
Offentligt
1189032_0001.png
1189032_0002.png
1189032_0003.png
1189032_0004.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
3. december 2012
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. november 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 76 (L 53), som hermed besvares.
J.nr. 2012-9497

Spørgsmål nr. 76:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. november 2012 fra Forsikring& Pension jf. L 53 – bilag 36.”

Endeligt svar:

Til de generelle bemærkninger fra Forsikring & Pension har jeg følgende kommen-tarer:Målgruppen for reformen som helhed er personer med nedsat arbejdsevne.Målgruppen for ressourceforløb er personer, der har så komplekse problemer udover ledighed, at de i fravær af en indsats vil skulle tilkendes førtidspension. Res-sourceforløb er primært målrettet kontanthjælpsmodtagere i matchgruppe 3, hvorindsatsen fx har været begrænset, fordi kommunerne ikke har fundet de nuværenderedskaber anvendelige.Førtidspension og fleksjob er centrale dele af det sociale sikkerhedsnet i Danmark.Med reformen af de to ordninger sikrer vi, at der også i fremtiden er ordentlige le-vevilkår for de mennesker, der ikke kan arbejde, og et rummeligt arbejdsmarkedmed bedre muligheder for et aktivt arbejdsliv for mennesker med en begrænset ar-bejdsevne.Personer, som kommer til skade i trafikken eller bliver akut syge, vil fortsat kunneblive visiteret til fleksjob eller få tilkendt førtidspension, hvis de opfylder betingel-serne herfor.Allerede i dag er der forskellige tiltag, der har til formål at styrke den tidlige ind-sats. Fx har TTA-projekt vist, at en velimplementeret tidlig, tværfaglig og koordi-neret indsats kan nedbringe sygefraværet med hvad der svarer til 2,6 uger.Fra 1. januar 2013 skal alle kommuner oprette et rehabiliteringsteam. Dermed sik-res det, at alle relevante forvaltninger – også på sundhedsområdet – sidder med vedbordet, når indsatsen for den enkelte borger skal tilrettelægges. Med denne reformfår vi således sikret en tværfaglig og helhedsorienteret indsats for borgere medkomplekse problemstillinger. Regeringen har også planer om andre reformer på be-skæftigelsesområdet, hvor de positive erfaringer med tidlig indsats kan indgå.
Regeringen har – som anført af Forsikring & Pension – derudover besluttet at ned-sætte en arbejdsgruppe, der skal overveje en modernisering af arbejdsskadeområ-det.Efter kommissoriet skal arbejdsgruppens forslag tage udgangspunkt i, at et fremti-digt arbejdsskadesystem blandt andet skal:Understøtte fastholdelse af arbejdsskadede på arbejdsmarkedetSikre et hensigtsmæssigt samspil med andre sociale sikringsordninger, herunderse på muligheden for at reducere eller eliminere eventuel dobbeltkompensationmellem de forskellige sociale sikringsordninger.Det indgår ikke i arbejdsgruppens kommissorium, som det foreslås af Forsikring &Pension, at overveje al lovgivning, som er relevant i forhold til de forskellige per-songrupper, som er omfattet af førtidspensionsreformen. Grænsefladerne mellemarbejdsskadesikringen og andre sociale sikringsordninger vil dog blive analyseretnærmere.For så vidt angår Forsikring & Pensions bemærkninger om arbejdsgiverens incita-ment til at ansætte personer i fleksjob, herunder i fastholdelsesfleksjob, kan jeghenvise til mine svar på spørgsmål 3 og 51 til L 53.Jeg er meget enig i vigtigheden af, at reformen kommer godt fra start og bliver im-plementeret hurtigst muligt. Arbejdsmarkedsstyrelsen har sendt en guide til samtli-ge kommuner om reformens betydning for sagsbehandlingen i kommunerne.Herudover igangsættes der flere initiativer, bl.a. i form af et forsøg med en fleks-jobbonus på 25.000 kr. til virksomheder, der ansætter en person i et fleksjob i ti ti-mer eller mindre om ugen. Der igangsættes også forsøg i alle landets kommunermed ansættelse af mindst to fleksjobambassadører i hver kommune.Derudover igangsættes der i forbindelse med reformaftalen en fleksjobkampagne,der skal udbrede kendskabet til de nye regler på området og således understøtte, atvirksomheder er opmærksomme på de nye muligheder i ordningen, herunder dennye fleksjobbonus.Der vil også blive nedsat et trepartsudvalg, der skal følge løn- og arbejdsvilkår påfleksjobområdet, herunder om der er behov for at ændre i de kollektive aftaler, ogsom vil bestå af repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter.Partierne bag reformen vil løbende følge op på fleksjobområdet, herunder udvik-lingen i antallet af ledige, der venter på et fleksjob.Til bemærkningerne vedrørende arbejdsskadesager og sager under erstatningsan-svarsloven kan jeg oplyse, at det afsnit, som Forsikring & Pension henviser til i hø-ringsnotatet, vedrører bemærkninger i høringssvarene om målgruppen for reformenaf førtidspension og fleksjob. Også Forsikring & Pension har i deres høringssvar idenne forbindelse blandt andet anført, at for lange afklarende forløb efter en ulykkekan forhindre en hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
2
Som det fremgår af høringssvaret i sin helhed til disse bemærkninger, er den pri-mære målgruppe for ressourceforløb tænkt som kontanthjælpsmodtagere i match-gruppe 3, hvor indsatsen har været begrænset, fordi kommunerne ikke har fundetde nuværende redskaber anvendelige.Der er tale om en konkret individuel vurdering fra kommunens side, og det vurde-res ikke umiddelbart muligt eller hensigtsmæssigt at afgrænse målgruppen nærme-re i lovgivningen.Det følger heraf, at personer, der efter en ulykke vurderes at kunne vende tilbage tilarbejdsmarkedet inden for en kortere periode, ikke er omfattet af målgruppen.Der henvises i øvrigt til mine indledende bemærkninger.Forsikring & Pension konstaterer i overensstemmelse med bemærkningerne i hø-ringssvaret vedrørende lovforslaget, at midlertidig erstatning for tab af erhvervsev-ne efter arbejdsskadesikringsloven skal trækkes fra i erstatningen for tabt arbejds-fortjeneste efter erstatningsansvarsloven. Dette gælder for den situation, at erstat-ningerne dækker samme periode.Forsikring & Pension konstaterer herefter, at udbetalingen af erstatning for tabt ar-bejdsfortjeneste efter erstatningsansvarsloven ophører, når Arbejdsskadestyrelsentræffer den endelige afgørelse om erstatning for tab af erhvervsevne efter arbejds-skadesikringsloven.Forsikring & Pension kritiserer, at forsikringsselskaberne ikke på samme mådesom tilskadekomne får mulighed for at anmode om en endelig afgørelse om detsikre tab af erhvervsevne.Det er tilsigtet, at det kun er tilskadekomne, der har denne mulighed. Det skyldeshensynet til tilskadekomne. Det er ikke i alle situationer i tilskadekomnes interesseat få en endelig afgørelse om den endelige erstatning for tab af erhvervsevne. Detskyldes blandt andet muligheden for at få erstatning efter erstatningsansvarsloven.Således vil en endelig afgørelse om erstatning for tab af erhvervsevne medføre, atudbetalingen af erstatning for tabt arbejdsfortjeneste efter erstatningsansvarslovenophører. Det bør derfor kun være tilskadekomne og ikke forsikringsselskabet, derkan anmode om den endelige afgørelse. Tilskadekomnes og forsikringsselskabetsinteresser er ikke altid sammenfaldende.Til bemærkningerne til samspillet mellem arbejdsmarkedspensioner/pensions-ordninger og reformen (ressourceforløbsydelsen), herunder, at det i lovforslaget eruklart, hvordan fradrag i ydelser fra en pensionsordning vil ske, hvis lovens vedta-ges, har jeg følgende kommentarer:I aftalen om en reform af førtidspension og fleksjob var der enighed om, at res-sourceforløbsydelsen skulle ligne kontanthjælp, dog skulle den være ikke afhængigaf egen formue eller eventuel ægtefælles indkomst og formue – i modsætning til,hvad der gælder på kontanthjælpsområdet.Det betyder, at formue i form af udbetaling af et beløb i forbindelse med kritisksygdom eller en engangsudbetaling ved tab af erhvervsevne, ingen indflydelse har
3
på en persons ret til ressourceforløbsydelse. Personen vil således på dette punktblive stillet bedre end efter kontanthjælpsreglerne, hvor formue på mere end 10.000kr. har betydning for en persons ret til hjælp.I kontanthjælpsreglerne anses en løbende udbetaling af pension for tab af erhvervs-evne som en indtægt og ikke som en arbejdsindtægt og medfører således et kronefor krone fradrag i hjælpen. Samme bestemmelse kommer til at gælde for modtage-re af ressourceforløbsydelse.Den primære gruppe for ressourceforløb er kontanthjælpsmodtagere, og for dem vilder ikke være nogen forringelse af vilkårene i forhold til de nævnte pensioner. Der-imod vil de være stillet bedre i nogle situationer, fordi ydelsen ikke er afhængig afformue.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
4