Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 53
Offentligt
1188861_0001.png
1188861_0002.png
1188861_0003.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
3. december 2012
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. november 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 78 (L 53), som hermed besvares.J.nr. 2012-9497
Spørgsmål nr. 78:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra LO Horsens-Hedensted, jf. L 53 –bilag 38.”Endeligt svar:
Fleksjobordningen skal fremover også kunne rumme personer, der på grund af enbetydelig funktionsnedsættelse ikke kan arbejde med fuld intensitet i de timer, dearbejder. Det er hensigten med bestemmelsen, at dette også skal kunne afspejles ilønfastsættelsen. Forslaget åbner ikke op for at aftale andre – herunder dårligere –vilkår for fleksjobansatte.Jeg skal i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål 62 til L 53.Nedenfor er gennemgået LO Horsens-Hedensteds bemærkninger til de enkeltestykker i § 70 e.§ 70 e, stk. 1Jeg mener, at vi med forslaget gør det muligt for mennesker med en lille arbejds-evne at komme ind på arbejdsmarkedet, samtidig med at de gennem løn ogfleksløntilskud er sikret et rimeligt forsørgelsesgrundlag. Jeg er derfor uenig medLO Horsens-Hedensted i, at forslaget bryder med den hidtidige målsætning om etinkluderende arbejdsmarked.Regeringen er efter FNs handicapkonvention forpligtet til at fremme beskæftigel-sesmuligheder og karrieremuligheder for personer med handicap på arbejdsmarke-det samt yde bistand til at finde, få, fastholde og vende tilbage til beskæftigelse. Jegmener, at vi med lovforslaget fuldt ud lever op til disse krav.Forslaget om, at lønnen for udført arbejde udbetales af arbejdsgiveren og kompen-sationen for den nedsatte arbejdsevne af kommunen, vil gøre det mindre bureaukra-tisk for virksomheden at ansætte personer, der kun kan arbejde i få timer.§ 70 e, stk. 2Efter forslaget skal jobcenteret i forbindelse med etableringen af et fleksjob på envirksomhed komme med en vurdering af arbejdsevne og arbejdsintensiteten. Denfleksjobvisiterede kan klage over jobcenterets vurdering til beskæftigelsesanke-
nævnet. Hvis arbejdsgiveren og den fleksjobansatte er enige, skal jobcenteret fore-tage en ny vurdering af arbejdsevnen. Hvis der ikke er enighed mellem arbejdsgi-ver og den ansatte om en revurdering af arbejdsevnen, vil en sådan tvist kunne af-gøres ved en fagretlig behandling. Arbejdsevnevurderingen må ikke bremse for enaftale om ansættelse i et fleksjob. Det er derfor præciseret i lovteksten, at det skalske ”hurtigst muligt”. Jobcentret har i lighed med den fleksjobvisiterede og virk-somheden interesse i, at sagen bliver behandlet hurtigt og effektivt, så den ledigekan komme i job, og det er derfor ikke min opfattelse, at det vil være hverken hen-sigtsmæssigt eller nødvendigt at præcisere begrebet nærmere.§ 70 e, stk. 3Det er forudsat med forslaget, at ansættelser i fleksjob på overenskomstdækkedeområde – i lighed med andre ansættelser – også efter den nye ordning er omfattet afoverenskomsterne. Det er endvidere forudsat, at hvis der i overenskomsterne erfastsat sociale kapitler, lokalaftaler eller lignende bestemmelser om løn- og ar-bejdsvilkår for ansættelse og fastholdelse af personer i fleksjob, er det disse, dergælder. Kun hvis overenskomsterne ikke indeholder sådanne bestemmelser m.v., erdet muligt at fravige gældende bestemmelser i overenskomsten. Hensigten medforslaget er alene at gøre det muligt at fastsætte en løn, der afspejler den nedsattearbejdsevne. Forslaget giver ikke adgang til at fravige overenskomsternes øvrigebestemmelser om fx løn under sygdom, pension og ret til ferie.Det fremgår af aftale om reform af førtidspension og fleksjob, at der af fleksløn-tilskuddet reserveres en andel til obligatorisk pension. Det er i lovforslaget fastsattil at være et forhøjet ATP-bidrag, som er på 5 pct. af fleksløntilskuddet, dog højst500 kr. månedligt.Det fremgår også af aftalen, at der skal indbetales et ATP-bidrag af fleksløn-tilskuddet, som beregnes på grundlag af antallet af timer med fleksløntilskud.Kommunen finansierer 2/3 af dette bidrag. Hvis personen får løn for under 9 timerom ugen, og dermed ikke får indbetalt ATP-bidrag af lønnen, vil kommunen dogbetale et fuldt ATP-bidrag af fleksløntilskuddet.Det ligger ikke i aftalen og de økonomiske forudsætninger herfor, at der skal indbe-tales bidrag til pension af fleksløntilskuddet ud over det, som den ansatte i fleksjobselv skal betale.Jeg vil bemærke, at der ved fastsættelse af størrelsen af den fleksjobansattes ATP-bidrag er taget hensyn til dels, at bidraget skal være af en vis størrelse, dels at ind-betalingen ikke må medføre en for stor nedsættelse af fleksløntilskuddet. Indbeta-lingen af ATP-bidrag af fleksløntilskuddet skal også ses i sammenhæng med, at dervil ske indbetaling af pensionsbidrag af den løn, der betales af arbejdsgiveren.Jeg vil også bemærke, at det herudover er op til arbejdsmarkedets parter at fastsæt-te, hvordan der skal betales pensionsbidrag af lønnen i fleksjobbet, ligesom ar-bejdsmarkedets parter har mulighed for at indgå aftaler med de enkelte pensions-kasser i overensstemmelse med de eventuelle særlige hensyn, der kan tages til net-op personer i fleksjob.
2
§ 70 e, stk. 4Der er i forslaget lagt op til, at der på områder, hvor der findes en relevant sam-menlignelig overenskomst, skal tages udgangspunkt i denne. Forslaget regulererikke, i hvilket omfang den overenskomstbærende faglige organisation skal inddra-ges i fastsættelsen af løn- og arbejdsvilkår, når der tages udgangspunkt i en sam-menlignelig overenskomst, eller om den fleksjobansatte kan medtage en bisidderved forhandling om løn- og arbejdsvilkår. Arbejdsgiveren og den fleksjobvisiteredekan træffe aftale herom i den konkrete situation.§ 70 e, stk.5Jeg har noteret mig, at LO Horsens-Hedensted støtter denne del af forslaget. Jeghar ikke planer om at udvide bestemmelsen yderligere.Med hensyn til kriteriet om, at arbejdsevnen skal være både varig og væsentlignedsat, fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget, at Ankestyrelsens praksisfortsat vil finde anvendelse, når det skal vurderes, om en person er berettiget tilfleksjob.Der fremgår ikke noget fast timekrav af Ankestyrelsens praksis og Ankestyrelsenhar fx i Principafgørelse N-08-07 vurderet, at en person, der kunne arbejde i ca. 22timer om ugen var berettiget til fleksjob.Jeg henviser i øvrigt til mit svar på spørgsmål nr. 21 og 62 L 53.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3