Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 59
Offentligt
1191147_0001.png
1191147_0002.png
1191147_0003.png
1191147_0004.png
1191147_0005.png
1191147_0006.png
1191147_0007.png
1191147_0008.png
1191147_0009.png
1191147_0010.png
1191147_0011.png
1191147_0012.png
1191147_0013.png
1191147_0014.png
1191147_0015.png
1191147_0016.png
Ministeriet for Sundheds og ForebyggelseAtt: Emil Niragira Rasmussen
Amgros I/SDampfærgevej 22DK-2100 København ØTel:Fax:+45 8871 3000+45 8871 3008
www.amgros.dk[email protected]
5. december 2012
Bidrag til folketingsbesvarelser vedr. L59Ministeriet har bedt Amgros om bidrag til besvarelse af folketingsspørgsmål i forbindelsemed behandling af lovforslag L59.Spørgsmål nr. 5 (L 59):”Ministeren bedes redegøre for den gennemsnitlige høreapparatpris for høreapparaterindkøbt til udlån via de offentlige høreklinikker i perioden januar til oktober 2012, opgjortmånedsvis. ”Svar:De nye kontrakter på høreapparater trådte i kraft 1. august 2012. Siden har der været enovergangsperiode, hvor apparater bestilt under de gamle kontrakter, er blevet udleveret, oghvor klinikkerne har skullet implementere det nye sortiment. Den gennemsnitligehøreapparatpris er faldet i takt med implementeringen. Den gennemsnitlige pris pr.høreapparat udleveret før de nye kontrakter trådte i kraft var i 1. halvår af 2012 3.908,- kr.
jul-12OmsætningAntal høreapparaterGns. Pris pr. høreapparatAntal - nyt sortimentAndel - nyt sortimentAntal udenfor nyt sortimentAndel udenfor nyt sortimentAntal i billigste i kategori1)Andel i billigste i kategori11)
aug-1215.210.7204.5243.3601.77239%2.75261%89450%
sep-1210.435.4914.5832.2773.18770%1.39630%174755%
okt-128.982.2345.2621.7074.38483%87817%2.43856%
15.561.5684.0173.87200%4.017100%00%
De apparater der har vundet kontrakten inden for den pågældende kategori
Spørgsmål nr. 6 (L 59):’’Hvornår kom førstevalgsapparater i AMGROS-udbuddet første gang til salg iDanmark? Hvis apparaterne ikke tidligere har været til salg i Danmark, hvor har de såværet solgt og hvornår? ”
Svar:Der henvises til de enkelte leverandører.Spørgsmål nr. 7 (L 59):’’Ministeren bedes oplyse, hvorfra ministeren har oplysningerne om prisfald på 60 pct. forhøreapparater købt gennem AMGROS, hvilket fremgår af pressemeddelelsen af 22.november 2012. Ministeren bedes desuden oplyse, hvordan dette prisfald er beregnet oghvilke forudsætninger, der ligger bag beregningerne.”Svar:Med henvisning til tabellen under spørgsmål 5, kan det gennemsnitlige prisfald fra juli 2012(før de nye kontrakter) til oktober 2012 (efter de nye kontrakter) beregnes til 56 pct. Detbemærkes, at den gennemsnitlige pris kan variere fra måned til måned afhængig af hvilkeapparater der konkret udleveres i den pågældende måned, ligesom den gennemsnitlige prisfor oktober 2012 formentlig vil falde yderligere i takt med, at høreklinikkerne bliver merefortrolige med det nye sortiment.Spørgsmål nr. 9 (L 59):’’Kan ministeren redegøre for, hvorvidt de faktiske tal for august 2012, september 2012 ogoktober 2012 giver et prisfald på 60 procent for de apparater, som er indkøbt af deoffentlige klinikker gennem AMGROS?”Svar:Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 7.Spørgsmål nr. 10 (L 59):’’Ministeren bedes oversende resultatet af AMGROS-udbuddet med alle tilhørendedokumenter.”Svar:Resultatet af Amgros udbud på høreapparater fremgår af oversigten ”Tildeling –Høreapparater 2012”. Oversigten er en vejledning til høreklinikkerne, så de ved ordinationaf et høreapparat kan se mulighederne indenfor sortimentet. Oversigten viser de såkaldtebehandlingskategorier, hvor høretabet er inddelt i 5 kategorier (lodret) mens patientenskommunikative behov er inddelt i 8 kategorier (vandret). De leverandører/apparater der harvundet en af delaftalerne indenfor behandlingskategorien er listet i prioriteret rækkefølgemed det billigste apparat som det første. Hvis patienten af en eller anden grund ikke kanbruge det først prioriterede apparat vælges nr. to og så fremdeles. Krydserne til venstreangiver det pågældende apparats udformning.Spørgsmål nr. 18 (L 59):’’I forlængelse af svaret på SUU alm. del- spørgsmål 25 bedes ministeren oplyse, hvilkepersoner der udgør den kliniske ekspertise, og om ministeren ønsker, at de privatehøreklinikker skal indkøbe de ældre modeller til de lavere priser, som Amgros-udbuddet harresulteret i.”Svar:Side 2 af 4
Ekspertgruppen har haft følgende sammensætning.Medlemmer med faglige kompetencer inden for HA området:Hilde Christin Wangen, Århus Sygehus - kliniker, audiologiassistent med HA videnBirger Christensen, Bispebjerg Hospital - forskningstekniker med HA videnWiebke Annet Hudemann, Gentofte Hospital - audiologopædArne Leth Christensen, Slagelse Sygehus - kliniker, ledende aud.ass. med HA videnTure Andersen, OUH – Overlæge, Lektor Syddansk univ. Klinisk & teknisk ekspert på HAOle Arndal, Herning kommune Forstander Center for kommunikation – klinisk beh., HAGert Ravn, Delta/TAL – teknisk chef m/HA-viden, -testkompetencer & underviser audiologiMedlemmer med processuelle kompetencer inden for udbud:Vibeke Fabricius Nordlander, Advokatfirmaet Poul Schmith - advokatKent Raun Moritzen, Advokatfirmaet Poul Schmith - cand.merc.jurPeter Helmbæk, Amgros - udbudsprocesansvarligAnette Dyhrberg, Amgros - udbudsansvarlig
Spørgsmålnr. 62:’’Ministeren bedes oversende til udvalget alt relevant materiale om AMGROS-aftalen,herunder navnliga.opgørelse måned for måned af AMGROS-salget opdelt på de enkelte kategorier frajanuar 2011 til og med oktober måned,b.en redegørelse for de klasser, som borgerne deles op i,c.standardkontrakten med underleverandørerne,d.navnet på de medlemmer, som ministeren henviser til i sin begrundelse for, at der erkompetence på området,e.en redegørelse for selve udbuddet og årsagerne til, at det gik om en række gange ogom der evt. udestår tvister i forbindelse med udbuddet,f.en redegørelse for reglerne for offentlighed omkring AMGROS virke og AMGROS pligttil at udlevere materiale til offentligheden. ”Svar:Ad a. I bilaget ”Kategorioversigt over høreapparater oktober 2012” fremgår fordelingen afudleverede høreapparater i sortimentet fordelt på hhv. høretab og kommunikativt behov.De første måneder med de nye kontrakter var præget af udlevering af apparater fra detgamle sortiment. Da opdelingen i behandlingskategorier først blev introduceret med denyværende aftaler, giver det ikke rigtig mening, at lave opgørelsen før oktober 2012.Ad b. Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 10.Ad c. Standardkontrakten er vedlagt.Ad d. Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 18.Ad e. På grundlag af en kendelse fra Klagenævnet for Udbud, har Amgros i forbindelse medde tre første udbudsrunder måttet konstatere, at hovedparten af de modtagne tilbud ikkeindeholdt en beskrivelse af tilbudsgivernes service- og supportorganisation, dertilstrækkeligt og fyldestgørende dokumenterede opfyldelsen af det iudbudsbekendtgørelsens punkt III.2.3 angivne mindstekrav. Udbuddene resulterede ikke en
Side 3 af 4
tilstrækkelig og effektiv konkurrence og kunne ikke danne grundlag for indgåelse af defornødne og kommercielt attraktive kontrakter.Udarbejdelse af det nye udbudsmateriale (4. udbud) er sket i samarbejde med enekspertgruppe bestående af klinikere, teknikere og jurister for at sikre den bredeste ogbedst mulige opbakning. Efter aftale med den nedsatte styregruppe, bestående afrepræsentanter fra kommunerne og KL, offentliggjorte Amgros i april 2012 4. udbud.Sideløbende med arbejdet med udbudsmaterialet, har Amgros for at imødekomme ønskerfra forskellige leverandører af høreapparater afholdt dialogmøde den 13. marts 2012, indenoffentliggørelse af det nye udbud. Formålet med mødet var at drøfte de overordnedeprincipper for indkøb af høreapparater til de offentlige klinikker og de udfordringer, der lå påområdet.Endvidere har Amgros valgt at afholde et orienteringsmøde efter udbuddets offentliggørelse,med henblik på at orientere leverandørerne om de ændrede krav og tiltag i det nye udbud,for at minimere risikoen for mangler/fejl i de indleverede tilbud som har præget de tidligereudbud.Ved et møde den 23. maj 2012 godkendte den kommunale styregruppe tildelingerne, ogAmgros har efterfølgende offentliggjort tildelinger til alle leverandører. Kontrakterne trådte ikraft den 1. august 2012. Der udestår ingen tvister i forbindelse med udbuddet.Ad f. Amgros har indgået kontrakterne om levering af høreapparater på vegne afKommunernes Landsforening. Reglerne i offentlighedsloven finder anvendelse i denneforbindelse, dvs. at Amgros på vegne af Kommunernes Landsforening er berettiget ogforpligtet til at meddele aktindsigt i rammekontrakten og øvrige dokumenter ogkorrespondance vedrørende kontraktforholdet, i det omfang det følger af lovgivningen. Vihenviser i denne forbindelse til reglerne i offentlighedsloven og særligt til reglerne i lovenskapitel 2 og 3.
For så vidt angår spørgsmål nr. 5, så skal ministeriet ligeledes anmode om en opgørelseover antallet af indkøbte/udleverede apparater i samme periode, da udvalget ligeledes harudvist interesse for disse tal.Svar:Der henvises til tabellen under spørgsmål nr. 5, hvoraf fremgår antallet af udleveredehøreapparater i – og udenfor det nye sortiment i månederne juli, august, sept. og oktober2012.
Med venlig hilsen
Terese TeilmannSekretariatschef
Side 4 af 4
Kategorioversigt over høreapparater oktober 2012Høretab1. Stejle høretab, asymmetriskehøretab og høretab med påvirketskelneevne2. Kraftige høretab3. Meget kraftige høretab4. Flade eller lettere faldende høretab5. Specielle/andre høretabKommunikativt behovA. Meget stort behovB. Meget stort behovC. Stort hørebehovD. Stort hørebehovE. Almindeligt hørebehovF. Lille hørebehovG. Baby'er, børn og ungeH. Baby'er, børn og unge1.2591.000141353230213167563.303.7881.912.676193.298507.8832790289,81406041875761535982.6241.9131.3711.4391.2121.0732.8002.743Antal
oktober 2012Omsætn. i Kr.Gns. pris i Kr.
2.5532793071.544626
5.043.104363.482484.8351.871.8941.426.397
1.9751.3031.5791.2122.279
Ovenstående skema viser antal høreapparater udleveret i oktober 2012, dels fordelt efterhøretab, dels fordelt efter kommunikativt behov. Forbruget fordeler sig på de høreapparater,som der er indgået aftaler om i de pågældende kategorier og som fremgår afHøreapparatoversigt 2012. Derudover er der for oktober 2012 udleveret 878 høreapparater, somindgår i behandlingskategorierne, men hvor der ikke blev fundet egnede apparater i Amgrossortiment.
RammeaftalemellemAMGROS I/SCVR-nr. 14479880Dampfærgevej 222100 København Øpå vegne af Kommunernes Landsforening(herefter udbyder)og………………………………CVR-nr./virksomhedsregistreringsnummer ………(herefter leverandøren)omlevering af høreapparater(Høreapparater 2012)
2
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.2.2A.3.3A.4.5.6.7.8.9.10.11.12.13.14.15.16.17.
RAMMEAFTALE................................................................................................................ 4OMFATTEDE HØREAPPARATER........................................................................................ 4BESTILLING AF HØREAPPARATER.................................................................................... 4KRAV TIL HØREAPPARATERNE SAMT SERVICEGARANTI................................................. 4KRAV TIL SUPPLERENDE YDELSER.................................................................................. 5ANDRE VARER................................................................................................................. 7BESTILLING – PRAKTISKE FORHOLD................................................................................ 7LEVERING........................................................................................................................ 7PRISER............................................................................................................................. 8FAKTURERING OG BETALINGSBETINGELSER................................................................... 8LEVERANDØRENS MISLIGHOLDELSE............................................................................... 9UDBYDERS FORHOLD....................................................................................................... 9KONTAKTPERSONER........................................................................................................ 9FORTROLIGHED................................................................................................................ 9OVERDRAGELSE............................................................................................................... 9LOVVALG OG VÆRNETING..............................................................................................10LØBETID OG OPSIGELSE..................................................................................................10ØVRIGT...........................................................................................................................10UNDERSKRIFTER.............................................................................................................10
3
BILAGSFORTEGNELSE
Bilag 1:Bilag 2:Bilag 3:Bilag 4:
Omfattede høreapparater med priser, kategori og prioritering samt datablade og produktbeskrivelserKontaktpersonerKriterier for indkøb under de parallelle rammeaftalerBar coding for hearing instruments
4
1.
RAMMEAFTALE
Denne rammeaftale giver udbyder og Kommunernes Landsforenings medlemmer ret - men ikke pligt - til løbende hosleverandøren at bestille høreapparater, og leverandøren har efter modtaget bestilling pligt til at levere høreapparater ioverensstemmelse med rammeaftalens vilkår.Formålet med rammeaftalen er, at Kommunernes Landsforenings medlemmer kan levere høreapparater til offentligehøreklinikker og til andre, der ordinerer og tilpasser høreapparater for det offentlige. Af praktiske grunde får de offentligehøreklinikker m.v. ret til at bestille direkte hos leverandøren.Antallet af offentlige klinikker udgør ca. 20. Antallet af private klinikker, der som led i aflastningsordninger til reduktionaf ventelister ordinerer og tilpasser høreapparater for det offentlige, vil være varierende.Rammeaftalen er ikke-eksklusiv for leverandøren.
2.
OMFATTEDE HØREAPPARATER
De af rammeaftalen omfattede høreapparater er specificeret i bilag 1. Det fremgår også heraf, hvilken behandlingskategorihvert enkelt høreapparat tilhører samt rammeaftalens prioritering heri.Samtlige høreapparater, som leveres i henhold til rammeaftalen, skal opfylde kravene i den relevante behandlingskategorisamt de tilhørende datablade og produktbeskrivelser.
2A.
BESTILLING AF HØREAPPARATER
Rammeaftalen er indgået på grundlag af et udbud, der omfattede flere forskellige behandlingskategorier (separate delafta-ler). For hver behandlingskategori er indgået flere parallelle rammeaftaler med prioritering 1-3 henholdsvis 1-5. Bestillingunder de indgåede rammeaftaler skal ske efter de i bilag 3 angivne bestemmelser.Udbyder vil løbende gøre en indsats for at sikre, at bestillerne overholder bestemmelserne i bilag 3 ved at føre statistikmed de enkelte klinikkers indkøb af høreapparater. Ved større afvigelser i forhold til det i aftalen forventede, retter udby-der henvendelse til klinikken for at få en forklaring på disse og indskærper om fornødent (ved påkrav) overfor klinikkendenne at følge bestemmelserne i bilag 3.
3.
KRAV TIL HØREAPPARATERNE SAMT SERVICEGARANTI
Høreapparatleverancen skal være udstyret med fabrikkens navn, apparatbetegnelse og -serienummer. Serienummeret skalfremgå af apparatet og være læsbart med det blotte øje i gennem apparatets hele levetid . Desuden skal den tilhørendestregkode, jf. det som bilag 4 vedlagte dokument ”Bar coding for hearing instruments”, leveres. Der må ikke forekommeprisangivelser i klar tekst på leverancen.I-øret apparater, herunder custom made-apparater, skal inkludere skal.
5
Høreapparaterne skal leveres med 4 års servicegaranti, som skal dække enhver materiale- eller fabriksfejl. Garantienomfatter således ikke skader og brud forårsaget ved vold, overlast eller indgreb i apparaterne. Garantien omfatter reparati-oner i forbindelse med almindelig slitage og vedligeholdelse, ved voksrelaterede problemer samt voksfiltre, hvor disseindgår. Enhver reparation m.v. skal gennemføres, således at høreapparatet er modtaget retur i udbedret stand senest 72timer fra indlevering. Indlevering kan ske fra såvel bestiller som slutbruger. Hvis ingen fejl kan konstateres, kan leveran-døren ikke kræve betaling i forbindelse hermed.Garantiperioden regnes fra fakturadato. Faktura udstedes derfor på den af bestilleren anførte leveringsdato eller – såfremtdet ikke er muligt – så kort som muligt før denne dato.Høreapparater, der efter endt brug returneres til offentlig klinik, og hvor der er mindst 1 år tilbage af den 4-års servicega-ranti, skal mod sædvanligt vederlag kunne sendes til serviceeftersyn hos leverandøren med henblik på, at høreapparatetkan genudleveres. Pris for denne ydelse fremgår af bilag 1.Hvert høreapparat skal være teknisk afprøvet.Inden for en prøveperiode på 3 måneder regnet fra levering skal høreapparater kunne returneres og krediteres. Krediteringsker ved fremsendelse af kreditnota (elektronisk), som modregnes i næste faktureringstermin (måned).Leverandøren er forpligtet til at have sædvanlig produktansvarsforsikring.
3A.
KRAV TIL SUPPLERENDE YDELSER
Leverandøren skal vederlagsfrit levere følgende supplerende ydelser til de offentlige høreklinikker m.v.:(a)TilpasningssoftwareLeverandøren skal levere tilpasningssoftware i det antal eksemplarer, som det ønskes, til samtlige de høreappara-ter, der er omfattet af rammeaftalen. Såfremt rammeaftalen vedrører behandlingskategori G og H (børnekategori-erne), skal leverandøren som led i forpligtelsen i den foregående sætning levere tilpasningssoftware med et særligtpædiatrisk tilpasningsmodul, hvor der tages højde for barnets alder og deraf relaterede relevante behov (eksempel-vis retningsmikrofoner). Leverandøren skal endvidere bistå ved installation af tilpasningssoftwaren på den offent-lige klinik, såfremt klinikken ønsker dette.(b)UndervisningLeverandøren skal i det omfang og på de steder, som det ønskes, og som sikrer opnåelse af de specificerede egen-skaber og ydelser, undervise de offentlige høreklinikker m.v. i brugen af høreapparaterne og tilpasningssoftwaren.Undervisning tilrettelægges efter nærmere aftale mellem leverandøren og de enkelte høreklinikker. Leverandørenskal påregne et betydeligt omfang af undervisning i perioden fra kontraktens indgåelse, således at høreklinikkerneopnår det fornødne kendskab til leverandørens høreapparater med henblik på indkøb heraf fra kontraktperiodensstart.
6
Underviserne skal være fagligt kvalificerede inden for brugen af høreapparater og tilpasningssoftware samt haveerfaring med undervisning vedr. disse områder. Underviserne skal være dansktalende. Undervisning skal gives påden enkelte offentlige klinik.(c)Løbende rådgivning på forespørgselDe offentlige høreklinikker skal hver arbejdsdag indenfor normal arbejdstid kunne rette henvendelse pr. telefon (ettelefonnummer) til leverandøren. Leverandøren skal bemande telefonerne med fagligt velkvalificerede og service-orienterede medarbejdere, der på dansk kan rådgive om høreapparaterne, tilpasningssoftwaren og problemer i til-knytning dertil. Rådgiverne skal være fagligt kvalificerede inden for brugen af høreapparater og tilpasningssoft-ware samt have erfaring med undervisning vedr. disse områder. Såfremt rammeaftalen omfatter kategori G og H(børnekategorierne), skal service- og supportorganisationen tillige omfatte mindst en medarbejder med særligekompetencer indenfor pædiatrisk audiologi.(d)Løbende rådgivning af egen driftLeverandøren skal af egen drift og uden ugrundet ophold løbende rådgive de offentlige høreklinikker om eventuel-le problemer ved høreapparaterne eller tilpasningssoftwaren.(e)InformationsmaterialeLeverandøren skal i det antal eksemplarer, som det ønskes, levere sagligt og pædagogisk veltilrettelagt informati-onsmateriale på dansk om høreapparaterne, herunder deres brug, som kan udleveres til de hørehæmmede.(f)Særligt høreapparattilbehør til børnSåfremt rammeaftalen omfatter kategori G og H (børnekategorierne), skal leverandøren mod sædvanligt vederlagkunne levere tasker med tilbehør til check og vedligeholdelse af høreapparater (batteritester, tørretabletter(min.6.stk), tørreboks og stetoclip). Taskerne skal kunne leveres i to forskellige udgaver; en udgave, der er veleg-net til børn i alderen 0-6 år, og en udgave, der er velegnet til børn over 6 år.Leverandøren skal også mod sædvanligt vederlag kunne levere CLIPS, så høreapparatet kan fikseres på barnets tøjog derved medvirke til at forhindre, at apparatet bortkommer.Priser for disse ydelser fremgår af bilag 1.Herudover skal leverandøren i det af klinikken ønskede antal eksemplarer vederlagsfrit levere informations- ogvejledningsmateriale, der er særligt tilrettelagt for forældre og børn. Vejledningsmaterialet skal desuden overholdekravene i pkt. e) ovenfor.(g)Tips, domes, slanger og udskiftelige filtreLeverandøren skal i servicegarantiperioden vederlagsfrit levere det nødvendige tilbehør til almindelig brug ogvedligeholdelse af høreapparatet, herunder tips, domes, slanger og udskiftelige filtre (cerumen- og mikronfon-filtre). Leverandøren skal levere indtil 16 stk. af dette tilbehør. Disse sendes af leverandøren til slutbrugeren udenberegning for porto, ekspedition eller andet. Leverandøren skal desuden tilstræbe, at klinikken til alle tider har etpassende lager af ovenstående, således at klinikken kan servicere patienter, der måtte kontakte klinikken i denneanledning.
7
4.
ANDRE VARER
Ændringer vedrørende de af rammekontrakten omfattede høreapparater kræver i ethvert tilfælde, at Amgros konkret med-deler samtykke til den pågældende ændring. Leverandørens anmodning om ændring fremsættes skriftligt til Amgros.Amgros kan efter en konkret vurdering og under hensyntagen til de udbudsretlige regler meddele samtykke til, at ramme-kontrakten kan omfatte nye udgaver af de i bilag 1 angivne høreapparater, således at indkøb af disse andre varer sker pårammekontraktens vilkår. Ved ”nye udgaver” forstås i denne sammenhæng udgaver af høreapparatet, der er lanceret iDanmark efter tidspunktet for lancering af det høreapparat, der erstattes.Samtykke kan alene meddeles for nye udgaver af et høreapparat omfattet af bilag 1, såfremt den nye udgave af apparatetopfylder de fastsatte krav til det udbudte høreapparat, herunder de i tilbudsskemaet anførte krav.Det er en betingelse, at prisen for den nye udgave af et høreapparat er identisk med prisen for det af bilag 1 omfattedehøreapparat.Amgros er ikke forpligtet til at meddele samtykke til leverandørens anmodning om ændring.
5.
BESTILLING – PRAKTISKE FORHOLD
De enkelte offentlige høreklinikker m.v. afgiver løbende bestilling direkte til leverandøren.Af bestillingen skal fremgå patientens navn, cpr-nummer og hvilken kommune patienten er hjemmehørende i.Bestilling sker ved fax, leverandørhjemmeside, pr. e-mail, pr. telefon eller brev og er om fornødent vedlagt aftryk til skal.
6.
LEVERING
Levering af høreapparater skal finde sted på den af bestilleren anførte dato, hvorfra også den 4-årige servicegaranti jf.pkt.3 regnes.Maksimal leveringstid for bag-øret apparater må højst være 3 arbejdsdage efter leverandørens modtagelse af hastebestil-linger.Maksimal leveringstid for i-øret apparater må højst være 6 arbejdsdage efter leverandørens modtagelse af hastebestillin-ger.Ved arbejdsdag forstås mandage til fredage bortset fra helligdage, grundlovsdag, juleaftensdag og nytårsdag.Levering sker franco til den på bestillingen angivne adresse (offentlig høreklinik m.v.).Levering skal ske i solide etuier, der skal rumme apparat og øreprop, og som skal yde tilstrækkelig beskyttelse underpostforsendelse, og skal være inklusive et stk. batteri.
8
Ved levering skal bestillingsnummer angives på følgeseddel.
7.
PRISER
Prisen for hvert enkelt høreapparat er angivet i bilag 1. Priserne er alt inklusive, herunder levering, forsikring, servicega-ranti og alle andre ydelser, herunder tilpasningssoftware, uddannelse og vejledning i det omfang, det forudsættes for denpågældende apparattype.Priserne er faste i hele aftalens løbetid. Dog gælder, at såfremt leverandøren sænker sin almindelige salgspris på det dan-ske marked til under den i bilag 1 angivne pris, da skal høreapparatet kunne købes til leverandørens almindelige salgspris.Dette ændrer dog ikke ved høreapparatets prioritering, og der sker således ingen ændringer i hierarkiet mellem rammeafta-lerne, jf. bilag 3.Priserne er i danske kroner. I priserne er inkluderet told og øvrige gældende afgifter bortset fra moms. Ved ændring afgældende danske afgifter skal priserne reguleres med den økonomiske nettokonsekvens heraf, således at leverandørenstilles uændret.I forbindelse med rammeaftalens indgåelse skal leverandøren udarbejde en elektronisk prisliste med;entydigt varenummer (som efterfølgende angives på faktura, jf. pkt. 8)apparatbetegnelseprisbehandlingskategori som det pågældende høreapparat er omfattet af, jf. bilag 1stregkode (indeholdende Manufacturer Barcode & Article Barcode under ét) jf. pkt. 3 og bilag 4Den elektroniske prisliste sendes til Amgros senest en uge efter rammeaftalens indgåelse. Prislisten skal løbende vedlige-holdes af leverandøren i tilfælde af evt. efterfølgende ændringer.
8.
FAKTURERING OG BETALINGSBETINGELSER
Fakturaer leveres elektronisk i henhold til lov om offentlige betalinger til Amgros. De fremsendes løbende, samtidig medat apparatet leveres til bestilleren.Faktura skal indeholde oplysninger om:Ordrenummer (angives til 2012-08-01 for alle ordre bestilt under rammeaftalen)Leveringssted og tilknyttet høreklinik m.v.Entydigt varenummer og serienummer på produkt samt beløb, ogHvilken kommune patienten er hjemmehørende i, patientens navn og cpr-nummer.Betalingsbetingelser: Betaling forfalder 45 dage efter udgangen af den måned, hvori levering har fundet sted.
9
9.
LEVERANDØRENS MISLIGHOLDELSE
Hvis leverandøren ikke rettidigt leverer et bestilt høreapparat i henhold til rammeaftalen, er leverandøren forpligtet til aterstatte meromkostningerne ved køb af høreapparatet eller et tilsvarende høreapparat fra anden side. Dette gælder endvi-dere, hvis det af leverandøren leverede høreapparat, er mangelfuldt, medmindre leverandøren inden udløbet af leverings-fristen, jf. pkt. 6, kan omlevere høreapparatet.Dækningskøb foretages under de parallelle rammeaftaler, jf. bilag 3.I øvrigt gælder dansk rets almindelige regler ved misligholdelse.
10.
UDBYDERS FORHOLD
Såfremt udbyder misligholder sine betalingsforpligtelser i henhold til denne aftale, er leverandøren berettiget til rente ioverensstemmelse med rentelovens regler. Leverandøren er endvidere berettiget til at ophæve denne aftale med virkningfor fremtiden, såfremt leverandøren over for Amgros skriftligt har afgivet påkrav om, dels at udbyder på nærmere specifi-ceret måde har misligholdt sine betalingsforpligtelser, dels at manglende betaling inden 30 dage vil medføre, at aftalenophæves, såfremt udbyder ikke har opfyldt sine betalingsforpligtelser inden fristens udløb.Om udbyders og bestillernes fordringshavermora gælder dansk rets almindelige regler.
11.
KONTAKTPERSONER
Bilag 2 angiver hver parts daglige kontaktperson og hver parts aftaleansvarlige kontaktperson, herunder disses telefon- ogfaxnumre samt e-mailadresser.
12.
FORTROLIGHED
Parterne skal iagttage tavshed i sædvanligt omfang om forhold, som ikke er alment kendte.Leverandøren må medtage udbyder på sin referenceliste, men må derudover ikke bruge udbyder, Kommunernes Lands-forenings medlemmer eller de offentlige høreklinikker m.v. i markedsføringsøjemed.Udbyder afgør efter drøftelse med leverandøren, om og i givet fald hvorledes aftalens indgåelse offentliggøres. Dog giverudbyder meddelelse om ordretildeling i henhold til de udbudsretlige regler.
13.
OVERDRAGELSE
Udbyder har ret til at overdrage sine rettigheder og forpligtelser efter denne aftale til en anden offentlig institution eller eninstitution, der ejes af det offentlige eller i det væsentlige drives for offentlige midler.Leverandøren kan ikke uden udbyders skriftlige samtykke overdrage sine rettigheder og forpligtelser ifølge denne aftale tiltredjemand.
10
14.
LOVVALG OG VÆRNETING
Aftaleforholdet er undergivet dansk ret (med undtagelse af dansk rets international-privatretlige regler) og danske domsto-le.
15.
LØBETID OG OPSIGELSE
Denne aftale gælder for indkøb af høreapparater i perioden 1. august 2012 til 31. december 2012.Udbyder kan med et forudgående varsel på 2 måneder forlænge rammeaftalen på uændrede vilkår for to perioder af hverop til 6 måneders varighed.Leverandøren kan ikke opsige rammeaftalen.Ved rammeaftalens ophør, herunder udløb eller opsigelse, forbliver den i pkt. 3 nævnte servicegaranti at være gældende igarantiperioden på 4 år efter levering, uanset om rammeaftalen ophører på et tidligere tidspunkt. Tilsvarende gælder deøvrige forpligtelser, der efter deres karakter vedbliver at gælde som følge af aftalegrundlaget, uanset at adgangen til bestil-ling under aftalen ophører.
16.
ØVRIGT
Leverandøren må alene anvende patienters cpr-numre i forbindelse med varetagelsen af opgaver i henhold til rammeafta-len, jf. pkt. 5 og 8.
17.
UNDERSKRIFTER
Dato:For Amgros på vegne afKommunernes Landsforening:______________________________
Dato:For leverandøren:
______________________________
TildelingHøreapparater 2012iA. Meget stort hørebehov.Kommunikationskrævendeerhverv, undervisning,mødeaktivitet mv. med krævendelyttesituationer.BTE m/ørepropBTE m/tynd slangeBTE/RITEITEITCCICx x x P:Naida S Vx x1P: Vasata Artx xx x x x x W: CLEAR440 C4x x x P:Naida S V2x x U: Quantum 20 HPx x x P:Naida S V3x x x G:ReSound Alera 7x x x x x U: Moxi 20;Quantum 20x x x P:Naida S V4x xP:Versata Artx x S: Motion 501 DM/VCxS: Pure 501x x S: Life 501x xxx x x P:Naida S V5x x x G:ReSound Alera 7x x x O:AgilBTE m/ørepropBTE m/tynd slangeBTE/RITEITEITCCICB. Meget stort hørebehov.Kommunikationskrævende erhverv,undervisning,mødeaktivitet mv. med krævendelyttesituationer.BTE m/ørepropBTE m/tynd slangeBTE/RITEITEITCCICC. Stort hørebehov.Skalkommunikere i situationer medmoderat til kraftigerebaggrundsstøj. Behov forkommunikation i situationermed større afstand til dentalende. Erhvervs- ellerforeningsaktive mennesker derdeltager imøder, lytter til musik mv.D. Stort hørebehov.Skalkommunikere i situationer medmoderat til kraftigerebaggrundsstøj. Behov forkommunikation i situationer medstørre afstand til den talende.Erhvervs- eller foreningsaktivemennesker der deltager imøder, lytter til musik mv.E. Almindeligt hørebehov.Skalnormalt kun kommunikere isituationer med moderat til mindrebaggrundsstøj. Deltager i møder,foredrag og gruppesamtaler.BTE m/ørepropBTE m/tynd slangeBTE/RITEITEITCCICBTE m/ørepropBTE m/tynd slangeBTE/RITEITEITCCICF. Lille hørebehov.Brugeremed stort set kun behov forkommunikation på 2-mands-hånd i roligeomgivelserBTE m/ørepropBTE m/tynd slangeBTE/RITEITEITCCICG. Baby´er, børn og unge.H. Baby´er, børn og unge.
BTE m/ørepropBTE m/tynd slangeBTE/RITEITEITCCIC
BTE m/ørepropBTE m/tynd slangeBTE/RITEITEITCCIC
KB ->HTV
x x x x x U:Moxi 20;Quantum 20x x x P:Naida S VP: Vasata Artx x x W: CLEAR330 C3xx xS: Pure XCEL 501x x S: Motion 501 XCEL; ITEx x x G: Alera 7x xx x x x x U:Moxi 20;Quantum 20x x x P: Naida S IIIP: Certena Artx xx x x I: Crisp 3x x x x x U:Moxi 20;Quantum 20xx x P: Naida S IIIP: Certena Artx xx x x I: Crisp 3x x x x x U:Moxi 20;Quantum 20x x x P:Naida S IIIP:Certena Artx x x O: Inox x x I: Crisp 3x x x x x U:Moxi 20;Quantum 20x x x x x O: Agil Prox x B: Chronos 9x x
x x P:Naida S V jr.P:VersataArtx x W: CLEAR330 C3-9x x O: Safari 900x x B: Chronos 7x x S:Explorer 500x x S:Motion701
x x x x x B:Chronos 5
x x x x x O:Ino Pro;Intiga6x x xx x B: Chronos 5
x I: Crisp 3x x x U:Moxi 20;Quantum 20x x x P:Naida S Vx G: Alera 5x I: Crisp 3x x x U:Moxi 20;Quantum 20x x x P: Naida S IIIx x x U:Moxi 20;Quantum 20xx x P:Naida S IIIxx O: Ino Prox O: Inox I: Crisp 3x W: mind220 m2-19x x P:Naida S V jr.x x B: Chronos 7 CPxx x P:Naida S V jr.x x B: Chronos 7 CPx S: Motion 501 DP
x x x B: Chronos 5
x x U:Quantum 20x x x P:Naida S Vx G: Alera 5
x I: Crisp 3xx U:Quantum 20x x x P: Naida S III
x I: Crisp 3x x U: Quantum 20x x x P: Naida S IIIx O: Chili SP5x G: Alera 5
x I: Crisp 3x W: mind220 m2-19x x U: Quantum 20
x x P:Naida S V jr.x O: Safari 900 SPx S: Motion 701 DP
x x P:Naida S V jr.x O: Safari 900 SPx S: Motion 501 DP
x x x I: Crisp 3x x x x x U:Moxi 20;Quantum 20x x W: mind330 3-9+;440 4-9+W: Passion 440;Baby 440x x x x x x B:Inizia 3; Inizia Nx x x I:Crisp 3xx x x x x U:Moxi 20;Quantum 20x x xx x x x x x U:Moxi 20;Quantum 20x x x P:Naida S IIIP:Certena Artx x W: mind330 3-19;440 4-19xW:Passion 440;Baby 440x x x B: Inizia 3x x x O: Inox x x I: Crisp 3x xx x W: mind330 m3-9 & 3-19x x P:Naida S V jr.P:VersataArtx x O: Safari 900xxB: Chronos 7x x S:Explorer 500 M
x x x P:Naida S VP: Vasata Art
x x x x x O: Ino Pro;Intiga6
x x x W: CLEAR330 C3x x x G:ReSound Alera 7xS:Pure Carat 701 XCELx x S: Motion 701 XCEL
x x x P: Naida S III
x x W: CLEAR330 C3-9x x S: Aquaris 501
|V12345HøretabStejle høretab, asymmetriske høretab og høretab med påvirket skelneevneKraftige høretabMeget kraftige høretabFlade eller lettere faldende høretabSpecielle/andre høretabLeverandørbetegnelseBGIOPSUWBernafon [PhonicEar]GN ReSoundIntertonOticonPhonakSiemensUnitronWidex