Kommunaludvalget 2012-13
L 6 Bilag 1
Offentligt
1166510_0001.png
Enhed
Admpol
Sagsbehandler
MB
Koordineret med
-
Sagsnr.
1207135
Doknr.
1029262
Dato
19. sept. 2012
Høringsnotat til Folketingets Kommunaludvalg
vedrørende forslag til lov om ophævelse af lov om
fremme af frit valg for borgerne ved levering af
serviceydelser i kommuner
Udkast til lovforslag om ophævelse af lov om fremme af frit valg for borgerne ved
levering af serviceydelser i kommuner blev sendt i høring den 6. juli 2012 med frist for
eventuelle bemærkninger den 31. august 2012.
Modtagne høringssvar
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget i alt 7 høringssvar.
Følgende organisationer (i alt 6) har meddelt, at de har bemærkninger: Børne- &
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Fag og Arbejde (FOA), Institut for
Menneskerettigheder, KL, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO) samt Skole og
Forældre.
Følgende organisation (i alt 1) har meddelt, at de ikke har bemærkninger: Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO).
Følgende organisationer (i alt 17) har ikke afgivet høringssvar: Alzheimerforeningen,
Børnerådet, Børns Vilkår, Centralorganisationernes FællesUdvalg (CFU), Danmarks
Lærerforening, Danske Skoleelever, Danske Handicaporganisationer, Danske
Ældreråd, Det Centrale Handicapråd, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af forældre til børn i
daginstitutioner (FOLA), Landsforeningen Ældre Sagen, Organisationen af Selvejende
Institutioner, Pårørendegruppen for Svage Ældre, Rådet for Etniske Minoriteter samt
Ældremobiliseringen.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende foretages en gennemgang af de politisk centrale tilkendegivelser, som
er fremkommet i høringssvarene. Der er ud over de punkter, som omtales i det
følgende, på baggrund af ministeriets egen kvalitetssikring af lovforslaget indarbejdet
en række mere tekniske, herunder lovtekniske, ændringer i lovforslaget inden
fremsættelsen.
L 6 - 2012-13 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1166510_0002.png
Generelle bemærkninger
KL er positiv over for lovforslaget,
der efter KL’s opfattelse fjerner en helt unødvendig
detailstyring af kommunerne. KL er også positiv over for nedlæggelsen af it-portalen
brugerinformation.dk, så den enkelte kommunalbestyrelse selv kan tilrettelægge den
mest hensigtsmæssige kommunikation med borgerne. KL noterer sig i høringssvaret,
at de kommunaløkonomiske konsekvenser af ophævelsen af ordningen for
sammenlignelig brugerinformation skal forhandles nærmere med KL.
Offentligt Ansattes Organisationer (OAO) kan støtte forslaget om, at kommunerne ikke
længere er forpligtet til at indberette særskilt til den sammenlignelige
brugerinformation. OAO tilkendegiver, at organisationen generelt er positiv over for
initiativer, der kan understøtte en bedre lokal ressourceudnyttelse, hvor regler om
kontrol erstattes af tillid og fokus på resultater. Fag og Arbejde (FOA) tilslutter sig
dette synspunkt.
Børne- & Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) udtrykker tilfredshed med
den afbureaukratisering, som lovforslaget er udtryk for, da arbejdet med at indtaste og
ajourføre data for daginstitutionerne i brugerinformation.dk efter organisationens
opfattelse ofte er blevet en ekstra opgave for institutionerne, selvom de fleste
oplysninger samtidig er tilgængelige på institutionens eller kommunens egen
hjemmeside.
Skole og Forældre stiller sig kritisk over for lovforslaget. Organisationen finder det
væsentligt, at forældre har mulighed for på tværs af kommuner at sammenligne meget
væsentlige informationer om de enkelte skoler. Alternativet er efter organisationens
opfattelse næsten uoverskueligt for forældre, der ønsker et overblik over, hvilke skoler
der findes i kommunerne, og hvilket tilbud de enkelte skoler har.
Institut for Menneskerettigheder er enig i lovforslagets bemærkninger om, at det er
centralt at sikre et højt informationsniveau for borgerne om offentlige serviceydelser i
relation til frit valg. Instituttet fremhæver, at kommunerne i forbindelse med deres
informationsindsats bør være opmærksom på at tilpasse initiativer til alle målgrupper,
herunder målgrupper der kan have særlige behov i forbindelse med formidling som for
eksempel personer med handicap og etniske minoriteter.
Konkrete bemærkninger
Børne- & Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) fremfører, at
brugerinformation.dk har haft et obligatorisk krav om afgivelse af oplysninger om
normeringen i dagtilbud (antal børn pr. fuldtidsansat), som ikke findes i anden
lovgivning. Organisationen anbefaler derfor, at der fremadrettet stilles krav til
kommunerne om at offentliggøre oplysninger om normeringer i kommunens dagtilbud.
Efter organisationens opfattelse kan det f.eks. ske i forlængelse af det
udredningsarbejde om opgørelse af normeringer i dagtilbud, som børne- og
undervisningsministeren har annonceret.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Børne- & Ungdomspædagogernes Landsforbunds (BUPL’s)
anbefaling er videregivet
til Ministeriet for Børn og Undervisning.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Skole og Forældre fremfører, at et alternativ til at nedlægge brugerinformation.dk
kunne være at effektivisere dataindsamlingen fra kommunerne, som i dag er baseret
på manuel indtastning af data. Organisationen henviser til, at der findes IT-værktøjer,
som kan automatisere disse rutiner. En anden mulighed kunne efter organisationens
opfattelse være at integrere brugerinformation.dk med borger.dk.
2
L 6 - 2012-13 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1166510_0003.png
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Regeringen ønsker at give kommunerne større handlefrihed til selv at tilrettelægge
information om serviceydelser til borgerne.
Efterspørgslen efter sammenlignelig brugerinformation er for lille i forhold til de
omkostninger, der er forbundet med at opretholde en selvstændig portal, som delvis
bygger på manuelle, standardiserede indberetninger fra kommunerne. Der sker
allerede i videst muligt omfang en automatisk overførsel af data fra centrale registre til
den sammenlignelige brugerinformation.
Det gælder for en stor del af informationsparametrene i den sammenlignelige
brugerinformation, at der i anden lovgivning er krav om tilsvarende information, og
borgerne vil således fortsat have krav på den pågældende information.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3