Skatteudvalget 2012-13
L 68 Bilag 10
Offentligt
1194726_0001.png
1194726_0002.png
1194726_0003.png
1194726_0004.png
1194726_0005.png
Til lovforslag nr.L 68
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. december 2012
Betænkningover
Forslag til lov om afgift af bidraget til ArbejdsmarkedetsErhvervssygdomssikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v.[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 16. november 2012 og vartil 1. behandling den 27. november 2012. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 9. november2012 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 48.Den 22. og 26. november 2012 sendte Skatteministeriet deindkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra PwC, som skatteministeren harkommenteret.SpørgsmålUdvalget har stillet 11 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. IndstillingerEtflertali udvalget (S, RV, EL og SF) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed det stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets, Radikale Venstres og SocialistiskFolkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at de tre par-tier mener, at det er helt grundlæggende, at ingen skal blivesyg af at gå på arbejde. Så enkelt er det. Derfor skal det frapolitisk hold understøttes, at man på de danske arbejdsplad-ser har de rette redskaber til at sikre gode fysiske og psyki-ske arbejdsmiljøer. Og er skaden sket, skal man gøre, hvadman kan, for at fastholde folk og give dem, der kan, en vejtilbage til arbejdsfællesskabet.Arbejdsskadeafgiften indgår som en del af finanslovafta-len med Enhedslisten for 2012 og har to formål. Den skal gi-ve et vist økonomisk incitament for arbejdsgiverne i bran-chen til at forbedre arbejdsmiljøet og forebygge arbejdsska-der. Samtidig er den med til at finansiere finansloven for2012, der skaber arbejdspladser, styrker uddannelse og fore-byggelse.Arbejdsskadeafgiften er struktureret sådan, at branche-grupper med mange eller dyre arbejdsskader vil blive bela-stet hårdere af afgiften end brancher med få arbejdsskader.Udgifterne kan altså minimeres, hvis virksomhederne mini-merer risikoen for og forekomsten af arbejdsulykker og er-hvervssygdomme. På den måde giver afgiftens struktur deenkelte arbejdsgivere et vist økonomisk incitament til atmindske risikoen for erhvervssygdomme og arbejdsulykkerfor på denne måde at undgå en del af de stigende omkost-ninger forårsaget af afgiften.Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Fol-keparti ser arbejdsskadeafgiften som en del af regeringensindsats på mange fronter for et bedre arbejdsmiljø på ar-bejdspladserne, og hvor der investeres i mennesker på kan-ten af arbejdsmarkedet.I denne valgperiode har Socialdemokratiet, RadikaleVenstre og Socialistisk Folkeparti sikret og vil sikre:– At vi ligestiller psykiske og fysiske arbejdsulykker ogerhvervssygdomme.– At vi styrker Arbejdstilsynets kontrol og tilsyn, medhensyn til om de udenlandske firmaer er tilmeldt RUT-registeret, sådan som lovgivningen kræver.– At vi fjerner den tidligere VK-regerings besparelse påsundhedsfremme.
AX014582
2
At vi for at styrke tilsynet og kontrollen med arbejdsmil-jøet på de danske virksomheder med finansloven for2012 øgede bevillingen til Arbejdstilsynet i 2012.– At vi igangsætter et flerårigt projekt, der forbedrer ar-bejdsmiljøet ved at inddrage medarbejderne.– At vi har ført den tidligere VK-regerings besparelser påForebyggelsesfonden tilbage til forebyggelsesindsatsen.– At vi målretter midlerne i Forebyggelsesfonden, så de ikraft af øget tilsyn og rådgivning sikrer et nyt markantfokus på at forebygge mod nedslidning (L 77, Forslag tillov om ændring af lov om Forebyggelsesfonden).– At vi skaber op mod 13.500 ekstra fleksjob – med enfleksjobbonus til de ansvarlige virksomheder (L 53, Lovom ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,lov om aktiv socialpolitik, lov om social pension og for-skellige andre love).Lovforslaget er derfor langt fra et enkeltstående tiltag,men et blandt mange, der skal sikre en øget indsats for etbedre arbejdsmiljø på de danske arbejdspladser og nedbrin-ge antallet af arbejdsskader og ulykker.Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Fol-keparti finder det positivt, at det i tillæg til arbejdsskadeaf-giften er regeringens hensigt, at der bliver nedsat et udvalg –bl.a. med deltagelse af arbejdsmarkedets parter – der skal af-søge, hvilke øvrige muligheder der må være for at iværksæt-te yderligere økonomiske incitamenter, der kan forebyggearbejdsskader og forbedre arbejdsmiljøet på den enkelte ar-bejdsplads i form af en belønningsordning.For Socialdemokratiet, Radikale Venstre og SocialistiskFolkeparti er det afgørende, at der kommer langt større fo-kus på at forebygge, at mennesker bliver slidt ned eller ska-det – fysisk eller psykisk – af deres arbejde. Der er brug foren mangefacetteret og stærkere indsats, når det gælder om atforebyggenedslidning og om atfastholdefolk på arbejds-markedet.Etmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme for det stillede ændringsforslag.Venstre og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalgetbemærker, at de to partier har den holdning, at det er posi-tivt, når der gøres en indsats for et bedre og mere sikkert ar-bejdsmiljø, da arbejdsulykker kan have store konsekvenserfor den enkelte. Venstre og Dansk Folkeparti tror dog ikkepå, at dette lovforslag vil forbedre arbejdsmiljøet, og slet ik-ke i en grad, der retfærdiggør en øget regning på 300 mio.kr. til erhvervslivet.Målet med lovforslaget er at få virksomhederne til at pas-se bedre på deres medarbejdere ved at pålægge dem en af-gift, som skal skabe et incitament til at stramme op på sik-kerhed og arbejdsmiljø på landets arbejdspladser. Men lov-forslaget kommer ikke til at virke, da det ikke rammer devirksomheder, hvor der er den største risiko. F.eks. pålæggesen håndværkervirksomhed med nul arbejdsskader samme af-gift som en tilsvarende virksomhed med ti arbejdsskader.Lovforslaget rammer derved ikke dem, der sløser medsikkerheden på arbejdspladserne. Sagt med andre ord vil derikke være en sammenhæng imellem dem, der har ulykkerne,og dem, der kommer til at betale.
Lovforslaget lægger – ifølge regeringens opfattelse – optil forebyggelse af arbejdsskader, men arbejdsskadeafgiftenberegnes på baggrund af sidste års erstatningsudbetalinger,hvilket vil sige på baggrund af skader, der allerede er sket.Men hvordan forebygger man skader, der er sket for flere årsiden?Resultatet af afgiften bliver, at det bliver dyrere at drivevirksomhed uden et forbedret arbejdsmiljø. Lovforslaget be-tyder, at regeringen igen gør det dyrere at drive virksomhedi Danmark. Når virksomhedernes konkurrenceevne er pres-set, er det helt forkert at øge byrderne på virksomhederne.Lovforslaget vil svække konkurrenceevnen og dermed kostearbejdspladser. Lovforslaget er igen et bevis på, at regerin-gens ord om fokus på beskæftigelsen alene er ord, for nårdet kommer til konkret handling, gør regeringen det modsat-te. Denne afgift vil øge virksomhedernes omkostninger,svække konkurrenceevnen og koste arbejdspladser.Venstre og Dansk Folkeparti vil gerne være med til atforbedre arbejdsmiljøet, men dette lovforslag er blot ikkeløsningen.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 31)Stk. 6affattes således:»Stk. 6.Til brug for Arbejdsmarkedets Erhvervssygdoms-sikrings angivelse og indbetaling af afgiften opgør Arbejds-skadestyrelsen hvert år senest den 20. april summen af til-kendte erstatninger for tab af erhvervsevne, godtgørelser forvarigt men, overgangsbeløb ved dødsfald, erstatninger fortab af forsørger og godtgørelser til efterladte, som Arbejds-skadestyrelsen har tilkendt i det foregående kalenderår somfølge af en arbejdsulykke. Denne opgørelse er endelig. Æn-dringer som følge af Ankestyrelsens afgørelse indgår ikke iafgiftsgrundlaget i de tilfælde, hvor Ankestyrelsens afgørel-se først træffes, efter at Arbejdsskadestyrelsen har underret-tet Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring om summenaf tilkendte arbejdsulykkeserstatninger m.v. Det samme gæl-der domstolsafgørelser.«[Ændringer som følge af afgørelser om tilbagebetaling ellerdomstolsafgørelser indgår ikke i afgiftsgrundlaget, medmin-dre afgørelsen er truffet i samme kalenderår som den oprin-delige afgørelse]
3
BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget udgår bestemmelsen om, at Ar-bejdsskadestyrelsens afgørelser om tilbagebetaling efter ar-bejdsskadesikringslovens § 40 a og ændringer som følge afdomstolsafgørelser indgår i opgørelsen af afgiftsgrundlaget idet kalenderår, hvori der er truffet afgørelse om ændringen.Efterfølgende ændringer som følge af afgørelser om til-bagebetaling og som følge af domstolsafgørelser vil derfor
ikke indgå i afgiftsgrundlaget, når afgørelsen er truffet ellerdommen er afsagt, efter at Arbejdsskadestyrelsen har under-rettet Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring om sum-men af tilkendte arbejdsulykkeserstatninger m.v.Forslaget skyldes, at Arbejdsskadestyrelsen har oplyst, atdet ikke er muligt at udsøge de nævnte afgørelser og dom-me.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 68Bilagsnr.123456789TitelFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenSupplerende høringssvar, fra SkatteministerietPræcisering af bemærkningerne til lovforslaget, fra skatteministeren1. udkast til betænkningHenvendelse af 30/11-12 fra PwCÆndringsforslag, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-12 fra PwC2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 68Spm.nr.12TitelSpm. om, hvor meget arbejdsudbuddet forventes at falde, hvis lovenvedtages, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan det kan virke forebyggende at lægge en skat på ar-bejdsskader, som allerede er sket og i nogle tilfælde flere år tilbage itiden, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om provenuet i de kommende år, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om det konkurrencemæssige dilemma, der er forbundet med, aten virksomhed, der bruger penge på at investere i forebyggelse af ar-bejdsskader, stilles dårligere konkurrencemæssigt i forhold til denvirksomhed inden for samme branche, som ikke bruger penge herpå,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan det kan sikres, at arbejdsskadeafgiften ikke kom-mer til at medføre forøgede omkostninger til arbejdsgiverne, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om grundlaget for, at statens del af arbejdsskadeafgiften kun ud-gør 3,5 pct. af den samlede afgift, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om statsejede virksomheder, selvstændige offentlige virksom-heder og statslige aktieselskaber ikke skal betale arbejdsskadeafgift, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad provenuet fra arbejdsskadeafgiften skal bruges til, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor AES skal betale hele første års afgift i september2013, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der vil være en samfundsmæssig gevinst ved afgiften, nårbrancherne forbedrer deres arbejdsmiljø, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpørgsmålet er tilbagetagetSpm. om, hvor meget arbejdsudbuddet forventes at falde i antal perso-ner, hvis loven vedtages, til skatteministeren, og ministerens svar her-
34
5
6
7
8910
1112
5