Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 75 Bilag 3
Offentligt
1184276_0001.png
1184276_0002.png
1184276_0003.png
1184276_0004.png
NOTAT
Høringsnotat vedrørende L 75 - lovforslag om æn-dring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
November 2012Vores sag:j.nr. 2012-0018250rnh/ach
L75 - lovforslag om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats blev sendt iekstern høring den 16. november 2012 med frist til den 23. november 2012.Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassernes Samvirke, ATP, Arbejdsløshedskassen forSelvstændige Erhvervsdrivende (ASE), Beskæftigelsesrådet, Business Danmark,Danmarks Frie Fagforening, Danske Advokater, Dansk Socialrådgiverforening,Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Finans-sektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- ogarbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af statsforvaltningsjurister, FrieFunktionærer, FTF, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Kooperationen, Kom-munale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kristelig Arbejdsgiverforening,Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af Fleks- og Skånejobbere, Landsfor-eningen for Arbejdsskadede (LFA), Rigsrevisionen, Rådet for Frivilligt Socialt Ar-bejde, Rådet for Socialt Udsatte, Statsforvaltningerne og Sundhedskartellet.Følgende har afgivet høringssvar:Akademikernes Centralorganisation, Ankestyrelsen, ArbejdsløshedskassernesSamvirke, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE), DanskArbejdsgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet, Finanssekto-rens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og ar-bejdsmarkedschefer i Danmark, FTF, Jobrådgivernes Brancheforening, KristeligArbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, LO, Statsforvaltningerne v/ Stats-forvaltningen Sjælland og Sundhedskartellet.Høringssvarene vedlægges.I. Generelle bemærkninger til lovforslaget:FTF og Kristelig Fagbevægelse (Krifa) støtter lovforslaget og har ingen særligebemærkninger.Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassernes Samvirke, ASE, Finanssektorens Ar-bejdsgiverforening og Statsforvaltningerne v/ Statsforvaltningen Sjælland har in-gen bemærkninger til lovforslaget.Datatilsynet bemærker, at de forudsætter, at persondataloven vil blive overholdtved de behandlinger af personoplysninger, som vil ske som følge af lovforslaget,og har i øvrigt ingen kommentarer.
Kommentar:Arbejdsmarkedsstyrelsen kan oplyse, at persondataloven vil blive overholdt ved debehandlinger af personoplysninger, som vil ske som følge af lovforslaget.Krifa opfordrer ved fremsendelsen af deres høringssvar til, at der gives rimeligesvarfrister.Sundhedskartellet bemærker, at en høringsfrist på en uge er alt for lidt, især hensettil at Sundhedskartellet har 11 medlemsorganisationer, som der skal indhentes be-mærkninger fra.Kommentar:Da lovforslaget udmønter dele af finanslovsaftalen, og da aftalen først er indgåetden 11. november 2012, har det ikke været muligt at give en længere høringsfrist.II. Bemærkninger til lovforslagets enkelte elementer:Midlertidig forhøjelse af jobrotationsydelse for private arbejdsgivereJobrådgivernes Brancheforening og Sundhedskartellet finder det positivt, at jobro-tationsydelsen til private arbejdsgivere forhøjes.Akademikernes Centralorganisation (AC) bemærker, at der vil være behov for, atder afsættes ressourcer til at opdyrke jobrotationspladser for ACere.Dansk Arbejdsgiverforening (DA og Lederne) finder det positivt, at der gennemforslaget om at forhøje jobrotationsydelsen sendes et klart signal til jobcentrene omsærligt at fremme den variant af jobrotationsredskabet, der er baseret på jobrotati-onsydelsen.DA og Lederne mener dog, at hvis flere private virksomheder skal gøres interesse-ret i at anvende ordningen, er det gennem jobcentrenes direkte og opsøgende virk-somhedskontakt, at interessen skabes. I den forbindelse er det afgørende, at job-centrene fokuserer på at tilbyde virksomhederne at løse de administrative opgaverfor virksomhederne ved jobrotationsprojekter.Kommentar:Jobcenteret skal være arbejdsgiveren behjælpelig med evt. blanketadministrativtarbejde mv. i forbindelse med etablering af jobrotationsprojekter. Det aftales i deenkelte tilfælde, hvad der er behov for.Med henblik på at fremme brugen af jobrotationsordningen er der desuden etable-ret en koordinationsfunktion i beskæftigelsesregionerne, hvor en række jobrotati-onskoordinatorer skal fremme brugen af ordningen. Jobrotationskoordinatorerneskal facilitere og udbrede gode metoder og best practice, så det bliver lettere forjobcentrene at etablere jobrotationspladser til især unge, ufaglærte og faglærte påprivate arbejdspladser.
2
Landsorganisationen i Danmark (LO) støtter forslaget om at hæve jobrotations-ydelsen til private arbejdsgivere. LO opfordrer til, at der gennemføres en revisionaf jobrotationsredskabet ud fra de indhøstede erfaringer på såvel det private somoffentlige arbejdsmarked. Revisionens formål er at sikre en større anvendelse afredskabet samt fjerne de eventuelle uhensigtsmæssigheder, der måtte være i dennuværende lovgivning.Kommentar:Lovforslaget handler om at forhøje jobrotationsydelsen fra 160 pct. til 180 pct. afhøjeste dagpengesats til private arbejdsgivere i en forsøgsperiode. Lovforslagetlægger ikke op til yderligere ændringer eller revision af reglerne om jobrotation.Individuel aftale om mentorstøtteLO og Jobrådgivernes Brancheforening mener, at det er en god idé, at der skal ind-gås en skriftlig aftale forud for mentorstøtte.Danske Handicaporganisationer (DH) har anført, at man er imod forslaget om indi-viduel aftale om mentor, fordi det fjerner muligheden for at tildele mentorstøtte tilgrupper.Sundhedskartellet anfører, at den foreslåede regel vil være unødigt hæmmende ogindskrænkende overfor projekter, der omfatter flere ledige eller mentorpersoner påsamme tid i et projekt.DA og Lederne støtter mentorforslaget og forudsætter, at der ikke pålægges privatearbejdsgivere yderligere administrative opgaver.Kommentar:Med forslaget skal kommunerne fremover lave en individuel aftale, hvor den ledigefår oplyst, hvem der er pågældendes mentor, timetal, varighed mv. Der er såledesudelukkende tale om, at hver enkelt mentee får oplyst navn og kontaktinformationermv. på den mentor, de har fået bevilget. Der sker ikke ændringer i målgruppen el-ler i den måde, mentorstøtte kan bevilges. Dette kan således fortsat ske enten somen individuel mentor eller en mentor på virksomheden til en gruppe af mentees, og-så kaldet mentor pr. plads.Forslaget indebærer ikke, at private arbejdsgivere får yderligere administrativeopgaver.Midlertidig sænkelse af driftsloftet over de kommunale aktiveringsud-gifterAC påpeger, at den midlertidige reduktion af driftsloftet ikke må medføre en kvali-tetsforringelse af den del af aktiveringsindsatsen, som retter sig mod ikke-udfaldstruede, eller til at nogle grupper – fx de højtuddannede – nedprioriteres i be-skæftigelsesindsatsen. Tilsvarende bemærker Jobrådgivernes Brancheforening(JB), at driftsloftsreduktionen giver kommunerne færre midler til andre indsatser,end den indsats, som skal gennemføres i regi af Uddannelsesløftet og Ungepakken,og at det derfor meget vel kan betyde, at en række ledige ikke længere kan få ad-3
gang til den relevante jobrettede indsats, de har behov for, for at komme i varig be-skæftigelse.Kommentar:Beskæftigelsesministeriet skal bemærke, at det fortsat er op til den enkelte kommu-ne at beslutte, hvordan den i praksis vil tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen, her-under hvordan indsatsen skal prioriteres på tværs af redskaber og overfor de for-skellige grupper af ledige. Reduktionen af driftsloftet skønnes ikke i sig selv at på-virke kommunernes incitament til at iværksætte en målrettet indsats i begyndelsenaf ledighedsforløbet overfor særlige grupper som fx de højtuddannede eller til atanvende nogle redskaber/tilbud frem for andre. Det er fortsat økonomisk fordelag-tigt for kommunen at give en tidlig og effektiv indsats, der bringer ledige i beskæf-tigelse.Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark(FSD) finder det uhensigtsmæssigt, at kommunernes ret til at foretage den overord-nende prioritering af redskaberne i beskæftigelsesindsatses reduceres, fordi kom-munernes mulighed for selv at foretage den overordnede prioritering i den kommu-nale beskæftigelsesindsats derved reduceres.Kommentar:Beskæftigelsesministeriet skal bemærke, at der med lovforslaget ikke ændres påkommunernes ret til og mulighed for at prioritere redskaberne i beskæftigelsesind-satsen.LO og DA/Lederne støtter forslaget om en reduktion af driftsloftet, men påpegersamtidig, at det fortsat er vigtigt, at der gennemføres en egentlig reform af refusi-onsreglerne på beskæftigelsesområdet, der kan sikre enkle og logiske økonomiskeincitamenter for kommunerne til, at så mange som muligt bliver selvforsørgende.Kommentar:Beskæftigelsesministeriet skal bemærke, at det fortsat – sådan som det bl.a. frem-gik af aftalen om reform af førtidspension og fleksjob – er regeringens politik, atder skal gennemføres en samlet refusionsreform inspireret af Arbejdsmarkeds-kommissionens modelforslag.
4