Transportudvalget 2012-13
L 8 Bilag 6
Offentligt
1181410_0001.png
1181410_0002.png
1181410_0003.png
1181410_0004.png
1181410_0005.png
1181410_0006.png
1181410_0007.png
1181410_0008.png
ÆndringsforslagtilL 8med bemærkninger:
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og omDSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven (Fremgangsmådeved anskaffelse af rullende materi-el, generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB og Naviair til at fusi-onere skattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge af selskabslovenm.v.)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]
Til titlen
1)Titlen affattes således
»ForslagtilLov om ændring af lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-togA/S samt fusionsskatteloven(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generelgarantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB, Naviair og Energinet.dk til atfusionere skattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge af selskabs-loven m.v.) «.[Ændring af lovens titel]
Til § 1
Side 1
2)I den undernr. 7foreslåede affattelse af§ 3, stk. 3,der bliverstk. 2,indsættes efter »afdenne lov.« ordene: »På tilsvarende måde kan tinglysning og anden registrering af DSB S-togA/S’ rettigheder ske på grundlag af denne lov.«.[Tinglysning af DSB S-tog A/S’ rettigheder ]
3)I den undernr. 16foreslåede affattelse af§ 12indsættes istk. 3, 1. pkt.,efter »investerin-ger« ordene: »i rullende materiel«.[Præcisering af, hvilke investeringer som omfattes af særlig godkendelses procedure]
Til § 2
4)I den undernr. 1foreslåede ændring, hvor der indsættes§ 14, nr. 13og14,indsættes somnr. 15:»15) Ved fusion af Energinet.dk, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 g, med et helejet dat-terselskab.«[Mulighed for at Energinet.dk skattefrit kan fusionere med et helejet datterselskab]
Til § 3
5)Efterstk. 2indsættes somstk. 3:»Stk.3.§ 2 har virkning for fusioner, der vedtages den 1. januar 2013 eller senere.«[Virkningstidspunkt for muligheden for, at DSB, Naviair og Energinet.dk kan fusionere skatte-frit med helejede datterselskaber]
Side 2
Bemærkninger
Til nr.1
Forslaget om at ændre titlen skal præcisere, at lovforslaget også omfatter skattefri fusion afEnerginet.dk.
Til nr. 2
Det foreslås med ændringsforslaget, at indholdet af den nugældende§ 9, stk. 2flyttes til den fo-reslåede affattelse af§ 3, stk. 3,der bliver tilstk. 2.Baggrunden er, at DSB har gjort opmærksom på, at der i forbindelse med DSB S-tog A/S’overtagelse af aktiver og passiver fra DSB’s S-togsdivision fortsat udestår tinglysning af enrække deklarationer, ligesom flere ejendomme mangler at blive adkomstberigtiget til DSB S-tog A/S. DSB vurderer, at det ikke vil være muligt at bringe alle relevante tinglysningsforhold iorden inden lovens ikrafttræden.Det foreslås derfor, at der gives DSB S-tog A/S mulighed for at kontrollere, at alle forhold erpå plads inden indholdet i den nugældende hjemmel ophæves.Der henvises til ændringerne i§ 1 nr. 6 og 8samt§ 3, stk. 2.
Til nr. 3
Ved en fejl er ordene »i rullende materiel« faldet ud af lovforslagets tekst. Hensigten har været,at den foreslåede nye procedure, hvorefter transportministeren godkender virksomhedens be-slutninger om udbud og indgåelse af kontrakt herom, skulle gælde for investeringer i rullendemateriel, hvor der har været problemer. Bestemmelsen præciseres derfor på dette punkt.
Til nr. 4
Ændringen medfører, at et datterselskab kan fusioneres skattefrit ind i Energinet.dk. Det er enforudsætning, at datterselskabet er helejet af Energinet.dk, dvs. at Energinet.dk ejer alle aktier-ne i datterselskabet.
Side 3
Til nr. 5
Muligheden for, at DSB, Naviair og Energinet.dk kan fusionere skattefrit med helejede sel-skaber foreslås at få virkning for omstruktureringer, der vedtages den 1. januar 2013 ellersenere.
Side 4

Bilag 1

Ændringsforslaget sammenholdt med gældende lov og lovforslaget

Gældende formuleringLovforslaget

§1

6.

§ 3, stk. 1og4,ophæves.Stk. 2 og 3 bliver herefter stk.1 og 2.

7.

§ 3, stk. 3,der bliver stk. 2,affattes således:»Stk. 3.Tinglysning og andenregistrering af DSB´s rettighe-der, som DSB er indtrådt i vedovertagelsen af den af stats-virksomheden DSB hidtildrevne virksomhed, kan ske pågrundlag af denne lov.«

8.

§ 3affattes således:

Ȥ 3.

DSB’s formue holdes ad-skilt fra statens formue,og DSB disponerer inden forde til enhver tid fastlagte ram-mer selv over anlægs- ogdriftsmidler.«

2)

I den undernr. 7fore-slåede affattelse af§ 3,stk. 3,der bliverstk. 2indsættes efter »af dennelov.« ordene: »På tilsva-rende måde kan tinglys-ning og anden registre-ring af DSB S-tog A/S’rettigheder ske på grund-lag af denne lov.«Ændringsforslaget

§ 3.

DSB overtager den afstatsvirksomheden DSB hid-til drevne virksomhed medtilhørende aktiver og passiverog indtræder i samtlige ret-tigheder og forpligtelser iforbindelse hermed. Trans-portministeren kan som led ietableringen af den selvstæn-dige offentlige virksomhedbestemme, at visse rettighe-der og forpligtelser forbliverhos staten.Stk. 2.DSB’s formue holdesadskilt fra statens formue, ogDSB disponerer inden for detil enhver tid fastlagte ram-mer selv over anlægs- ogdriftsmidler.Stk. 3.Tinglysning og andenregistrering af DSB's ret-tigheder efter stk. 1 kan skepå grundlag af denne lov.Stk. 4.DSB kan erhverveejendomsret til bygningerbeliggende på grunde, derforbliver statens ejendom.Adkomsten tinglyses eftertinglysningslovens regler ombygninger på lejet grund.Kapitel 2DSB S-tog A/S……§ 9 stk. 2. Tinglysning oganden registrering af DSB S-tog A/S’s rettigheder kan skepå grundlag af denne lov.

13.

Kapitel 2 ophæves

§ 12.

Investeringer, som øn-skes foretaget af DSB

16.

§ 12affattes således:

Ȥ 12.

DSB kan optage lån,Side 5
eller datterselskaber heraf, ogsom overstiger en beløbs-mæssig grænse på 100 mio.kr., skal forelægges Folke-tingets Finansudvalg til god-kendelse. Beløbsgrænsenskal fremgå af virksomhe-dens vedtægter og kan æn-dres efter forelæggelse forFolketingets Finansudvalg.Stk. 2.Rammer for optagelseaf lån til driftsformål forDSB og datterselskaber heraffastsættes af transportmini-steren og skal fremgå af virk-somhedens vedtægter.Stk. 3.Rammer for optagelseaf lån til investeringsformålfor DSB og datterselskaberheraf fastsættes af transport-ministeren efter godkendelseaf Folketingets Finansudvalg.Principper for låneoptagelsenskal fremgå af virksomhe-dens vedtægter
herunder driftskreditter, medsikkerhed i egen formue.Stk. 2.Investeringer, som DSBeller datterselskaber heraf på-tænker at foretage, og somoverstiger en beløbsmæssiggrænse på 100 mio. kr., skalforelægges Folketingets Fi-nansudvalg til godkendelse.Beløbsgrænsen reguleres fra1999 årligt med udviklingeni nettoprisindekset.
Stk. 3.For investeringer, der eromfattet af stk. 2, skal trans-portministeren godkende virk-somhedens beslutninger omudbud og indgåelse af kontraktherom. Til brug for ministerensgodkendelse indhenterministeriet en ekstern kvali-tetssikring af virksomhedensbeslutninger. Udgifter til eks-tern bedømmelse af udbudsma-terialet og kontraktindgåelsenafholdes som led i de samledeomkostninger vedrørende an-skaffelse af det rullende mate-riel.Stk. 4.DSB fremsender en in-vesterings- og finansierings-plan til transportministeren éngang årligt. I tilfælde af, at derefterfølgende sker væsentligeændringer i investerings- ogfinansieringsplanen, orienterestransportministeren herom.Stk. 5.Transportministeren kanefter godkendelse af Folketin-gets Finansudvalg garanterefor DSB’s og DSB’s dattersel-skabers forpligtelser.«

§2

I fusionsskatteloven, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 1260 af 3. no-

3)

I den undernr. 16fo-reslåede affattelse af§ 12indsættes istk. 3, 1. pkt.,efter »investeringer« or-dene: »i rullende materi-el«.
Stk. 4.Transportministerenkan på statens vegne eftergodkendelse af FolketingetsFinansudvalg garanterefor forpligtelser, som DSBog datterselskaber heraf harover for leverandører og lån-givere i forbindelse med in-vesteringer over en beløbs-mæssiggrænse, som skal fremgå afvirksomhedens vedtægter.

4)

I fusionsskatteloven, jf.lovbekendtgørelse nr.Side 6
vember 2010, som ændret bl.a.ved § 17 i lov nr. 516 af 12.juni 2009, § 4 i lov nr. 254 af30. marts 2011, § 4 i lov nr.433 af 16. maj 2012 og senestved § 4 i lov nr. 591 af 18. juni2012, foretages følgende æn-dring:
1260 af 3. november2010, som ændret bl.a.ved § 17 i lov nr. 516 af12. juni 2009, § 4 i lov nr.254 af 30. marts 2011, § 4i lov nr. 433 af 16. maj2012 og senest ved § 4 ilov nr. 591 af 18. juni2012, foretages følgendeændring:1. I§ 14indsættes somnr. 13, 14og15:»13)Ved fusion af DSB,jf. selskabsskattelovens §1, stk. 1, nr. 2 d, med ethelejet datterselskab.

§ 14.

Kapitel 1 finder tilsva-rende anvendelse i følgendetilfælde, når der ikke indgåret selskab som nævnt i sel-skabsskattelovens § 3, stk. 1,nr. 19 i fusionen:

---

1.

I§ 14indsættes somnr. 13og 14:»13)Ved fusion af DSB, jf.selskabsskattelovens § 1, stk.1, nr. 2 d, med et helejet datter-selskab.
14) Ved fusion af Naviair, jf.selskabsskattelovens § 1, stk.1, nr. 2 i, med et helejet datter-selskab.«
14) Ved fusion af Navi-air, jf. selskabsskattelo-vens § 1, stk. 1, nr. 2 i,med et helejet dattersel-skab.15) Ved fusion af Energi-net.dk, jf. selskabsskatte-lovens § 1, stk. 1, nr. 2 g,med et helejet dattersel-skab.«
(..)
Side 7
§3Stk. 1.Loven træder i kraft da-gen efter bekendtgørelsei Lovtidende, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Transportministerenfastsætter tidspunktet forikrafttræden af § 1, nr. 8.
5)Efter stk. 2 indsættessom stk. 3:»Stk.3.§ 2 har virkningfor fusioner, der vedtagesden 1. januar 2013 ellersenere.«
Side 8