Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
1172671_0001.png
- AKT 280066 - BILAG 2 - [ TRU spm 1 til L 8 ]
Transportministeriet
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ . nr.
- 1HOV.2011-1930
im
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41712700
Transportudvalget har i brev af 18. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål1 vedrørende L 8 - Forslag til lov om ændring af lov om den selvstændigeoffentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven.(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse,bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB og Naviair til at fusionereskattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge afselskabsloven m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 1:

Hvordan vil ministeren sikre, at der også er ekstern kompetence udoverkvalitetsvurderingen til stede ved anskaffelse af nyt materiel, og vil andretogoperatører, som f.eks. har erfaring med velfungerende materiel, bliveinddraget?

Svar:

Ved indhentningen af en ekstern kvalitetssikring ved større anskaffelser afmateriel, er det tanken, at de positive erfaringer fra større anlægsprojekter somudgangspunkt skal danne model.Jeg forestiller mig ikke, at andre jernbaneoperatører inddrages i forbindelsemed selve den eksterne kvalitetssikring, da disse også er potentiellekonkurrenter til DSB. Vi vil derfor søge uvildig rådgivning.Der er dog ikke noget til hinder for, at DSB i indkøbsprocessen kan inddrageandre operatører, såfremt DSB finder det hensigtsmæssigt.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen