Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
1176364_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. november 20122012-3481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål15 vedrørende L 8 – Forslag til lov om ændring af lov om den selvstændigeoffentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven.(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse,bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB og Naviair til at fusionereskattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge afselskabsloven m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 15:

Ministeren bedes redegøre for og fortolke ministerens forpligtelse til ifølgejernbaneloven at kunne udarbejde et regnskabsreglement for DSB, herunderhvor bindende denne forpligtelse er for ministeren set i forhold de nuværendebestemmelser i DSB-loven?

Svar:

Jeg kan oplyse, at der skal være et regnskabsreglement for DSB, så længe der ertale om, at virksomheden og/eller dens datterselskaber modtager offentligemidler som led i en forhandlet trafikkontrakt (i modsætning til kontrakter, dervindes i udbud).Et vigtigt formål med reglementet er at undgå konkurrenceforvridning.Lovforslaget indebærer, at den nuværende hjemmel til at fastsætteregnskabsreglement i lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB ogDSB S-tog A/S ophæves. Hjemlen til fastsættelse af regnskabsreglement vilherefter være lov om jernbane.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen