Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
1176441_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. november 20122012-3481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål21 vedrørende L 8 – Forslag til lov om ændring af lov om den selvstændigeoffentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven.(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse,bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB og Naviair til at fusionereskattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge afselskabsloven m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 21:

Ministeren bedes redegøre for, om forslaget om " …. at et helejet aktie- elleranpartsselskab kan fusioneres skattefrit ind i henholdsvis DSB og Naviair … "under nogen omstændigheder stiller DSB eller dettes datterselskaber bedre endfusioner mellem private virksomheder?

Svar:

Nej, hverken DSB eller datterselskaber vil blive stillet bedre end fusionermellem private virksomheder.Selskabsbeskattede selskaber har mulighed for skattefri fusion med helejededatterselskaber.Eftersom DSB og Naviair er almindeligt selskabsbeskattede virksomheder,indebærer forslaget derfor på dette punkt en ligestilling mellem disse tovirksomheder og øvrige virksomheder vedrørende adgangen til skattefri fusion,jf. også pkt. 2.4.2 i bemærkningerne til lovforslaget.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen