Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
1176443_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. november 20122012-3481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål22 vedrørende L 8 – Forslag til lov om ændring af lov om den selvstændigeoffentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven.(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse,bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB og Naviair til at fusionereskattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge afselskabsloven m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 22:

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor der et sted i bemærkningerne til L8 står,at de statsgaranterede lån til drift "… ikke (har) direkte økonomiskekonsekvenser for staten, idet det ikke er forventningen, at eventuelle nyestatsgarantier vil blive udløst…", når der et andet sted står, at "…virksomheden(er) henvist til at lånefinansiere sin drift…"?

Svar:

Jeg henviser til min besvarelse 30. oktober 2012 af spørgsmål 4 vedr. L8. Detfremgår heraf at:”Når der i lovbemærkningerne står, at "det ikke er forventningen, at eventuellenye statsgarantier vil blive udløst", skal det forstås således, at DSB forventesselv at være i stand til at tilbagebetale de statsgaranterede lån, som DSBoptager til at dække virksomhedens finansieringsbehov på ca. 8 mia. kr. iperioden 2012-2014.Dermed vil garantierne ikke blive udløst, men garantierne vil sikre, at DSB kanopnå finansiering. Denne forventning har sin baggrund i DSB'sgenopretningsplan, der skal forbedre virksomhedens driftsresultat med i alt 1mia. kr. i perioden fra 2012 til udgangen af 2014. Det er således forventningen,at DSB lykkes med denne plan, så virksomheden fremadrettet vil kunnetilbagebetale på sin gæld.”MedvenlighilsenHenrik Dam Kristensen