Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
1176497_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. november 20122012-3481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål42 vedrørende L 8 – Forslag til lov om ændring af lov om den selvstændigeoffentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven.(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse,bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB og Naviair til at fusionereskattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge afselskabsloven m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 42:

I bemærkningerne til lovforslaget hedder det i pkt. 2.7.2. stk. 2, at "i tilfælde afat der efterfølgende sker væsentlige afvigelser i investerings- og finansierings-planen…". Ministeren bedes med konkrete eksempler belyse, hvad "væsentligeafvigelser" kan være og oplyse, om ministeren finder det betryggende, atministeren kun ”orienteres” om væsentlige afvigelser fra investerings- ogfinansieringsplanen.

Svar:

Det er svært på forhånd at definere præcist, hvor stor en afvigelse der skal væretale om, førend DSB skal orientere mig.Jeg tror nu heller ikke, det er klogt på forhånd at fastsætte f.eks. enbeløbsgrænse for, hvornår en orientering skal finde sted. Selv små afvigelserkan rumme megen konflikt.Jeg føler mig derfor mere tryg ved, at det er DSB´s ledelse, der har et ansvar forat vurdere, hvornår transportministeren skal orienteres. Med de nye kræfter,der i dag er i direktion og i bestyrelse, er jeg overbevist om, at der er denfornødne evne til at vurdere, hvornår ministeren bør orienteres. Dertilkommer, at DSB og ministeriet har et løbende samarbejde med afholdelse afmøder, hvor alle vigtige emner drøftes.Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen