Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
1181238_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. november 20122012-3481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål 49 vedrørende L 8 – Forslag til lov om ændring af lov om denselvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samtfusionsskatteloven. (Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel,generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB ogNaviair til at fusionere skattefrit med helejede datterselskaber,konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.), som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 49:

Hvad er årsagen til, at den samlede gæld i DSB’s delårsrapport 1.-3. kvartalviser en stigning i den samlede gæld fra 16,9 mia. kr. i 2011 til 18 mia. kr. i2012?

Svar:

DSB oplyser, at den største del af den samlede gæld består af rentebærendegæld. Udover den rentebærende gæld indgår leverandørgæld, anden gæld ogperiodeafgrænsningsposter.Stigningen i disse poster (leverandørgæld, anden gæld og periode-afgrænsningsposter) har været størst fra 3. kvartal 2011 til 3. kvartal 2012.Stigninger i denne første periode var på 0,6 mia. kr. ud af den samlede stigningpå 1,1 mia. kr. Over den samlede periode er gæld til leverandører steget med 0,5mia. kr. og anden gæld med 0,3 mia. kr.DSB oplyser videre, at de øvrige forklarede forhold er mindre ændring iperiodeafgrænsningsposter og markedsudsving på indregning af finansielleinstrumenter i gælden.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen