Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
1171810_0001.png
AKT 278197 - BILAG 3 - [ TRU spm 5 til L 8 ] -
Transportministeriet
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
I>dtO
3 0OKT. 20122011-1930
.1. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41712700
Transportudvalget har i brev af 18. oktober 2012 stillet mig følgende spørgsmål5 vedrørende L 8 - Forslag til lov om ændring af lov om den selvstændigeoffentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven.(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse,bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB og Naviair til at fusionereskattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge afselskabsloven m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 5:

Ministeren bedes uddybe følgende i lovforslagets bemærkninger til §12:"Eftersom driftsresultatet i en periode vil være negativt, er virksomhedenhenvist til at lånefinansiere sin drift", herunder hvor stort beløb det forv entesat den udvidede statsgaranti skal dække af driftsunderskuddet og hvor længe?

Svar:

DSB's samlede finansieringsbehov er i perioden 2012 - 2014 opgjort til ca. 8mia. kr.Af dette beløb skal knap 1/3 benyttes til at dække et såkaldt negativt "cash flow"- dvs. en negativ pengestrøm i virksomheden. Den negative pengestrøm kanbl.a. henføres til underskud i DSB's basisforretning (driften) samt en rækkeekstraordinære poster, herunder udgifter til færdiggørelse af IC4 tog,efterbetaling af pensionsbidrag for tjenestemænd etc.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen