Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 41
Offentligt
1198381_0001.png
1198381_0002.png
1198381_0003.png
J.nr. 12-0238587Dato:18. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift aflønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre love. (Ophævelse afandelsbeskatningen, forhøjelse af visse lønsumsafgiftssatser, nedsættelseaf afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse af CO2-kvoter un-der CFC-beskatningen, forhøjelse af afgiften af kaskoforsikringer for lyst-fartøjer m.v.).
Hermed sendes kommentar til henvendelse fra Danske Tursejlere af 16.december 2012.
Holger K. Nielsen/ Susanne Reinholdt Andersen
Danske Tursejlere har fremsendt kopi til Skatteudvalget af et brev til Skatteministeren af 16. de-cember 2012.Danske Tursejlere kritiserer i brevet generelt, at ministeren har afvist at indgå i en dialog medsejlerorganisationer, brancheorganisationer, bådmagasiner mv., som gentagne gange har påpegetforkerte fakta og fejl omkring begrundelsen for lovforslaget, og som samtidig har udvist ansvar-lighed ved at tilbyde at indgå i en dialog således at lovgrundlaget kunne blive bedre og der kun-ne findes mere retfærdige finansieringsmodeller.Danske Tursejlere anfører endvidere følgende:1.At lovforslaget alene rammer bådejere, der af egen fri vilje har kaskoforsikring, imens en langtstørre gruppe bådejere ikke er forsikret, og disse, samt en række andre, herunder erhvervstrafik-ken, er brugere af de maritime nødtjenester og hele redningsberedskabet, men ikke er med til atbetale disse ydelser.2.At det ingen steder i regeringsgrundlag eller partiprogrammer for de 3 regeringspartier fremgårat der helt bevidst skal udøves en markant og urimelig forskelsbehandling af danske skatteydere,samt at det hidtil har været en markant sag for de radikale, at der ikke må være afgift på udøvel-se af idræt.3.At omkring et halvt hundrede sejlere allerede har nedjusteret deres forsikringssummer for at be-tale mindre i afgift, og at adskillige har meddelt, at hvis lovforslaget vedtages, vil man opsigeforsikringen og tegne en tilsvarende i udlandet. Danske Tursejlere anfører, at det er helt indisku-tabelt, at lovforslaget ikke vil indbringe det ønskede provenu, og spørger om ministeren vil hæveafgiftssatsen yderligere, når provenuet ikke realiseres.Danske Tursejlere vedlægger i den forbindelse en artikel fra Fyns Stiftstidende den 15. decem-ber 2012, hvor der beskrives en konstruktion, hvorefter danske bådejere kan indmelde sig i entysk forening, hvortil bådejeren overdrager en andel af båden, og derefter forsikrer sig i Tysk-land uden at betale afgift.

Kommentar:

Ad 1. Der henvises til besvarelsen af samrådsspørgsmål B, som er vedlagt besvarelsen afspørgsmål 21 – L 81.Ad 2. Der er ikke tale om en afgift på idræt, men en generel afgift på kaskoforsikringer af lyst-fartøjer. Stigningen i afgiften udgør en mindre del set i forhold til de udgifter, der er i øvrigt erforbundet med sejlsport. Omkostningerne vil være proportionale med bådenes værdi, hvorformindre både relativt vil få en mindre afgift. Der er derfor tale om en afgiftsforhøjelse, som vur-deres kun at få begrænset økonomisk betydning for sejlklubberne.
Side 2
Ad 3. Forsikringsselskaber i såvel Danmark som andre EU-lande er omfattet af afgiftspligten ef-ter loven, hvis de tegner kaskoforsikringer af lystfartøjer hjemmehørende i Danmark. Der henvi-ses til besvarelserne af spørgsmål 16 og 24 – L 81. Skatteministeriet vurderer, at en konstruktionsom den der beskrives i artiklen ikke bringer kaskoforsikringer af lystfartøjer ud af afgiftspligtenefter loven.
Side 3