Skatteudvalget 2012-13
L 82 Bilag 6
Offentligt
1183942_0001.png
1183942_0002.png
1183942_0003.png
1183942_0004.png
1183942_0005.png
1183942_0006.png
1183942_0007.png
1183942_0008.png
1183942_0009.png
1183942_0010.png
1183942_0011.png
1183942_0012.png
1183942_0013.png
1183942_0014.png
1183942_0015.png
1183942_0016.png
1183942_0017.png
J.nr. 12-0227905Dato: 23. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema vedrørende forslag L 82 om Lov omophævelse af fedtafgiftsloven og om ændring af lov om afgift af elektricitet, ligningsloven,personskatteloven med flere love (Ophævelse af fedtafgiftsloven, nedsættelse af elvarmeaf-giften, lempeligere beskatning af udenlandsk indkomst, forhøjelse af bundskatten og ned-sættelse af personfradraget m.v. – Afgifts- og konkurrencepakken).
Holger K. Nielsen/Søren Schou
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende forslag L 82om Lov om ophævelse af fedtafgiftsloven og om ændring af lov om afgift af elektricitet,ligningsloven, personskatteloven med flere love (Ophævelse af fedtafgiftsloven, nedsættel-se af elvarmeafgiften, lempeligere beskatning af udenlandsk indkomst, forhøjelse af bund-skatten og nedsættelse af personfradraget m.v. – Afgifts- og konkurrencepakken)

Organisationer

AC – Akademikernes Cen-tralorganisation

Bemærkninger i høringssvar

Vedr. genindførelse af lempeligbeskatning af udenlandsk ar-bejdsindkomstAC hilser med tilfredshed, atligningslovens § 33 A genind-føres. Ophævelsen af bestem-melsen ville have ramt dan-skernes internationale arbejdeog begrænse potentialet forhjemvendende danskere. Til-svarende gælder for udsendtefor danske myndigheder oginstitutioner. Det danske sam-fund er godt tjent med interna-tionalt engagement. Samtidigtville ophævelsen af bestemmel-sen have medført, at vi villetabe på balancen mellem udrej-sende og hjemvendende med etstigende brain-drain fra Dan-mark, som afgørende vil skadeDanmarks internationale kon-kurrenceevne.Vedr. afskaffelsen af fedtafgif-tenAC bemærker, at afskaffelse affedt- og sukkerafgifterne kanhave negative konsekvenser forfolkesundheden. AC henviserendvidere til en bemærkning fraTandlægeforeningen om, atafskaffelsen af sukkerafgiftengør det mere nødvendigt, atman fra det offentliges sideprioriterer den forebyggendeindsats inden for tandplejen.Advokatrådet bemærker, at enhøringsfrist på 5 dage udeluk-ker en nærmere stillingtagen tilde forslag, der er indeholdt ihøringsmaterialet. Advokatrå-det henviser endvidere til rege-

Kommentar til bemærk-

ninger

For en god ordens skyldgøres opmærksom på, atsukkerafgiften endnu ikke erblevet indført. Derimod harder i mange år været reglerom beskatning af chokolade-og sukkervarer, og disseregler ændres ikke med for-slaget.
Advokatrådet
Høringsfristen er fastsat påbaggrund af en tidspressetproces, hvor lovforslaget harskullet fremsættes i rette tidfor at kunne træde i kraft 1.januar 2013.Side 2
ringsgrundlaget, hvor der underoverskriften ”god regeringsfø-relse” blandt andet er anført, atregeringen i tæt samarbejdemed Folketinget vil sikre højlovkvalitet gennem rimeligehøringsfrister, der sikrer at hø-ringsparterne har ordentlig tidtil at gennemgå et lovforslag ogudarbejde kommentarer. Samtat høringssvar og et høringsno-tat med ministeriets bemærk-ninger foreligger i god tid forudfor førstebehandlingen. Advo-katrådet finder det på den an-førte baggrund særdeles bekla-geligt, at høringsmaterialet ved-rørende nærværende lovforslager udsendt med så kort hørings-frist.Advokatrådet har på baggrundaf en summarisk gennemgangaf det fremsendte ikke umid-delbart indholdsmæssige be-mærkninger til høringssagen.BUPL – Børne- og Ung-BUPL har ikke bemærkningerdomspædagogernes Lands- til lovforslaget.forbundDansk Arbejdsgiverfor-DA oplyser, at sagen falderening - DAuden for DA´s virkefelt, og atorganisationen derfor ikke øn-sker at afgive bemærkninger.Dansk ByggeriDansk Byggeri kvitterer for, atden meget brede kritik somophævelsen af ligningslovens §33 A medførte, er taget til efter-retning. Dansk Byggeri konsta-terer med stor tilfredshed, atman på den baggrund genindfø-rer bestemmelsen.Dansk Byggeri bemærker, atgenindførelsen af ligningslo-vens § 33 A ikke bør anskuessom et mindre provenu på 260mio. kr., men som undgåelse aftabte skatteindtægter og ar-bejdspladser.Dansk EnergiDansk Energi kvitterer for denbrede politiske enighed om at
Ved fastsættelsen af hø-ringsfristen er der såledessket en afvejning af en ræk-ke modsatrettede hensyn,herunder hensynet til hø-ringsparterne, hensynet til atundergive høringssvarene enseriøs overvejelse og kom-mentering i Skatteministeri-et og hensynet til en ordent-ligt lovproces i Folketinget.På trods af disse krævendevilkår – i høringsprocessenhar Skatteministeriet modta-get kvalificeret input frainteresseorganisationer, fag-lige sammenslutninger ogandre.Endvidere har høringspar-terne mulighed for at kom-me med bemærkninger iforbindelse med folketings-behandlingen.
Som det fremgår af lovfors-lagets bemærkninger afsnit6.3. betyder forslaget, at denegative erhvervsøkonomi-ske konsekvenser, som op-hævelsen af reglen forvente-des at medføre, neutralise-res.
Side 3
sænke afgiften på elvarme, ogat elafgifterne bringes ned påsamme niveau som fx afgifter-ne på olie og naturgas.Dansk Energi finder, at et størreforbrug af el til varme vil væretil gavn for indpasningen af elfra bl.a. vindmøller som fremti-dens energibærer, og at afgifts-nedsættelsen vil være et førsteskridt på vejen mod en egentliggenerel afgiftsnedsættelse påelektricitet.Dansk Energi mener, at i enkommende analyse af skatterog afgifter bør der ses på elaf-gifterne for at bringe samfun-dets energiforbrug fri af fossilebrændsler.Endelig nævner Dansk Energi,at der med en klog omlægningaf energiafgifterne, hvor derbåde tages hensyn til virksom-hedernes konkurrenceevne ogstatsfinanserne, bør elafgiftenkunne bringes på niveau medandre afgifter. Dansk Energifinder, at bl.a. varmepumper vilkunne blive en attraktiv, alter-nativ løsning for fjernvarme-værker.Dansk Erhverv beklager denmeget korte høringsfrist, dergør det vanskeligt at indhentebidrag fra baglandet af virk-somheder og besværliggør kon-solidering af beregninger, over-slag m.v.Dansk Erhverv er tilfreds med,at forligsparterne bag finans-lovsaftalen afskaffer fedtafgif-ten, annullerer sukkerafgiften,tilbageruller ligningslovens §33 A og sænker afgiften påelvarme.Vedr. afskaffelse af fedtafgiftenDansk Erhverv er meget tilfredsSide 4
Med de gældende afgiftssat-ser er afgiften på elvarmevæsentlig højere end afgif-terne på brændsler som fxolie og naturgas. Der anven-des mere og mere vedvaren-de energi til fremstilling afel. Et større forbrug af el tilvarme vil være til gavn forindpasningen af el fra vind-møller i energiforsyningen.
Med lovforslaget tilnærmes iførste omgang elvarmeafgif-ten til afgiften på de fossilebrændsler. Der er ikke i for-bindelse med Finanslovsaf-talen for 2013 indgået nogenaftale om niveauet for densamlede elafgift.
Dansk Erhverv
Der henvises til bemærknin-gerne til Advokatrådet.
med forslaget om ophævelse affedtafgiften. Dansk Erhverv harsiden Forårspakke 2.0 i 2009argumenteret imod afgiftenmed præcis de argumenter, somnu har vundet bred politisk op-bakning. Dansk Erhverv påpe-gede, at fedtafgiften ville med-føre højere forbrugerpriser ogdet med et afgiftsniveau så højt,at dette ville påvirke den gene-relle inflation til skade for kø-bekraft, privatforbrug, konkur-renceevne og beskæftigelse,bl.a. via øget grænsehandel.Hertil kommer, at de admini-strative byrder ikke ville ståmål med den erklærede såkald-te sundhedspolitiske effekt.Desværre er det vanskeligt atvinde jobs tilbage i det omfang,de er tabt.Der foreslås ikke nogengodtgørelsesordning for be-skattede lagre på baggrundaf, at loven kun har været ikraft i godt et år, og at virk-somhederne ikke skulle be-tale afgift af deres lagre, daloven trådte i kraft. Mangeaf de virksomheder, somefter lovforslaget ikke kanopnå godtgørelse, havde pådaværende tidspunkt en af-giftsmæssig fordel, fordi dekunne sælge lagervarer udenafgift i en periode, efter atfedtafgiftsloven var trådt ikraft. Dette førte forvente-ligt også til et vist provenu-tab den første måned. Desu-Dansk Erhverv finder, at dersom minimum bør skabes mu- den forventes det, at mangevirksomheder langt hen adlighed for at søge refusion afafgiften på varer, som eksporte- vejen vil kunne tilpasse sigsituationen ved at reducereres efter 1. januar 2013, ogderes lagre, inden loven træ-dermed efter ophævelsen afder i kraft.lovenPå baggrund heraf foreslåsikke nogen godtgørelsesord-ning, ligesom der ikke stillesforslag om afgiftsgodtgørel-Dansk Erhverv opfordrer til, atder indføres en godtgørelses-ordning i forbindelse med op-hævelse af fedtafgiften. Det vilsikre, at fedtafgiften udfases såhurtigt som muligt og dermedgøre det lettere at håndtere lag-re og priser med og uden afgift.Endvidere vil det sikre et kon-tinuerligt vare-flow i decemberog januar måned uden skelen tilskæringsdagen den 1. januar2013. Alternativt vil der opstået betydeligt tab i detailhande-len ved, at varer købt med af-gift i en overgangsperiode skalsælges uden afgift.Side 5
se for varer som eksporteresefter 1. januar 2013.Endelig er fristen fra lovensvedtagelse og til ikrafttrædenmeget kort. Derfor opfordresforligspartierne til at udtrykkesig helt klart om tidspunktet forlovens ikrafttræden alleredeved 1. behandlingen.Ifølge lovforslaget og afta-len om Finansloven - ophø-rer loven pr. 1. januar 2013(med udgangen af 2012).
Vedr. nedsættelse af elafgiftenDansk Erhverv finder det posi-tivt, at afgiften på elvarmesænkes signifikant, hvorvedelafgiften kommer ned på ni-veau med afgiften på brændslersom fx olie og naturgas.Dansk Erhverv finder det ogsåpositivt, at en gruppe erhvervs-drivende, som ikke tidligere eromfattet af bestemmelserne forprocesenergi nu vil opleve enlettelse i elregningen.Det følger af elafgiftsloven,at momsregistrerede virk-somheder allerede siden 1/12012 har opnået en lempelsei energiafgiften af elektrici-tet anvendt til rumvarmem.v. I 2013 vil denne lem-pelse udgøre 12,0 øre pr.kWh, hvortil skal læggeslempelsen efter dette lov-forslag på 29,3 øre pr. kWh,samlet lempelse i 2013 vilherefter udgøre 41,3 øre pr.kWh.Formålet med lovforslageter et tilskynde til, at en stør-re del af energiforbrugetflyttes fra fossile brændslertil mere vedvarende energi-kilder. Det er regeringensopfattelse, at dette formålbedst fremmest ved at lempeenergiafgiften af elektricitetanvendt til opvarmning mv.der, hvor virkningen erstørst. Som Dansk Erhvervselv er inde på, er det kun enmindre del af sommerhuse-ne, som har et elforbrug,som overstiger 4.000 kWhårligt.Side 6
Dansk Erhverv mener, at fri-tidshuse falder mellem to stole,og dette må være en utilsigtetfejltagelse, idet afgiftsnedsæt-telsen enten er reserveret priva-te husholdninger eller momsre-gistrerede erhverv. Dansk Er-hverv foreslår, at betingelsenfor at opnå afgiftsnedsættelsenskal udvides til også at gældefor et årligt elforbrug over4.000 kWh i sommerhuse, derer elopvarmede, herunder vedelvarmepumper.
Derfor har regeringen ogEnhedslisten valgt at ned-sætte afgiftssatserne forelopvarmede helårsboligerog elektricitet anvendt tilrumvarme mv. i momsregi-strerede virksomheder. Medlovforslaget sker der ikkenogen ændring i hvilke boli-ger og virksomheder, der vilvære omfattet af de lempel-ser, som kendes allerede idag.Vedr. genindførelse af lempeligbeskatning af udenlandsk ar-bejdsindkomstDansk Erhverv glæder sig i højgrad over genindførelsen afligningslovens § 33 A.Dansk Erhverv påpeger, atmange virksomheder og orga-nisationer i en lille åben øko-nomi som den danske har brugfor at udsende eksempelvisvidensmedarbejdere og specia-lister. Hvis ophævelsen af be-stemmelsen var blevet fast-holdt, ville det øge omkostnin-gerne for virksomhederne, be-grænse mobiliteten og helt fun-damentalt svække udstationere-de danske medarbejdere i deninternationale konkurrence,ligesom det planlagte provenualdrig ville blive realiseret.Vedr. forhøjelse af bundskatten,sænkningen af personfradragetog forhøjelsen af det skrå skat-teloft.Dansk Erhverv beklager finan-sieringen af afgifts- og skatte-lempelserne sker ved at forhøjebundskatten og det skrå skatte-loft, idet dette øger marginalbe-skatningen. Dansk Erhvervbeklager også sænkningen afpersonfradraget.Dansk Erhverv anbefaler i ste-det, at finansieringen hentes
Lovforslaget om aftalen omAfgifts- og konkurrence-pakken skal ses samlet. Medforslaget afskaffes og redu-ceres en række afgifter påfødevarer og el til gavn forforbrugerne, ligesom virk-somhederne får reduceretderes administrative om-kostninger. Herudover gen-indføres lempeligere beskat-Side 7
ved at trimme de offentligeudgifter, ved brugerbetalingeller ved en kombination medandre tiltag som opstramning afkontrol i forbindelse med ille-gal handel, unddragelse afmoms på e-grænsehandel, bru-gerbetaling, grøncheck, kanti-nemomspulje eller ved en mar-ginalt mere ekspansiv økono-misk politik i 2013.
ning for udenlandsk arbejds-indkomst til gavn for virk-somhedernes konkurrence-evne. Afgifts- og skattelem-pelserne skal finansieres, ogdet er regeringens opfattelse,at der med aftalen er opnåeten rimelig og social afbalan-ceret finansiering, hvor på-virkningen af familiernesrådighedsbeløb er beskeden,og hvor arbejdsudbuddetsamlet set ikke påvirkes inegativ retning.
Datatilsynet
Datatilsynet har ikke bemærk-ninger til lovforslaget.DAF – Danmarks Automo- DAF har ikke bemærkninger tilbilforhandler Foreninglovforslaget.DAF finder dog den korte hø- Der henvises til bemærknin-ringsfrist uacceptabel.gerne til Advokatrådet.DSK påpeger, at deres be-mærkninger alene relaterer sigtil de dele af lovforslaget, somvedrører ophævelse af fedtaf-giften. Med hensyn til de øvrigedele henviser DSK til DanskErhvervs høringssvar.Overordnet bemærker DSK, atde er meget tilfredse med for-slaget om ophævelse af fedtaf-giften. DSK er blandt de parter,som allerede ved afgiftens”fødsel” argumenterede imodafgiften med de samme argu-menter, som nu har vundet poli-tisk opbakning, nemlig at afgif-ten ville medføre forhøjedeforbrugerpriser, at de admini-strative byrder ikke ville ståmål med den erklærede såkald-te sundhedspolitiske effekt, ogat Danmark ville miste arbejds-pladser til grænsehandelen.Desværre er det erfaringsmæs-sigt meget vanskeligt at få tabtejobs tilbage i det omfang, de ertabt.Konkret beklager DSK, at derikke lægges op til godtgørelseDet er korrekt, at der tidlige-re har været mulighed forSide 8
De Samvirkende Købe-mænd - DSK
af afgiften på beskattede lagre idetailhandelen m.v. Det er fordet første et brud med mangeårs praksis, når afgifter sænkes.For det andet vil manglendegodtgørelse påvirke detailhan-delens konkurrenceevne nega-tivt, fordi konkurrencen forven-teligt - og rimeligt - vil medførelavere forbrugerpriser. Hvispriserne sænkes umiddelbartefter den 1. januar 2013, vil detmedføre tab for detailhandelen,fordi varer indkøbt med afgiftmå sælges uden afgift. DSKskønner provenutabet til at be-løbe sig til 75 – 100 mio. kr.
afgiftsgodtgørelse ved f.eks.nedsættelse af afgiften påmineralvand og emballage.Se i øvrigt bemærkningernetil Dansk Erhverv.
Hvis modstanden imod en af- Der henvises til bemærknin-gerne til Dansk Erhverv.giftsgodtgørelse fastholdes,foreslår DSK, at der som mini-mum indføres en refusionsbe-stemmelse ved eksport i lighedmed den bestemmelse, som idag findes i fedtafgiftsloven,men som udgår når loven op-hæves.Afslutningsvist påpeger DSK,at fristen fra lovens vedtagelseog til ikrafttræden er megetkort, hvilket betyder, at detail-handelen skal satse på lovensvedtagelse langt tidligere endFolketingets endelige vedtagel-se. Der er deadlines for fast-læggelse af kampagner herun-der trykning af tilbudsaviser ca.4 uger før udgivelsestidspunk-tet. DSK opfordrer derfor til, atet flertal i Folketinget udtrykkersig meget klart om tidspunktetfor lovens ikrafttræden alleredeved 1. behandlingen.Det Økologiske Råd - DØR DØR finder, at hvis man ønskeren afgiftslempelse på elvarmen,bør den kun omfatte varme-pumper og ikke gammeldagselvarme, idet dette vil sænkeborgernes motivation for atspare på energien. Desuden hartraditionel elvarme ingen posi-Der henvises til bemærknin-gerne til Dansk Erhverv.
Der anvendes mere og merevedvarende energi til frem-stilling af el, og et størreforbrug af el til varme vilvære til gavn for indpasnin-gen af elektricitet fra vind-møller i energiforsyningen.Desuden betyder EU's CO2-Side 9
DI - Dansk Industri
tive effekter i vores energisy-kvotesystem, at CO2-stem. Det finder DØR derimod, udledninger fra elproduktionat varmepumper har.ikke øges ved øget elfor-brug. Derfor lempes afgiftenpå elvarme, så den svarer tilde øvrige energiafgifter.Dette er der en betydeligsamfundsøkonomisk og mil-jømæssig gevinst ved.DI kvitterer for afskaffelsen affedtafgiften og annulleringen afsukkerafgiften, samt for gen-indførelsen af ligningslovens §33 A.Vedr. afskaffelsen af fedtafgif-tenDI kvitterer for afskaffelsen affedtafgiften og annulleringen afden planlagte sukkervareafgift.De administrative byrder vedfedtafgiften har vist sig betrag-telige, ligesom afgiften har bi-draget til at øge grænsehande-len til skade for dansk økono-mi. Den planlagte udvidelse afchokolade- og sukkervareafgif-ten ville have bidraget yderlige-re til at øge grænsehandelen ogbelaste en i forvejen trængtbranche.DI gør dog opmærksom på, atden manglende mulighed forafgiftsgodtgørelse af beskattedelagre vil medføre, at der formange varers vedkommende vilvære en begrænset produktionop til den 1. januar 2013, dareduktion af virksomhederneslagre vil have første prioritet.Det kan give et ujævnt flow ivarestrømningerne og i yderstekonsekvens medføre, at der vilblive transporteret ikke afgifts-berigtigede varer over grænsenultimo december, som hereftervil blive bragt tilbage igen efternytår.Der henvises til bemærknin-gerne til Dansk Erhverv.Det vurderes i øvrigt, atvirkningerne af en begræn-set produktion op til årsskif-tet ikke vil have væsentligenegative konsekvenser.Der kan være et incitament -afhængigt af omkostninger-ne - til at eksportere afgifts-berigtigede (beskattede)varer og søge om afgifts-godtgørelse ultimo decem-ber 2012 for derefter atbringe varerne tilbage efternytår. Men for at få godtgø-relse skal der være tale omreelle handelstransaktionerSide 10
for at undgå spørgsmålet omomgåelse, bl.a. skal varernefysisk transporteres til ud-landet.Vedr. lavere afgift på elvarmeDI er positive overfor reduce-ringen af elvarmeafgiften tilsamme niveau, som fossilebrændsler anvendt til opvarm-ning. DI finder, at dette vil re-ducere omkostningerne forvirksomheder, der anvenderelvarme.Vedr. forhøjelse af bundskattenog det skrå skatteloftDI finder det beklageligt, atDer henvises til bemærknin-finansieringen til de nødvendi- gerne til Dansk Erhverv.ge lempelser finansieres vedhøjere personskatter, der vilhæmme arbejdsudbuddet ogskabe et større lønpres. Isærforhøjelsen af den højeste mar-ginalskat er bekymrende – uan-set den er begrænset. Danmarksskattetryk - pt. verdens højeste– bør sænkes og der er brug forreelle skattelettelser, hvis væk-sten skal op.EnergistyrelsenEnergistyrelsen har ikke be-mærkninger til lovforslagets delom elvarme.Erhvervsstyrelsens TeamErhvervsstyrelsens Team Ef-Effektiv Regulering (TER – fektiv Regulering (TER – tidli-tidligere CKR)gere CKR) oplyser, at de admi-nistrative omkostninger for-bundet med fedtafgiftsloventidligere er opgjort til at kosteomkring 41,8 mio. kr. årligt påsamfundsniveau. Med ophæ-velsen af loven forsvinder disseadministrative byrder såledesfor virksomhederne.Finanssektorens Arbejdsgi- Finanssektorens Arbejdsgiver-verforeningforening har ikke bemærknin-ger til lovforslaget.Forsikring og PensionFTFForsikring og Pension har ikkebemærkninger til lovforslaget.FTF bemærker, at afskaffelsen Det forventes, at butikkerneaf fedt- og sukkerafgifternevil sætte priserne ned, nårSide 11
finansieres via forhøjelse afbundskatten og sænkning afpersonfradraget, hvilket margi-nalt forbedrer ligheden måltved Gini-koefficienten. FTFhåber, at regeringen nøje følger,om afskaffelsen af afgifterneogså faktisk betyder, at prisernefalder. I modsat fald kommerbefolkningen til at betale dob-belt for at forbedre virksomhe-dernes vilkår.FTF bemærker videre, at af-skaffelsen af afgifterne skermeget hurtigt efter indførslen.FTF mener, at man med fordelkunne have ventet til der medsikkerhed kunne siges noget omsundhedseffekterne. Denneslingrekurs øger ikke befolk-ningens tiltro til oprigtigheden iintentionerne der fremlæggesved forskellige skattemæssigetiltag. FTF opfordrer regeringentil at følge op med andre sund-hedsforebyggende tiltag.HORESTAHORESTA finder helt over-ordnet lovforslaget yderst posi-tivt, da det i høj grad kommerdet brede erhvervsliv, og her-under også HORESTAs med-lemmer inden for turisme- ogoplevelseserhvervene til gode.
fedtafgiften er væk. Detstemmer også overens medudmeldinger fra flere storebutikskæder.
Fedtafgiften afskaffes, ogden planlagte sukkerafgiftannulleres, fordi afgifternekritiseres for at forhøje for-brugerpriserne, forøge virk-somhedernes administrativeomkostninger og bringedanske arbejdspladser i fare.Afgifternes sundhedsmæssi-ge effekt vurderes ikke at ståmål med disse ulemper.
Dog havde HORESTA gerneDer henvises til bemærknin-set en anden måde at finansiere gerne til Dansk Erhverv.lovforslaget på en ved skatte-stigninger. De foreslåede skat-testigninger kan have en nega-tiv effekt på privatforbruget,hvor forbrugerne stadig er me-get tilbageholdende. I stedethavde HORESTA gerne set, atfinansieringen var fundet i of-fentlige besparelser.Vedr. afskaffelsen af fedtafgif-tenHORESTA finder afskaffelsenaf fedtafgiften og de planlagteSide 12
udvidelser af chokolade ogsukkerafgiften yderst positivt.HORESTA har tidligere påpe-get konsekvenserne for hotel-og restaurationserhvervene vedindførsel af fedtafgiften. Dethar bl.a. medført, at stigningen iomkostningerne til råvareind-køb af madvarer blev øget medmellem 250 og 350 mio. kr.årligt. En udvidelse af chokola-deafgiften med et provenu istørrelsesordenen 1,2 mia. kr.ville formentlig have betydet entilsvarende stigning i omkost-ningerne i branchens indkøb affødevarer. Beregninger fraHORESTA viser, at en stigningpå blot 1 pct. i udgifterne tilråvareindkøb koster restauran-terne 7 pct. af overskuddet.HORESTA beklager dog, atindekseringen af afgifter fast-holdes, fordi det vil betydeøgede administrative omkost-ninger hos leverandører og pro-ducenter på et område, hvorsmertegrænsen for afgiftsstig-ninger er langt overskredet.Indekseringen af en rækkepunktafgifter, som blev ved-taget i september 2012, kanikke anses som reelle af-giftsstigninger. Derimod erder tale om at fastholde af-gifternes reale værdi medden forventede prisudvik-ling.
Vedr. nedsættelse af elafgiftenHORESTA beklager, at indek-seringen af afgifter fastholdes,da indekseringen betyder øgedeadministrative omkostningersamtidig med, at smertegræn-sen af afgiftsstigninger er langtoverskredet.
Formålet med indeksering afenergiafgifterne fra 2008 erat sikre realværdien af disse.Herved sikres det, at energi-afgifterne fortsat bidrager tilat reducere udledningen afdrivhusgasser og at gøreDanmark mindre afhængigHORESTA finder, at der deaf fossile brændsler og iseneste år har været en rækkehøjere grad omlægge til me-afgiftsforhøjelser for medlems- re vedvarende energikilder.virksomhederne, som harsvækket konkurrenceevnen.Derfor hilser HORESTA af-giftsnedsættelsen på elektricitetvelkommen som et skridt i denrigtige retning. Ifølge HO-RESTA er energiafgifter detområde, som medlemmerneSide 13
Håndværksrådet
finder mest økonomisk tungt ogadministrativt belastende, hvor-for HORESTA håber, at rege-ringen vil se yderligere på om-rådet.Håndværksrådet roser regerin-gen for at have lyttet til kritik-ken vedrørende ligningslovens§ 33 A. En ophævelse af be-stemmelsen ville i længdenhave ført til at danske virksom-heder med udenlandske aktivi-teter ville have sværere ved atoperere effektivt i udlandet, ogdermed ville det have væretkontraproduktivt i forhold til atskabe vækst og beskæftigelse.Håndværksrådet er glade for, atfedtafgiften endelig afskaffes,da den var et administrativtmisfoster.Håndværksrådet anerkender, at Der henvises til bemærknin-gerne til Dansk Erhverv.regeringen har stået med enfinansieringsudfordring, menmener, at det er et forket signalat hæve personskattern. Skatte-reformen skulle give en væsent-lig gevinst ved at nedsætte skat-ten – den er derved blevet min-dre.IDA - finder det meget positivt,at ligningslovens § 33 A gen-indføres. Genindførelsen vilfremme danske ingeniører ogdanske virksomheders mulig-heder for at agere i et stadigtmere globaliseret erhvervsliv.Det vil være til gavn for ud-veksling af teknologi og kom-petencer på tværs af landegræn-ser og må forventes at styrkedansk erhvervslivs konkurren-ceevne, eksport og beskæftigel-se.Ingeniørforeningen har ikkebemærkninger til de øvrigeelementer i Afgifts- og konkur-rencepakken.Konkurrence- og Forbrugersty-Side 14
Ingeniørforeningen - IDA
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
relsen har ikke bemærkningertil lovforslagetLandbrug og Fødevarer – LVedr. afskaffelsen af fedtafgif-og FtenL og F er yderst positive over,at fedtafgiften afskaffes, og denudvidede sukkerafgift på føde-varer annulleres. L og F haraltid understreget, at fedt- ogsukkerafgiften begrænser føde-vareerhvervenes mulighed forat skabe vækst, medfører storeadministrative omkostningersamt øger grænsehandelen medbasisfødevarer. Holdningen ifødevarevareerhvervet har des-uden altid været, at fedt- ogsukkerafgiften savner sund-hedsmæssige begrundelser,bl.a. fordi afgifterne ikke op-kræves på basis af det faktuelleindhold i produkterne. Medafskaffelsen af afgifterne harfødevarevirksomhederne fåetlangt bedre forudsætninger forat skabe vækst og beskæftigel-se, og afskaffelsen letter pressetpå virksomhederne og forbed-rer deres fremtidige konkurren-ceevne.Der henvises til bemærknin-L og F bemærker dog, at derikke er lagt op til nogen godt- gerne til Dansk Erhverv.gørelsesordning, hvilket medfø-rer, at varemodtager-registrerede virksomheder m.v.,som har importeret eller købtprodukter med afgift dermedsom udgangspunkt ikke fårafgiften godtgjort, hvis varernesælges efter 1. januar. L og Fmener, at det er stærkt nødven-digt med mulighed for godtgø-relse eller refusion, idet enrække virksomheder ikke vilkunne reducere deres lagre in-den den 1. januar 2013. L og Fopfordrer derfor til, at der bli-ver mulighed for godtgørelseeller refusion af afgift for virk-somheder, som sælger afgifts-berigtigede varer efter 1. januarSide 15
2013. L og F foreslår, at detovervejes at administrere engodtgørelsesordning således, atudbetalingen sker på grundlagaf en revisorerklæring.Vedr. nedsættelse af elafgiftenL og F bifalder nedsættelsen afelafgiften, som er med til atreducere skævvridninger ienergiafgiftssystemet, idet derikke længere vil være sammeafgiftsmæssige incitamenter tilat anvende andre energiarterend elektricitet til rumvarme ierhvervslivet. Landbrug & Fø-devarer finder endvidere, atforslaget vil have positive mil-jømæssige konsekvenser.Lederne støtter genindførelsenaf den lempelige beskatning afudenlandsk arbejdsindkomst.Det vil medvirke til at fastholdeinternational mobilitet og kon-kurrenceevne for danske med-arbejdere.Lederne finder det dog stærkt Der henvises til bemærknin-uheldigt at finansieringen afgerne til Dansk Erhverv.lovforslagets lempelser skerved at nedsætte personfradragetog forhøje bundskatten. Det er istrid med intensionerne om atreducere skatten på arbejde.
Lederne
Rederiforeningen
Rederiforeningen ser megetpositivt på genindførelsen afligningslovens § 33 A. Hervedundgås den betydelige forrin-gelse af vilkårene for at havehovedkontor for internationalevirksomheder i Danmark.Rederiforeningen finder detDer henvises til bemærknin-dog uheldigt, at der samtidigtgerne til Dansk Erhverv.gennemføres en forhøjelse afden generelle danske personbe-skatning. Henset til Danmarksinternationale konkurrencedyg-tighed som en lille åben øko-nomi er dette den forkerte vej atSide 16
gå.SkatterevisorforeningenSRF har ikke bemærkninger til(SRF)lovforslaget.UddannelsesministerietUddannelsesministeriet harikke bemærkninger til lovfors-laget.Videncentret for Landbrug -Vedr. afskaffelse af fedtafgiftenVFLVFL henviser til bemærknin-gerne fra Landbrug & Fødeva-rerVFL gør opmærksom på at det Der henvises til bemærknin-kan overvejes at administreregerne til Landbrug og Føde-en godtgørelsesordning, som L varer og Dansk Erhverv.og F foreslår i deres hørings-svar, som en revisorerklærings-ordning, hvorved SKAT ikkebelastes i nævneværdigt om-fang.Vedr. nedsættelse af elafgiftVFL finder det positivt, at af-giften på rumvarme og varmtvand yderligere nedsættes. VFLskønner, at dette vil have en visbetydning for landbruget, idetder formentlig er en vis anven-delse af elradiatorer og elvand-varmere.
Nedsættelsen af afgiften påelektricitet kommer boligertil gode, som er registreredei BBR-registeret som elop-varmede helårsboliger, ogsom har et årligtelforbrug over 4.000 kWh.Endvidere nedsættes afgif-ten for momsregistreredevirksomheders forbrug afelektricitet anvendt til rum-varme, varmt brugsvandm.v.
Ældresagen
Ældre Sagen har som udgangs-punkt ikke bemærkninger til deforeslåede ændringer.Ældre Sagen påpeger, at deøkonomiske virkninger for deenkelte familier ifølge bereg-ningerne er meget begrænsede.Ældre Sagen finder dog også, atde viste familietypeeksemplerer ret begrænsede - eksempelvisfor pensionister.De fordelingsmæssige kon-sekvenser vil udover beskri-velsen i lovforslaget blivebelyst i svar på spørgsmålfra Folketinget.
Side 17