Skatteudvalget 2012-13
L 82
Offentligt
1189016_0001.png
1189016_0002.png
J.nr. 12-0227905Dato:4. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 82 - Forslag til lov om ophævelse af fedtafgiftesloven og om æn-

dring af lov om afgift af elektricitet, ligningsloven, personskatteloven

med flere love.

(Ophævelse af fedtafgiftsloven, nedsættelse af elvarmeaf-giften, lempeligere beskatning af udenlandsk indkomst, forhøjelse afbundskatten og nedsættelse af personfradraget m.v. - Afgifts- og konkur-rencepakken).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 29. november 2012.
Holger K. Nielsen/ Søren Schou

Spørgsmål 6:

Vil ministeren oplyse, hvornår man sidst har sat bundfradraget ned henholdsvis bundskat-ten op?

Svar:

For så vidt angår personfradraget kan jeg oplyse, at der i de senere år er sket enstramning i flere omgange.Som led i udmøntningen af Ældrepakken, der var en del af finanslovaftalen for 2001 mel-lem regeringen (S og RV), Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om bl.a. forbedringer afpersonlige tillæg, varmetillæg mv. for pensionister med små indkomster ved siden af pensi-onen og nedsættelse af bidraget til arbejdsløshedsforsikringen, blev finansieringen tilveje-bragt ved en fastfrysning af personfradraget for personer over 18 år fra 2000 til 2001. Veden nedsættelse af personfradragets grundbeløb fastholdtes personfradraget uændret på33.400 kr. fra 2000 til 2001. Ved en normal regulering ville personfradraget i 2001 haveudgjort 34.600 kr.Endvidere er der sket en stramning af personfradraget som følge af suspenderingen af regu-leringen af beløbsgrænserne i skattelovgivningen fra 2009 til 2010 som led i udmøntningenaf aftalerne mellem VK-regeringen og Dansk Folkeparti om Forårspakke 2.0 og yderligere iperioden 2010-2013 som led i Genopretningspakken. Samlet har denne fireårige fastfrys-ning af personfradraget betydet, at det gældende personfradrag på 42.900 kr. er 3.000 kr.lavere end de 45.900 kr., det ville have udgjort i 2013, hvis det siden 2009 var reguleret ef-ter personskattelovens § 20, svarende til den gennemsnitlige indkomstudvikling. Personfra-draget for unge under 18 år ville tilsvarende have været 2.300 kr. højere i 2013, end de32.500 kr. det udgør efter gældende regler.Bundskatten blev indført i 1994, hvor den sammen med mellemskatten afløste den tidligere22 pct. pct. skat.I perioden fra 1994 til 2011 er bundskattesatsen reduceret fra 14,5 pct. til 3,64 pct. Samtidigter beskatningsgrundlaget for bundskatten imidlertid gradvist blevet udvidet fra i 1994-1999 atbestå af den skattepligtige indkomst, til fra 2002 at bestå af den personlige indkomst plus evt.positiv nettokapitalindkomst. Denne udvidelse af grundlaget er sket som led i den gradvisesænkning af den skattemæssige værdi af ligningsmæssige fradrag og negativ nettokapitalind-komst.I 2012 er bundskatten forhøjet fra 3,64 pct. til 4,64 pct. og frem til 2019 forhøjes satsen yder-ligere gradvist med 1 pct.-point årligt. Samtidigt nedsættes sundhedsbidraget tilsvarende med1 pct.-point årligt. Herved udmøntes den fortsatte reduktion af skatteværdien af ligningsmæs-sige fradrag og af negativ nettokapitalindkomst over 50.000 kr. (100.000 kr. for ægtepar) somblev vedtaget i forbindelse med 2009-skattereformen - Forårspakke 2.0.
Side 2