Skatteudvalget 2012-13
L 83 Bilag 13
Offentligt
1190401_0001.png
1190401_0002.png
1190401_0003.png
1190401_0004.png
J.nr. 12-0236911Dato:5. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 83 - Forslag til lov om ændring af lov om registrering af

køretøjer og registreringsafgiftsloven (Betaling for registre-

ring af køretøjer og justering af godtgørelsen af registre-

ringsafgift ved eksport af køretøjer)

Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. be-handlingen af ovennævnte lovforslag.
Holger K. Nielsen
/ Lene Skov Henningsen

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer og registreringsafgifts-

loven (Betaling for registrering af køretøjer og justering af godtgørelsen af registre-

ringsafgift ved eksport af køretøjer) (L 83)

Til § 1

1)

Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

”01.

I§ 15, stk. 2,ændres ”stk. 3 og 7” til: ”stk. 3, 7 og 8”.”[Ændringen er en redaktionel konsekvens af forslaget under nr. 3.]

2)

I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 15, stk. 6og7,ændres istk. 6”registreringaf køretøjer” til: ”registrering i Køretøjsregisteret”, og istk. 7udgår: ”og udlevere nummer-plader”.”[Ændringerne er af redaktionel karakter.]

3)

Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

”02.

I§ 15indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:”Stk.8.Told- og skatteforvaltningen kan autorisere følgende myndigheder og virksomhedertil at registrere i Køretøjsregisteret i det angivne omfang:1) Politiet til at registrere egne køretøjer i Køretøjsregisteret.2) Politiet, forsikringsselskaber og virksomheder, der er godkendt til at foretage miljørig-tig skrotning af køretøjer, til at afmelde køretøjer, der er registreret i Køretøjsregiste-ret.”Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 9 og 10.”[Udvidelse af kredsen af virksomheder og myndigheder, der kan autoriseres til at registrerei Køretøjsregisteret, men disse kan kun autoriseres til at registrere i et nærmere bestemt om-fang.]
Side 2
BemærkningerTil nr. 1 og 3Efter gældende ret omfatter en autorisation som nummerpladeoperatør en autorisation til atindregistrere, omregistrere og afmelde køretøjer i Køretøjsregisteret og til at udlevere ogmodtage nummerplader retur. En autoriseret nummerpladeoperatør skal betjene alle, deranmoder derom.Efter den foreslåede § 15, stk. 8, nr. 1, kan SKAT autorisere politiet til alene at registrerevedrørende egne køretøjer. Det har sammenhæng med, at poltiet har et stort forbrug af kø-retøjer, og at politiets køretøjer i vidt omfang monteres med specielt ekstraudstyr. En auto-risation af politiet efter denne bestemmelse indebærer således ikke, at politiet skal registrerefor alle, der anmoder derom.Efter den foreslåede § 15, stk. 8, nr. 2, kan SKAT autorisere såvel politiet, forsikringssel-skaber og virksomheder, der er godkendt til at foretage miljørigtig skrotning af køretøjer, tilat afmelde køretøjer, der er registreret i Køretøjsregisteret, og modtage nummerplader retur.En autorisation efter denne bestemmelse omfatter således ikke en autorisation til at indregi-strere eller omregistrere køretøjer eller til at udlevere nummerplader. Og en autorisation ef-ter denne bestemmelse indebærer ikke, at disse operatører skal afmelde køretøjer for en-hver, der anmoder derom.Baggrunden for, at politiet kan autoriseres efter denne bestemmelse til at afmelde køretøjer,er, at politiet som led i færdselskontrollen kan inddrage nummerpladerne på et køretøj, hviskøretøjet er til fare for færdselssikkerheden.Og politiet bistår ved administrationen af ordningen med syn af køretøjer og ordningen medløbende afgifter af køretøjer derved, at ressortmyndigheden kan anmode politiet om at ind-drage nummerpladerne på et køretøj, der ikke er synet, eller for hvilket der ikke er betaltafgift.En autorisation efter denne bestemmelse er således kun en autorisation af politiet til at af-melde køretøjer som led i politiets øvrige arbejde.Baggrunden for, at forsikringsselskaber kan autoriseres efter denne bestemmelse til at af-melde køretøjer, er, at motorkøretøjer, der i væsentligt omfang er ødelagt som følge af etfærdselsuheld eller lignende pludselig opstået skade, skal afmeldes fra Køretøjsregisteret.Det har sammenhæng med, at der i visse tilfælde skal betales registreringsafgift af sådannekøretøjer, hvis de genopbygges, jf. registreringsafgiftslovens § 7.Det færdselsskadede køretøj kan herefter ikke indregistreres på ny, før registreringsafgiftener betalt, eller forsikringsselskabet/taksator har godkendt, at køretøjet er genopbygget på ensådan måde, at det ikke skal afgiftsberigtiges på ny.En autorisation efter denne bestemmelse er således kun en autorisation af et forsikringssel-skab til at afmelde køretøjer, der skal afmeldes som følge af færdselsskade eller lignedepludselig opstået skade.Side 3
Baggrunden for, at virksomheder, der er godkendt til at foretage miljørigtig skrotning af kø-retøjer, kan autoriseres efter denne bestemmelse til at afmelde køretøjer, er, at mange køre-tøjer, der afleveres til skrotning, ikke er afmeldt fra Køretøjsregisteret. Det indebærer i dennuværende ordning, at virksomheden, der har fået køretøjet til skrotning, skal rette henven-delse til en autoriseret nummerpladeoperatører eller til SKAT for at få afmeldt køretøjet.Det er ikke hensigtsmæssigt.En autorisation efter denne bestemmelse er således kun en autorisation af en virksomhed,der er godkendt til at foretage miljørigtig skrotning af køretøjer, til at afmelde køretøjer,som virksomheden modtager til skrotning.Bemyndigelsen vil kun blive anvendt til at autorisere virksomheder, der både er godkendttil at foretage miljørigtig skrotning af køretøjer og registreret hos Miljøstyrelsen efter be-kendtgørelse om håndtering af affald i form af motordrevne køretøjer og affaldsfraktionerheraf, jf. bekendtgørelse nr. 1708 af 20. december 2006.Bemyndigelsen af SKAT efter den foreslåede § 15, stk. 8, træder i kraft den 1. januar 2013.Men bemyndigelsen vil først blive udnyttet i løbet af 1. kvartal af 2013, efter at der er sketden nødvendige tilpasning af det Digitale Motor Register, og i takt med at SKAT modtageranmodninger om autorisation efter denne bestemmelse.Ændringsforslaget har ikke provenumæssige konsekvenser.Ændringsforslaget indebærer administrative lettelser for forsikringsselskaber, autoophugge-re og politiet.Til nr. 2Ændringerne er af redaktionel karakter.
Side 4