Skatteudvalget 2012-13
L 83 Bilag 16
Offentligt
1195234_0001.png
Til lovforslag nr.
L 83
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. december 2012
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer og
registreringsafgiftsloven
(Betaling for registrering af køretøjer og justering af godtgørelsen af registreringsafgift ved eksport af køretøjer)
[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2012 og var
til 1. behandling den 27. november 2012. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-
telsen, og Skatteministeriet orienterede den 16. november
2012 udvalget herom. Den 21., 22., 23. og 26. november
2012 sendte Skatteministeriet de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Danske Synsvirksomheder og
Forsikring & Pension, som skatteministeren har kommente-
ret over for udvalget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, EL og SF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at de tre partier
med dette lovforslag vil løse de tre problemer, det er, 1) at
udgifterne til statens betaling til synshallerne for indregistre-
ringer, omregistreringer og afmeldinger af køretøjer er løbet
løbsk, 2) at reglerne er vanskelige at administrere for syns-
virksomhederne og for SKAT, og 3) at reglerne er vanskeli-
ge at kontrollere for SKAT.
Den pragmatiske løsning er, at ordningen med gratis ind-
registreringer, omregistreringer og afmeldinger af køretøjer
hos synshallerne og hos SKAT afskaffes, så synshallerne og
SKAT ligesom andre nummerpladeoperatører kan kræve be-
taling for at registrere køretøjer. Ændringen vil give bil-
ejerne en mindre merudgift ved registrering af deres køretø-
jer, men det vil også forenkle administrationen.
Under lovforslagets behandling har enkelte ytret deres
undren over, at netop SKAT fremover kan kræve betaling
for at registrere køretøjer. Forklaringen er den simple, at
hvis ikke der indføres krav om betaling for indregistreringer,
omregistreringer og afmeldinger af køretøjer hos SKAT, når
der kræves betaling for indregistreringer, omregistreringer
og afmeldinger af køretøjer hos andre nummerpladeoperatø-
rer, så ville det være konkurrenceforvridende, og SKAT vil-
le kunne trække uforholdsmæssigt mange registreringer til
sig.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at Danmark har en kedelig europare-
kord i prisen på nummerplader. Venstre og Det Konservati-
ve Folkeparti mener ikke, at Europas dyreste nummerplader
skal være endnu dyrere. Samtidig befinder Danmark sig i en
situation, hvor danskerne og danske virksomheder absolut
ikke har brug for flere omkostninger. Derfor er Venstre og
Det Konservative Folkeparti på linje med de mange hørings-
svar, der tager afstand fra de foreslåede gebyrer og afgifter. I
øvrigt opfordres regeringen til generelt at besinde sig på, at
danske bilister bidrager direkte til statskassen med Europas
højeste bilafgifter og skatter i størrelsesordenen 40 mia. kr.
AX014600
L 83 - 2012-13 - Bilag 16: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1195234_0002.png
2
om året. Heraf går kun 25 pct. tilbage til forbrugerne i form
af anlæg og vedligeholdelse af veje. På denne alvorlige bag-
grund er højere afgifter og gebyrer på biler ikke en farbar
vej. Der opkræves rigeligt i forvejen. Venstre og Det Kon-
servative Folkeparti kan derfor ikke støtte lovforslaget.
Venstre og Det Konservative Folkeparti har i øvrigt note-
ret sig, at der har været en uacceptabel kort høringsfrist på
dette lovforslag – blot 5 dage. En så kort høringsfrist står i
skærende kontrast til ordlyden i regeringsgrundlaget, hvor
man gør »rimelige høringsfrister« til et særligt fokusområde.
Venstre og Det Konservative Folkeparti finder det dybt kri-
tisabelt, at regeringen reelt praktiserer lynhøringer, der ikke
giver de berørte parter ude i samfundet tid til at komme i
dybden med de konsekvenser, som er forbundet med lovfor-
slagene.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at hø-
ringsfristen har været uacceptabel kort.
Dansk Folkeparti finder det stærkt kritisabelt, at man al-
lerede 5 måneder efter at have sat den digitale motorregi-
strering i gang nu ser sig nødsaget til at ændre på vilkårene
for ordningen.
Den 6. juni 2012 blev den såkaldte digitale motorregistre-
ring taget i brug, hvor man lavede en digitalisering af køre-
tøjsregistreringen. Opgaven med at registrere køretøjer og
udlevere eller modtage nummerplader blev derved overladt
til private nummerpladeoperatører. Den oprindelige mening
med digitaliseringen af motorregisteret var bl.a., at det of-
fentlige skulle spare penge.
Dansk Folkeparti ser dette lovforslag som den endelige
falliterklæring for SKAT, der som organisation ikke har for-
mået at spare penge, på trods af at de private leverandører
står for opgaven, samtidig med at kompensationen til syns-
virksomhederne var lavere end SKATs tidligere omkostnin-
ger til registreringen.
Dansk Folkeparti synes, det er kritisabelt, at SKAT ikke
har formået at lave de nødvendige rationaliseringer, hvilket
gør, at regningen nu bliver sendt til bilisterne i form af dyre-
re nummerplader.
Dansk Folkeparti kan derfor ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 15, stk. 2,
ændres »stk. 3 og 7« til: »stk. 3, 7 og 8«.«
[Ændringen er en konsekvens af ændringsforslaget under nr.
3]
2)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 15, stk. 6
og
7,
ændres i
stk. 6
»registrering af køretøjer« til: »registrering
i Køretøjsregisteret«, og i
stk. 7
udgår »og udlevere num-
merplader«.
[Ændringerne er af redaktionel karakter]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 15
indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:
»Stk. 8.
Told- og skatteforvaltningen kan autorisere føl-
gende myndigheder og virksomheder til at registrere i Køre-
tøjsregisteret i det angivne omfang:
1) Politiet til at registrere egne køretøjer i Køretøjsregiste-
ret.
2) Politiet, forsikringsselskaber og virksomheder, der er
godkendt til at foretage miljørigtig skrotning af køretø-
jer, til at afmelde køretøjer, der er registreret i Køre-
tøjsregisteret.«
Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 9 og 10.«
[Udvidelse af kredsen af virksomheder og myndigheder, der
kan autoriseres til at registrere i Køretøjsregisteret, men dis-
se kan kun autoriseres til at registrere i et nærmere bestemt
omfang]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
Efter gældende ret omfatter en autorisation som nummer-
pladeoperatør en autorisation til at indregistrere, omregistre-
re og afmelde køretøjer i Køretøjsregisteret og til at udlevere
nummerplader og modtage nummerplader retur. En autori-
seret nummerpladeoperatør skal betjene alle, der anmoder
derom.
Efter det foreslåede § 15, stk. 8, nr. 1, kan SKAT autori-
sere politiet til alene at registrere vedrørende egne køretøjer.
Det har sammenhæng med, at politiet har et stort forbrug af
køretøjer, og at politiets køretøjer i vidt omfang monteres
med specielt ekstraudstyr. En autorisation af politiet efter
denne bestemmelse indebærer således ikke, at politiet skal
registrere for alle, der anmoder derom.
Efter det foreslåede § 15, stk. 8, nr. 2, kan SKAT autori-
sere såvel politiet som forsikringsselskaber og virksomhe-
der, der er godkendt til at foretage miljørigtig skrotning af
køretøjer, til at afmelde køretøjer, der er registreret i Køre-
tøjsregisteret, og modtage nummerplader retur. En autorisa-
tion efter denne bestemmelse omfatter således ikke en auto-
risation til at indregistrere eller omregistrere køretøjer eller
til at udlevere nummerplader. Og en autorisation efter denne
bestemmelse indebærer ikke, at disse operatører skal afmel-
de køretøjer for enhver, der anmoder derom.
Baggrunden for, at politiet kan autoriseres efter denne be-
stemmelse til at afmelde køretøjer, er, at politiet som led i
færdselskontrollen kan inddrage nummerpladerne på et kø-
retøj, hvis køretøjet er til fare for færdselssikkerheden.
Og politiet bistår ved administrationen af ordningen med
syn af køretøjer og ordningen med løbende afgifter af køre-
L 83 - 2012-13 - Bilag 16: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1195234_0003.png
3
tøjer derved, at ressortmyndigheden kan anmode politiet om
at inddrage nummerpladerne på et køretøj, der ikke er synet,
eller for hvilket der ikke er betalt afgift.
En autorisation efter denne bestemmelse er således kun
en autorisation af politiet til at afmelde køretøjer som led i
politiets øvrige arbejde.
Baggrunden for, at forsikringsselskaber kan autoriseres
efter denne bestemmelse til at afmelde køretøjer, er, at mo-
torkøretøjer, der i væsentligt omfang er ødelagt som følge af
et færdselsuheld eller lignende pludselig opstået skade, skal
afmeldes fra Køretøjsregisteret. Det har sammenhæng med,
at der i visse tilfælde skal betales registreringsafgift af så-
danne køretøjer, hvis de genopbygges, jf. registreringsaf-
giftslovens § 7.
Det færdselsskadede køretøj kan herefter ikke indregi-
streres på ny, før registreringsafgiften er betalt, eller forsik-
ringsselskabet/taksator har godkendt, at køretøjet er genop-
bygget på en sådan måde, at det ikke skal afgiftsberigtiges
på ny.
En autorisation efter denne bestemmelse er således kun
en autorisation af et forsikringsselskab til at afmelde køretø-
jer, der skal afmeldes som følge af færdselsskade eller ligne-
de pludselig opstået skade.
Baggrunden for, at virksomheder, der er godkendt til at
foretage miljørigtig skrotning af køretøjer, kan autoriseres
efter denne bestemmelse til at afmelde køretøjer, er, at man-
ge køretøjer, der afleveres til skrotning, ikke er afmeldt fra
Køretøjsregisteret. Det indebærer i den nuværende ordning,
at virksomheden, der har fået køretøjet til skrotning, skal
rette henvendelse til en autoriseret nummerpladeoperatører
eller til SKAT for at få afmeldt køretøjet. Det er ikke hen-
sigtsmæssigt.
En autorisation efter denne bestemmelse er således kun
en autorisation af en virksomhed, der er godkendt til at fore-
tage miljørigtig skrotning af køretøjer, til at afmelde køretø-
jer, som virksomheden modtager til skrotning.
Bemyndigelsen vil kun blive anvendt til at autorisere
virksomheder, der både er godkendt til at foretage miljørig-
tig skrotning af køretøjer og registreret hos Miljøstyrelsen
efter bekendtgørelse om håndtering af affald i form af mo-
tordrevne køretøjer og affaldsfraktioner heraf, jf. bekendtgø-
relse nr. 1708 af 20. december 2006.
Bemyndigelsen af SKAT efter det foreslåede § 15, stk. 8,
træder i kraft den 1. januar 2013. Men bemyndigelsen vil
først blive udnyttet i løbet af 1. kvartal af 2013, efter at der
er sket den nødvendige tilpasning af Det Digitale Motor Re-
gister, og i takt med at SKAT modtager anmodninger om
autorisation efter denne bestemmelse.
Ændringsforslaget har ikke provenumæssige konsekven-
ser.
Ændringsforslaget indebærer administrative lettelser for
forsikringsselskaber, autoophuggere og politiet.
Til nr. 2
Ændringerne er af redaktionel karakter.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Camilla Hersom (RV) Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)
Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)
fmd.
Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
44
22
17
16
12
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
9
8
1
1
1
1
L 83 - 2012-13 - Bilag 16: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1195234_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 83
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Titel
Lovudkast som sendt i høring, fra Skatteministeriet
Høringssvar, fra skatteministeren
Supplerende høringssvar, fra Skatteministeriet
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringsskema, fra skatteministeren
Supplerende høringssvar, fra Skatteministeriet
Henvendelse af 26/11-12 fra Danske Synsvirksomheder
Henvendelse af 28/11-12 fra Forsikring & Pension
1. udkast til betænkning
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/11-12 fra Danske
Synsvirksomheder
Henvendelse af 3/12-12 fra Danske Synsvirksomheder
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/11-12 fra Forsik-
ring & Pension
Ændringsforslag, fra skatteministeren
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/11-12 fra Danske
Synsvirksomheder
2. udkast til betænkning