Skatteudvalget 2012-13
L 83 Bilag 7
Offentligt
1184736_0001.png
1184736_0002.png
Høringssvar

Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer og

registreringsafgiftsloven L83

(Betaling for registrering af køretøjer og justering afgodtgørelsen af registreringsafgift ved eksport af køretøjer)IndledendeI forbindelse med udsendte høring, med høringsfrist d. 20. november 2012, fremsendeshermed høringssvar uagtet at dette ikke er indsendt inden for den angivne frist. Dette udfra en forhåbning om at de synspunkter der fremgår af høringssvaret, vil blive medtagetsammen med de øvrige høringssvar der måtte være indkommet.HøringsfristDet er med stor interesse og betydning, at de af høringssvaret underskrevne interessenter,får mulighed for at følge og om muligt påvirke tiltag inden for området, idet parternerepræsenterer store dele af bilsynsbranchen og dermed nummerpladeoperatører. I denforbindelse skal der gives udtryk for at den angivne, og meget korte svarfrist, på ingenmåde er acceptabel, såfremt der skal være en rimelig mulighed for at indgive etfyldestgørende høringssvar. Det bemærkes endvidere at den korte høringsfrist, stridermod regeringens egen vision om "høj kvalitet gennem rimelige høringsfrister"Priser/godtgørelseDet fremgår afBemærkninger til lovforslaget - 3.1.2 lovforslaget,at ordningen skulle værevanskelig, at administrere for synsvirksomhederne. Dette er ikke synsvirksomhedernesopfattelse, men de ved det tidligere lovforslag lovede forudsætninger for administrationener blot aldrig blevet gennemført..Forslaget om at fjerne den nuværende godtgørelse fra SKAT, for ekspeditioner afnummerplader og ejerskifte, og i stedet tillægge et ekspeditionsgebyr til varens pris,medfører følgende bemærkninger.- Hvis de i forslaget angivne priser, som SKAT påtænker at opkræve for ekspeditionerrealiseres, og det samtidig forventes at synsvirksomhederne vil følge de samme priser, vildet betyde et fald på 20% i "godtgørelsen til synsvirksomhederne" i forhold til nu. Dette udfra at ekspeditionsgebyret som synsvirksomhederne skal opkræve, vil være momspligtigt.Da lovforslaget ikke indeholder regler for størrelsen af det beløb som synsvirksomhedernekan opkræve, vil det angiveligt medføre at prisen for disse ekspeditioner, vil blive højereen det af SKAT forslåede niveau. Dog kan de synsvirksomheder der ligger i umiddelbarnærhed af et af SKAT´s motorkontorer, være nødsaget til at have samme priser somSKAT, og dermed være nød til at reducere prisen med 20% i forhold til nu.- I lovforslaget fremgår det at synsvirksomhederne selv skal kunne bestemme, hvorvidt deønsker den fulde pakke af nummerplader eller om de kun ønsker bestemte typer afnummerplader. Skulle de fravælge den fulde pakke, er konsekvensen at de selv skalfinansiere lageret af de valgte nummerplader. Dette giver ingen mening, idet virksomhederder måtte vælge det reduceret lager af nummerplader, stadig varetager opgaven forSide 1 af 2
SKAT, og dermed bidrager til den påtænkte strategi, om at outsource opgaven. Tilmedskal det tilføjes, at visse typer af nummerplader i visse områder, med stor sandsynlighedvil have en meget lav ekspeditionsfrekvens, og derfor være unødvendigt at lagerføre.KonsekvensSåfremt der ikke sættes loft, eller regler for at synsvirksomhederne skal følge de i forslagetnævnte priser som SKAT påtænker at sætte for ekspeditioner, vurderes det at forslagetikke får nogen negativ økonomisk konsekvens for synsvirksomhederne i områder, hvorkonkurrencen er lav.De synsvirksomheder som måtte ønske at føre et begrænset lager af nummerplader, vilvære nødsaget til at binde kapital i lager.Hæves prisen hos synsvirksomhederne på ekspeditioner der vedrører DMR, for at holdesamme godtgørelse som nu, som følge af at beløbet er momspligtigt, betyder det enprisstigning på 25% på ekspeditionsgebyret , ud over det faktum at prisen forekspeditionen fremover skal tillægges prisen som SKAT opkræver for den enkelte vare.Dette vil medføre en ikke ubetydelig prisstigning for kunderne/borgerne. Det bemærkes iden forbindelse at en af grundtankerne bag DMR projektet og outsourcing af opgaven tildet private, var at det ikke måtte resultere i højere priser for borgerne.
Med venlig hilsenPava BilsynKonsulentJohnny LégradíDansk LokalsynDirektørNiels Rask LarsenDanske SynsvirksomhederBestyrelsesformandChristian Poder
Side 2 af 2