Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93
Offentligt
1214250_0001.png
1214250_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1206416Dok nr.: 1145365
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. december 2012stillet følgende spørgsmål nr. 1 (L 93) til ministeren for sundhed og forebyggel-se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.Spørgsmål nr. 1 (L 93):’’Kan ministeren oplyse om følgende to film, fra hhv. Kroppens Hus i Sorø ogfra Sundhedsperformance.dk der begge ligger på internettet vil være ulovligeefter lovens ikrafttræden?http://www.youtube.com/watch?v=9zxtP2jubxYhttp://www.youtube.com/watch?v=_CSQp_Vvw2Q”Svar:Jeg skal henvise til min besvarelse af dags dato på spørgsmål nr. 15 (L 93),hvoraf det fremgår, at jeg vil fremsætte et ændringsforslag, hvorefter det pådet markedsførende behandlingssteds egen hjemmeside vil være tilladt at an-vende levende billeder i forbindelse med markedsføring af sundhedsydelser.Jeg kan på baggrund af mange høringssvar konkludere, at der kan være et re-levant behov for at benytte levende billeder til fx at vise et behandlingsforløbog genoptræningsøvelseri forbindelse medmarkedsføringen af sundheds-ydelser. På den måde kan patienter og forbrugere få et bedre indblik i, hvad ettilbud om en sundhedsydelse konkret omfatter og indebærer.Ændringsforslaget vil dog indebære, at det fortsat er forbudt at anvende af le-vende billeder ved markedsføring af sundhedsydelser på eksterne hjemmesi-der.Imidlertid vil det ikke være i strid med lov om markedsføring af sundhedsydel-ser at offentliggøre videoklip på eksterne hjemmesider, hvis dette videoklip ik-ke indeholder markedsføring af en sundhedsydelse.Begge de nævnte film er at finde på Youtube, som ikke er de to behandlings-steders egen hjemmeside. Med ændringsforslaget vil sådanne videoklip, hvorider markedsføres en sundhedsydelse, være i strid med loven.Det er dog Sundhedsstyrelsens opfattelse, at Kroppens Hus’ film ikke vil værei strid med loven, idet der i videoen ikke markedsføres en sundhedsydelse.Ved ”markedsføring af sundhedsydelser” forstås således alle foranstaltningerforetaget i erhvervsøjemed, hvormed der udbydes sundhedsydelser, jf. § 3 ibekendtgørelse nr. 738 af 21. august 2003 om markedsføring af sundheds-ydelser.
Side 2
Det er således betingelser, at der er foretaget foranstaltninger i erhvervsøje-med, og at der med disse foranstaltninger udbydes/tilbydes sundhedsydelser.Begge betingelser skal være opfyldt for, at der er tale om ”markedsføring afsundhedsydelser”.Generel reklame for en virksomhed, hvor der ikke udbydes konkrete sund-hedsydelser, er ikke omfattet af reglerne om markedsføring af sundhedsydel-ser.Det bemærkes i øvrigt, at fitnesstræning generelt ikke er omfattet af lov ommarkedsføring af sundhedsydelser, da det som udgangspunkt ikke er ensundhedsydelse.Efter Sundhedsstyrelsens opfattelse indeholder videoen fra Sundhedsperfor-mance.dk derimod markedsføring af sundhedsydelser og vil være omfattet afforbuddet mod at benytte film ved markedsføring på eksterne hjemmesider.Videoen indeholder en præsentation af klinikkens behandlingstilbud i form affysioterapi, personlig træning og sundhedscoaching til personer med bevæge-apparatlidelser, samt et konkret tilbud om 20 minutters gratis konsultation medhenblik på at finde ud af, om klinikken kan hjælpe interesserede. Der er taleom foranstaltninger foretaget i erhvervsøjemed, hvormed der udbydes konkre-te sundhedsydelser.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen