Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93
Offentligt
1214269_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1206416Dok nr.: 1145511
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 24. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 10 (L 93) til ministeren for sundhed og forebyggel-se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V)Spørgsmål nr. 10 (L 93):’’Vil ministeren eksemplificere, hvad der forstås ved overdrevne eller skræm-mende udsagn om sygdom eller helbredelse?”Svar:Det foreslås med L 93 at indføre et krav om, at markedsføring af sundheds-ydelser skal være saglig.Forslaget indebærer, at sundhedsydelser ikke må markedsføres ligeså pågå-ende og forbrugsstimulerende som almindelige forbrugsvarer eller tjeneste-ydelser.En reklame vil være i strid med dette krav, hvis markedsføringen indeholderoverdrevne eller skræmmende udsagn om sygdomme. Det samme er tilfældet,hvis markedsføringen på overdreven eller skræmmende måde gør brug af bil-leder om ændringer af den menneskelige krop, der skyldes sygdomme ellerbehandlingens indvirkning på den menneskelige krop.Fælles for disse eksempler er, at man enten forsøger at skræmme eller lokkepatienter til at acceptere et tilbud.Det er efter min opfattelse ikke saglig markedsføring.Jeg skal i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 13 (L 93), hvorvedjeg har fremsendt et uddybende notat om bl.a. saglighedskravet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen