Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93
Offentligt
1214305_0001.png
1214305_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1206416Dok nr.: 1145884
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 24. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 21 (L 93) til ministeren for sundhed og forebyggel-se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V).Spørgsmål nr. 21 (L 93):’’Vil ministeren definere, hvad der konkret forstås ved "patientinformationsma-teriale"?”Svar:Det følger af sundhedslovens regler om informeret samtykke, jf. sundhedslo-vens §§ 15 og 16, at en patient har krav på fyldestgørende information frasundhedspersonen.Patienten har ret til at få information om sin helbredstilstand og om behand-lingsmulighederne, herunder om risiko for komplikationer og bivirkninger. Deter desuden et krav, at informationen skal gives løbende og give en forståeligfremstilling af sygdommen, undersøgelsen og den påtænkte behandling.Informationen til patienten skal gives på en hensynsfuld måde og være tilpas-set modtagerens individuelle forudsætninger med hensyn til alder, modenhed,erfaring m.v.Herudover skal informationen omfatte oplysninger om relevante forebyggel-ses-, behandlings- og plejemuligheder, herunder oplysninger om andre, læge-fagligt forsvarlige behandlingsmuligheder, samt oplysninger om konsekven-serne af, at der ingen behandling iværksættes.Endelig skal informationen omfatte oplysninger om mulige konsekvenser forbehandlingsmuligheder, herunder om risiko for komplikationer og bivirkninger,hvis patienten frabeder sig videregivelse eller indhentning af helbredsoplys-ninger m.v. Informationen skal være mere omfattende, når behandlingen med-fører nærliggende risiko for alvorlige komplikationer og bivirkninger.Det forekommer, at der på behandlingssteders hjemmesider anvendes film,video eller lignende som supplement til den information, som patienten skalhave i henhold til reglerne om informeret samtykke.Jeg vil dog gerne understrege, at det på intet tidspunkt har været hensigtenmed lovforslaget at forbyde videoer eller filmklip på internettet, som alene in-deholder patientinformation, fx om genoptræning, og som supplerer den infor-
Side 2
mation, som patienten efter sundhedsloven har krav på. Sådanne videoklip erikke markedsføring af en sundhedsydelse.Jeg kan dog på baggrund af mange høringssvar konkludere, at der kan væreet relevant behov for at benytte levende billeder til fx at vise et behandlingsfor-løb og genoptræningsøvelseri forbindelse medmarkedsføringen af sund-hedsydelser. På den måde kan patienter og forbrugere få et bedre indblik i,hvad et tilbud om en sundhedsydelse konkret omfatter og indebærer.På den baggrund fremsætter jeg et ændringsforslag jf. mit svar på spørgsmål15. Ændringsforslaget vil indebære, at det fortsat er forbudt at anvende af le-vende billeder ved markedsføring af sundhedsydelser på eksterne hjemmesi-der.Imidlertid vil det ikke være i strid med lov om markedsføring af sundhedsydel-ser at offentliggøre videoklip på eksterne hjemmesider, hvis dette videoklip ik-ke indeholder markedsføring af en sundhedsydelse.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen