Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93
Offentligt
1214318_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1206416Dok nr.: 1145915
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 24. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 24 (L 93) til ministeren for sundhed og forebyggel-se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V).Spørgsmål nr. 24 (L 93):’’Vil ministeren oplyse, om afholdelse af konkurrencer og udlodning af præmiei forbindelse med et vægttabsforløb vil blive forbudt sammen med markedsfø-ringen af et vægttabsforløb?”Svar:Saglighedskravet indebærer som udgangspunkt ikke et forbud mod markeds-føring af sundhedsydelser sammen med konkurrencer eller præmier.Som det er anført i mit svar af dags dato på spørgsmål nr. 9 (L 93), kan sådankombineret markedsføring dog efter det konkrete indhold af reklamen være istrid med saglighedskravet.Det vil således være i strid med saglighedskravet fx at kombinere en reklamefor en sundhedsydelse med tilbud om gaver eller præmier, som er uden rele-vans for den markedsførte sundhedsydelse. Den form for markedsføring kanvære egnet til at tilskynde patienter og forbrugere til at få udført en sundheds-ydelse, som ikke er sundhedsfagligt begrundet eller nødvendig.Den foreslåede bestemmelse om, at markedsføring af sundhedsydelser skalvære saglig, indebærer, at der skal foretages et skøn. Det må derfor bero påen konkret vurdering af form og indholdet af en reklame for en sundhedsydel-se, om den er i strid med saglighedskravet. Reglerne om markedsføring afsundhedsydelser administreres af Sundhedsstyrelsen, som også yder vejled-ning ved tvivl om fortolkning af reglerne.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen