Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93
Offentligt
1214262_0001.png
1214262_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1206416Dok nr.: 1145371
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 25. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 7 (L 93) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V).Spørgsmål nr. 7 (L 93):’’Vil ministeren bekræfte, at det fortsat vil være muligt at markedsføre priser,herunder rabatter, på sundhedsydelser? Vil ministeren i den sammenhængoplyse, hvad der konkret forstås ved "primær fokus på stærkt nedsatte pri-ser"?”Svar:Med lovforslaget indføres et krav om, at markedsføring af sundhedsydelserskal være saglig.Forslaget indebærer, at sundhedsydelser ikke må markedsføres ligeså pågå-ende og forbrugsstimulerende som almindelige forbrugsvarer eller tjeneste-ydelser.Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, er formålet med forslaget atbeskytte patienter, som på grund af deres sygdom kan være modtagelige oglettere påvirkelige i forhold til en pågående og aggressiv markedsføring, hvilketkan føre til en efterspørgsel efter sundhedsydelser, der går videre end fagligtbegrundet.Herudover er det formålet at beskytte forbrugere, for hvem den markedsførtesundhedsydelse ikke er sundhedsfagligt begrundet eller nødvendig, men sompå grund af pågående og forbrugsstimulerende markedsføring kan blive til-skyndet til at få udført ydelsen.Jeg vil gerne understrege, at saglighedskravetikkeindebærer et forbud mod,at der ved markedsføring af sundhedsydelser oplyses om priser. Prisen er enrelevant oplysning for interesserede patienter og forbrugere og er selvsagt etaf flere elementer, som indgår i vurderingen af, om patienten eller forbrugerenønsker at benytte sig af tilbuddet. Der må således gerne oplyses om priser vedmarkedsføring af sundhedsydelser.Det er dog et krav, at markedsføringen baseres på faglige og relevante oplys-ninger om selve sundhedsydelsen.Sundhedsydelser, der bliver markedsført som spottilbud eller såkaldte ”sweetdeals” med primært fokus på stor rabat og/eller ”her og nu” tilbud med en kortfrist til at acceptere tilbuddet, og som kun indeholder sparsomme oplysningerom selve sundhedsydelsen, vil være i strid med saglighedskravet. Denne typemarkedsføring er således kendetegnet ved, at den motiverende faktor hoved-sageligt er den store besparelse for køberen, ligesom hovedvægten i reklamen
Side 2
snarere er af økonomisk end af sundhedsmæssig karakter. Det er tilladt at re-klamere med en tilbudspris, men tilbudsprisen må ikke være det bærende ogvæsentligste salgsargument ved markedsføring af sundhedsydelser.Jeg skal endelig henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 13 (L 93), hvorvedjeg har fremsendt et uddybende notat om bl.a. saglighedskravet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen