Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93
Offentligt
1214264_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1206416Dok nr.: 1145493
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 24. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 8 (L 93) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde (V)Spørgsmål nr. 8 (L 93):’’Vil ministeren bekræfte, at det fortsat vil være muligt eksempelvis at markeds-føre behandling af barnløshed med en samlet rabatpris på op til tre forsøg påkunstig befrugtning? ”Svar:Som det fremgår af min besvarelse af dags dato på spørgsmål nr. 7 (L 93), in-debærer lovforslaget ikke et forbud mod markedsføring med angivelse af pri-ser. Der er heller ikke noget forbud mod rabatter.Det afgørende er, at markedsføringen baseres på faglige og relevante oplys-ninger om selve sundhedsydelsen.Sundhedsydelser, der bliver markedsført som spottilbud eller såkaldte ”sweetdeals”, hvor der primært fokuseres på en stor rabat og/eller et krav om acceptaf tilbuddet inden for en kort frist, vil være i strid med saglighedskravet. Dennetype markedsføring er således kendetegnet ved, at den motiverende faktorhovedsageligt er den store besparelse for køberen, ligesom hovedvægten i re-klamen snarere er af økonomisk end af sundhedsmæssig karakter.Det betyder med andre ord, at en saglig reklame for behandling af barnløshedmed en samlet rabat på op til tre forsøg på kunstig befrugtning fortsat er mulig– naturligvis under forudsætning af, at lovens øvrige krav også overholdes.Jeg skal endelig henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 13 (L 93), hvorvedjeg har fremsendt et uddybende notat om bl.a. saglighedskravet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen