Transportudvalget 2012-13, Transportudvalget 2012-13, Transportudvalget 2012-13
L 100 , L 100 A , L 100 B
Offentligt
1215899_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. februar 20132011-2299
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmål2 vedrørende L 100, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 2:

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt flyselskaber, der transporterer luft-fragt, vil være omfattet af gebyrordningen, og er dette ikke tilfældet, bedesoplyst hvorfor.

Svar:

Flyselskaber, der udelukkende transporterer luftfragt, skal ikke betale Safety-bidrag. De vil dog forsat, ligesom øvrige selskaber, skulle betaleudstedelsesgebyrer, dvs. gebyrer for tilladelser og godkendelser til at indgå ioperationel drift inden for luftfart. Flyselskaber, der både transportererluftfragt og passagerer, skal betale Safety-bidrag ud fra antallet af passagerer.Langt det meste luftfragt transporteres i fly, der samtidigt transportererpassagerer, og kommer derfor til at betale Safety-bidrag. Der er desuden ikke etlet tilgængeligt opkrævningsgrundlag for et Safety-bidrag på fragtområdet, somder er på passagerområdet, hvor det jo beregnes på grundlag af antallet afpassagerer. Vurderingen er derfor, at det administrativt er for tungt i forholdtil en forholdsvis lille indtægt, at indføre et Safety-bidrag, der dækkerflyselskaber, som udelukkende transporterer fragt.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen