Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 125
Offentligt
1225577_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. marts 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1011098Dok nr.: 1173708
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 12. marts 2013 stilletfølgende spørgsmål. 40 (L 125) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares.Spørgsmål 40:’’Ministeren bedes kommentere henvendelse af 12. marts 2013 fra Hudlæger-ne, Dansk Dermatologisk Selskab DDS, jf. L 125 – bilag 4.”Svar:Jeg er af den opfattelse, at henvendelsen i al væsentlighed gengiver de tilhenvendelsen vedlagte høringssvar fra Dansk Dermatologisk Selskab, Læge-foreningen og Bispebjerg Hospitals tatoveringsklinik i forbindelse med hørin-gen over L 125. Høringssvarene går primært på regulering af tatoveringsfarverog valget af model for registreringsordning.Som jeg også har anført i mit høringsnotat oversendt til Folketingets Sund-heds- og Forebyggelsesudvalg den 30. januar 2013, henhører reguleringen aftatoveringsfarver under miljøministerens ressort, hvorfor jeg også har videre-sendt høringssvarene til Miljøministeriet med henblik på, at ministeriet kunnevurdere forslagene og den mødeinvitation, som nævnes i henvendelsen.I forhold til de sundhedsskadelige følger af tatoveringer, kan jeg i øvrigt henvi-se til mit svar på SUU (L 125) – spørgsmål 1.I forhold til valg af model for registreringsordningen kan jeg, udover at henvisetil mit høringsnotats afsnit herom, også henvise til mit svar på SUU (L 125) –spørgsmål 34, hvori jeg gør rede for fordele og ulemper ved henholdsvis enobligatorisk registreringsordning og en frivillig, brancheadministreret registre-ringsordning, hvor jeg altså finder, at fordelene ved førstnævnte vejer tungest.Endelig vil jeg henvise til mine svar på SUU (L 125) – spørgsmål 14 og 19,hvoraf det bl.a. fremgår, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse tre år ef-ter lovens ikrafttrædelse vil foretage en evaluering af loven med henblik på envurdering af, om der er behov for at justere ordningen. Da der jo er tale om enhelt ny ordning, giver det god mening at give den nogle år til at blive indkørt i.Bliver ministeriet imidlertid inden de 3 år opmærksom på, at ordningen medfordel kan justeres, er jeg selvfølgelig åben over for at se på det.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mie Saabye