Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 125
Offentligt
1234301_0001.png
1234301_0002.png
1234301_0003.png
1234301_0004.png
1234301_0005.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 8. april 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1011098Dok nr.: 1185911
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 22. marts 2013 stilletfølgende spørgsmål 46 (L 125) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares.Spørgsmål 46:’’Vil ministeren kommentere henvendelsen af 19/3-13 fra Jørgen Serup, jf. L125 bilag 7?”Svar:Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet nedenstående bidragfra Sundhedsstyrelsen, hvortil jeg kan henholde mig:”Jørgen Serup, professor og overlæge på Dermatologisk afdeling, Tatove-ringsklinikken på Bispebjerg Hospital har i den omtalte henvendel-se/mødeindlæg i forbindelse med et møde i Sundhedsudvalget den 19. marts2013 angivet en række problemer og foreslået løsninger i relation til det frem-satte lovforslag L 125 om en frivillig, brancheadministreret registreringsordningfor tatovører.En række af Jørgen Serups bemærkninger vedrører tatoveringsblæk, farve-stoffer og risiciene herved. Sundhedsstyrelsen skal i den forbindelse henvisetil Miljøstyrelsen.Jørgen Serup anfører en række problemer og risici ved tatovering. Han fore-slår bl.a., at der fastsættes krav om, at forbrugeren inden tatovering skal haveinformation,herunder skriftligt, bl.a. via en autoriseret folder, om risici ved ta-tovering, så forbrugeren har viden herom, inden vedkommende bestemmer sigfor at blive tatoveret.Jørgen Serup anfører at informationen bl.a. skal tage udgangspunkt i, attatovering meget hyppigt kan medføre kroniske gener i varierendegrad (oftest er det perioder med hævelse, kløe på grund af pigmentetsom fremmedlegeme), hvor laserbehandling hjælper kun tvivlsomt.tatoveringer, særligt med sort, rød og blå hyppigt kan hæve og givebrænden ved solpåvirkning, evt. udtalt. Dette kræver solcreme ellerafdækning med lystæt tekstil.nogle tatoverede personer kan få egentlige psykiske/psykiatriskeproblemer begrundet i tatoveringen, dens størrelse, placering og mo-tiv. Mange oplever at motivvalget giver et forkert socialt signal i en nylivssituation. Og højst halvdelen af tatoveringer vil kunne ”fjernes” medgodt resultat.
Side 2
nogle personer tilhører udsatte risikogrupper i forhold til risici ved ta-tovering, fx personer i svækket tilstand, herunder immunsvækkede(HIV smittede med kronisk immunsvækkelse) personer i immunsup-primerende behandling (fx organtransplanterede og bærere af infekti-oner, fx hepatitis, diabetikere, personer med lokale virusinfektioner ogkønsvorter, herpes simplex m.v.) og de bør have information om indi-viduelle risici, så de ud fra kendskab til eget helbred kan vurdere omde herefter vil lade sig tatovere.
Sundhedsstyrelsen kan hertil bemærke, at efter lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 5,skal den af Sundhedsstyrelsen godkendte brancheforening stille krav om, attatovører, som ønsker at opnå ret til at anvende titlen registreret tatovør, oply-se forbrugerne om risiciene ved tatovering, inden tatoveringen udføres, jf. be-svarelsen af spørgsmål 6.Sundhedsstyrelsen vil i forbindelse med godkendelsen af en brancheforeninglade indgå, om brancheforeningens retningslinjer for uddannelse af tatovørersamt regelsæt for god tatovørpraksis indeholder krav til den registrerede tato-vør om saglig og fyldestgørende oplysning, herunder skriftlig oplysning, til for-brugerne om sundhedsrisici ved tatovering. Sundhedsstyrelsen vil bl.a. læggevægt på, at retningslinjerne indeholder krav til information om risikoen for al-lergiske reaktioner og kroniske gener som følge af farver og farvevalg m.v.,samt om risikoen for infektion og om muligheder for forebyggelse heraf. Sund-hedsstyrelsen vil også lægge vægt på særlig information til risikogrupper. En-delig vil Sundhedsstyrelsen lægge vægt på information til forbrugerne om debegrænsede muligheder for at fjerne tatoveringer igen.Informationen vil skulle gives forud for, at tatoveringen finder sted, så forbru-gerne har et veloplyst grundlag til at tage stilling til, om de herefter ønsker entatovering og i givet fald med hvilke farver.Jørgen Serup anfører, at der er risiko for forurening af blæk i tatovørforretnin-ger, og han foreslår, at der fastsættes hygiejneretningslinjer og -krav, herundertil brug, håndtering og udløb af blækflasker i tatovørforretningerne. Han fore-slår desuden, at reglerne skal sikres fulgt ved inspektion ved uafhængig autori-tet.Sundhedsstyrelsen kan hertil bemærke, at brancheforeningen efter § 2, stk. 1,nr. 3, i lovforslaget skal fastsætte retningslinjer for uddannelse af tatovørersamt regelsæt for god tatovørpraksis. Brancheforeningen skal også stille kravom, at tatovører, som ønsker at anvende titlen registreret tatovør, skal havegennemført en uddannelse, som lever op til foreningens retningslinjer herforog følge foreningens regelsæt for god tatovørpraksis. Endvidere skal branche-foreningen stille krav om, at disse tatovører skal undervises i og følge Miljømi-nisteriets regler om regulering af indholdet i tatoveringsfarver, jf. § 2, stk. 1, nr.4.Sundhedsstyrelsen vil i forbindelse med godkendelsen af brancheforeningenlade indgå, om foreningens retningslinjer for uddannelse af tatovører samt re-gelsæt for god tatovørpraksis indeholder krav om uddannelse i hygiejne,sårpleje og anvendelse af farvestoffer i overensstemmelse med Miljøstyrel-sens regler. Formålet er, at tatovøren bliver i stand til bl.a. at udføre tatoverin-
Side 3
ger under iagttagelse af almindelige hygiejneregler og derved at forebyggeskader ved at undgå anvendelse af urent udstyr, jf. besvarelsen af spørgsmål5 og 17.Lovforslaget lægger ikke op til, at Sundhedsstyrelsen eller brancheforeningenskal foretage inspektion af registrerede tatovører eller deres tatovørforretnin-ger. Derimod følger det af lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 7, et en af Sundhedssty-relsen godkendt brancheforening skal oprette et klageorgan, der skal kunnebehandle klager fra forbrugere over den behandling, de har fået af foreningensregistrerede tatovører. Klageorganet vil skulle behandle klager over de tatovø-rer, som den pågældende brancheforening har registreret, jf. besvarelsen afspørgsmål nr. 38. Denne ordning svarer således til, hvad der gælder i forholdtil den frivillige registreringsordning for alternative behandlere, hvor Sundheds-styrelsen heller ikke foretager inspektioner hos de registrerede alternative be-handlere.Sundhedsstyrelsen planlægger at fastsætte regler, der giver klageorganet be-føjelser til at udtale kritik, fx hvis en tatovør i forbindelse med en tatovering harudsat forbrugeren for sundhedsmæssige risici, herunder infektioner eller hargivet mangelfuld information om sundhedsmæssige risici. Klageorganet vil og-så i tilfælde af grove eller gentagne fejl kunne indstille til brancheforeningen atafregistrere den pågældende tatovør. Klageorganet vil, jf. ændringsforlaget tillovforslaget, også kunne tage sager op af egen drift, fx hvis det får informationom at en af foreningens registrerede tatovører ikke iagttager foreningens re-gelsæt for hygiejne eller håndtering af blæk og derved udsætter forbrugernefor risiko for infektioner m.v.Hertil kommer, at en registreret tatovør skal have fornyet sit registreringsbevismed jævne mellemrum, jf. ændringsforslag til lovforslaget, og dette forudsæt-ter, at brancheforeningen vurderer, at tatovøren arbejder, herunder i hygiej-nemæssig sammenhæng, i overensstemmelse med foreningens regelsæt omgod tatovørpraksis, herunder om hygiejne.Jørgen Serup mener endvidere, at der bør være forbud mod tatovering af per-soner, som ikke kan tage kvalificeret personlig stilling til tatovering, bl.a. per-soner med åbenbar sindslidelse eller manglende forståelse/åndsevne, alko-holpåvirkede, påvirkede af rusmidler etc.Sundhedsstyrelsen kan hertil bemærke, at styrelsen i forbindelse med god-kendelse af brancheforeningens regelsæt for god tatovørpraksis vil læggevægt på, at regelsættet indeholder krav om, at tatovøren ikke må tatovere per-soner, som er spiritus- eller stofpåvirkede, eller som i øvrigt fremtræder, somom de ikke på kvalificeret vis kan tage stilling til risici og konsekvenser i forbin-delse med en tatovering.Jørgen Serup finder, at forbrugeren skal have skriftlig og præcis oplysning om,hvilken blæk vedkommende er tatoveret med, og at tatovøren bør journalføredette og føre bog over det anvendte blæk af hensyn til sporbarheden, hvis deropstår komplikationer.
Side 4
Sundhedsstyrelsen kan hertil bemærke, at det vil kunne indgå i branchefor-eningens regelsæt for god tatovørpraksis, at der skal udleveres skriftlig infor-mation til forbrugeren om det blæk, der er anvendt til tatoveringen.
Da en del af Jørgen Serups bemærkninger vedrører tatoveringsblæk, farve-stoffer og risiciene herved, har jeg indhentet følgende udtalelse fra Miljømini-steriet, hvortil jeg kan henholde mig:”Miljøministeren har forelagt spørgsmålet til Miljøstyrelsen, der har oplyst føl-gende:”Miljøministeriet v. Miljøstyrelsen er ansvarlig for regulering af kemiske produk-ter og dermed tatoveringsfarve. Miljøstyrelsen har derfor kommenteret de em-ner eller delemner i Jørgen Serups indlæg, der vedrører tatoveringsfarve.Miljøstyrelsen har fredag d. 22. marts 2013 sendt et udkast til en bekendtgø-relse i høring. Bekendtgørelsen skal regulere tatoveringsfarver. Der er hø-ringsfrist d. 10. maj 2013.Desuden har miljøministeren sammen med sundhedsministeren skrevet til EU-Kommissionen med opfordring om at tage initiativ til fælles EU regler for tato-veringsfarver. Kommissionen undersøger i øjeblikket, hvordan eventuelle reg-ler kan udformes.Kommentarer til mødeindlægget:Vedrørende infektioner, der evt. stammer fra bakterier i blæk, kan Miljøstyrel-sen oplyse, at der i den kommende bekendtgørelse om tatoveringsfarver stil-les krav om, at farverne skal være sterile.Vedrørende reaktioner fra røde azofarvestoffer i tatoveringsfarver gør Miljøsty-relsen opmærksom på følgende 3 forhold:1. Der er, som Jørgen Serup også skriver, ikke tale om allergi i traditionelforstand. Miljøstyrelsen betegner derfor reaktionerne somallergilignende reaktioner.2. Miljøstyrelsen har planlagt en informationskampagne i 2013 omtatoveringsfarver. Her vil information om de røde azofarvestoffer og deallergilignende reaktioner indgå.3. Den kommende bekendtgørelse om tatoveringsfarver vil forbydekræftfremkaldende nedbrydningsprodukter fra azofarvestoffer. Dissenedbrydningsprodukter er i en række tilfælde også stærktallergifremkaldende. Selv om der i tatoveringer ikke er tale om allergi itraditionel forstand, og selv om den eksakte årsagssammenhæng ikkeer kendt, er det muligt, at man ved at forbyde de kræftfremkaldendestoffer samtidigt fjerner årsagen til de allergilignende reaktioner.Vedrørende kræftfremkaldende stoffer i tatoveringsfarverne henvises der tiltidligere besvarelse af spørgsmål nr. 1 og 32. Det skal bemærkes, at der gene-relt tages udgangspunkt i en forebyggende tilgang ved regulering af kemikali-er, hvor forbrugernes sikkerhed prioriteres.
Side 5
Miljøstyrelsen skal i efteråret 2013 gennemføre en informationskampagne omtatoveringer til forbrugerne. Her vil generelle gener/risici fra farverne samt an-dre omstændigheder kunne inddrages, hvilket vil ske gennem et samarbejdemed Sundhedsministeriet.Miljøstyrelsens kemikalieinspektion vil kontrollere reglerne for tatoveringsfar-ver.Overordnet forbyder bekendtgørelsen anvendelse af tatoveringsfarver, der ud-gør en risiko for menneskers sundhed. Det betyder, at selv om tatoveringsfar-ver produceres i udlandet og sælges via internettet, skal de overholde regler-ne.Bekendtgørelsen vil stille krav om, at der skal udføres en sikkerhedsvurderingaf alle ingredienser og urenheder. Bekendtgørelsen stiller ligeledes krav omnavn på producent eller importør i Danmark, hvilket vil gøre det muligt hurtigtat trække en farve, der udgør en risiko, tilbage fra markedet. Bekendtgørelsenom tatoveringsfarver vil stille krav om, at der skal anføres en sidste holdbar-hedsdato på emballagen.Bekendtgørelsen om tatoveringsfarver vil også gælde for farver til kosmetisketatoveringer eller semipermanent tatoveringAngående oprettelse af et register for skader fra tatoveringsfarver henvises tilbesvarelse af spørgsmål nr. 33.”Jeg kan herudover henvise til mine besvarelser af SUU (L 125) – spørgsmål 1,2, 30, 32, 33, 34 og 40.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mie Saabye