Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13
L 128 , L 128 A , L 128 B
Offentligt
1230598_0001.png
1230598_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. marts 2013FærdselskontoretJørgen Jørgensen2013-0037-0030699567
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (L 128), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 21. februar 2013. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Karsten Nonbo (V).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (L 128):

”Under 1. behandling af lovforslag L 128 udtalte ministeren isin ministertale, at: ”De gældende danske regler om bødestør-relsen for arbejdsgivere er ikke fastsat på baggrund af EU-retslige forpligtelser, og EU-Domstolens dom betyder derforikke, at disse skal ændres. Der er i øvrigt heller ikke fundet an-ledning til at ændre ved de her regler.”Ministeren henviser her til den såkaldte Urbán-dom, som bl.a.er årsagen til de ændringer, man ønsker at gennemføre i færd-selslovens sanktionsbestemmelse.Henset til bl.a. Urbán-dommens præmisser nr. 52, 53 og 54,bedes ministeren uddybe ministerens holdning, idet denne sy-nes i direkte modstrid med præmisserne, og dermed også degrundlæggende proportionalitetshensyn som ifølge EU-rettenskal tages af medlemsstaterne.”

Svar:

Som angivet i den samtidige besvarelse af spørgsmål 4 vedrørende lovfors-laget indeholder EU-reglerne på køre- og hviletidsområdet ikke krav om,at der skal kunne pålægges ejeren eller brugeren af køretøjet bødeansvarfor førerens overtrædelser. De danske regler herom er således ikke fastsatpå baggrund af en EU-retlig forpligtelse.EU-Domstolens dom af 9. februar 2012 i den præjudicielle sag C-210/10,Urbán, blev afsagt i forbindelse med en konkret ungarsk sag, hvor enchauffør i overensstemmelse med de dagældende ungarske regler admini-strativt var blevet pålagt en bøde på 100.000 HUF (ca. 2.600 kr.) – tilnær-melsesvis svarende til den gennemsnitlige månedlige nettoindkomst for enarbejdstager i Ungarn – for overtrædelse af kontrolapparatforordningenved en nærmere angivet dag ikke at have angivet kilometertællerens standpå ankomsttidspunktet på sit diagramark.Dommen, herunder præmis 52-54, omhandler således sanktionsfastsættel-sen ved chaufførers overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet, menikke ejerens eller brugerens (herunder en arbejdsgivers/vognmands) bøde-ansvar for en chaufførs overtrædelser.
2