Retsudvalget 2012-13
L 133
Offentligt
1237884_0001.png
1237884_0002.png
1237884_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
16. april 2013Straffuldbyrdelseskonto-retSagsbeh: Jean Elisabeth HørdumSagsnr.: 2013-0037-0031Dok.:717899
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 20 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov omstatens uddannelsesstøtte (Udvidet mulighed for prøveløsladelse og fod-lænkeafsoning, SU i skoleperioder under uddannelsen til fængselsbetjentm.v). (L 133), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministerenden 12. marts 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Laurit-zen (V).
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 20 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og

lov om statens uddannelsesstøtte (Udvidet mulighed for prøveløsladel-

se og fodlænkeafsoning, SU i skoleperioder under uddannelsen til

fængselsbetjent m.v.) (L 133):

”Vil ministeren give eksempler på, at Kriminalforsorgen, somdet fremgår af lovforslaget, har brugt ”mange ressourcer” på athjælpe dømte med at finde egnet beskæftigelse, som kan kvali-ficere til afsoning i fodlænke.”

Svar:

Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 367 af 24. maj 2005 om ændring aflov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Fuldbyrdelse af straf på bopælen underintensiv overvågning og kontrol samt begrænset fællesskab for ”negativtstærke” indsatte m.v.), at den dømtes arbejde, uddannelse eller lignendesom udgangspunkt bør have et tidsmæssigt omfang af minimum 20 timerog maksimalt 37 timer ugentlig. En person, der er arbejdsløs, vil såledessom udgangspunkt ikke kunne meddeles tilladelse til afsoning i fodlænke.I overensstemmelse med forarbejderne til den nævnte lovændring fremgårdet af pkt. 10 i vejledning om strafudståelse på bopælen, at kriminalforsor-gen, hvis den pågældende ansøger er arbejdsløs, bør formidle kontakt tilmyndigheder, institutioner eller personer, f.eks. jobcentre, der efter andenlovgivning kan være den dømte behjælpelig med at finde et arbejde ellerlignende. Det fremgår endvidere af pkt. 11, at kriminalforsorgen endviderenøje skal overveje, om en alternativ aktivitet vil kunne opfylde beskæfti-gelseskravet. Kriminalforsorgen kan i den forbindelse være behjælpeligmed, at den dømte søges placeret på et af kriminalforsorgen godkendt sam-fundstjenestested.Det er endvidere – ud over en mere hensigtsmæssig anvendelse af krimi-nalforsorgens ressourcer – forventningen, at flere vil søge om at afsone påbopælen.Lovforslaget indebærer bl.a., at personer, der er idømt fængselsstraf i 30dage eller derunder, undtages fra beskæftigelseskravet. På den baggrundvil kriminalforsorgen i stedet kunne anvende ressourcerne på at hjælpedømte, der skal afsone længere straffe.
2
3