Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 143
Offentligt
1228748_0001.png
1228748_0002.png
1228748_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:20. marts 2013Kontor: UdlændingekontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2013-0037-0035Dok.:704537
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov omændring af straffeloven, udlændingeloven og lov om tilhold, opholdsfor-bud og bortvisning (Styrket indsats mod tvang i forbindelse med ægteska-ber og religiøse vielser) (L 143), som Udvalget for Udlændinge- og Inte-grationspolitik har stillet til justitsministeren den 22. februar 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven,

udlændingeloven og lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning

(Styrket indsats mod tvang i forbindelse med ægteskaber og religiøse

vielser) (L 143):

”I høringssvaret fra Landsforeningen af Forsvarsadvokater an-føres det, at der ”ikke er nogen oplyst endsige dokumentereteffekt af den gennemførte lovændring i 2008 om skærpet strafmod tvangsægteskaber”. Kan ministeren bekræfte dette ellerdokumentere en sådan effekt af strafskærpelsen fra 2008?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraRigsadvokaten, der har oplyst følgende:”Bestemmelsen i straffelovens § 260, stk. 2, om tvangsægte-skaber blev indsat ved lov nr. 316 af 30. april 2008 om æn-dring af straffeloven (Skærpelse af straffen for ulovlig tvang iforbindelse med indgåelse af ægteskab). Formålet med lovenvar at skærpe straffen for ulovlig tvang efter straffelovens §260 i forbindelse med indgåelse af ægteskab. Strafferammenfor overtrædelse af § 260, stk. 2, om ulovlig tvang i forbindelsemed indgåelse af ægteskab blev således fastsat til 4 års fæng-sel.Bestemmelsen i straffelovens § 260, stk. 2, foreslås nu udvidet,således at ulovlig tvang i forbindelse med religiøs vielse udenborgerlig gyldighed ligestilles med tvangsægteskaber i straffe-lovens forstand. Der foreslås ikke i øvrigt ændringer af dengældende strafferamme i § 260, stk. 2.Efter indførelsen i 2008 af bestemmelsen i straffelovens § 260,stk. 2, om ulovlig tvang i forbindelse med ægteskab mv. afgavRigsadvokaten den 8. juli 2011 en redegørelse om erfaringernei praksis med anvendelse af bestemmelsen.Rigsadvokaten havde til brug for redegørelsen anmodet de en-kelte politikredse og statsadvokaturer om at indberette enhversag, hvor der i tiden fra den 2. maj 2008 til marts 2011 var ind-givet anmeldelse om ulovlig tvang i forbindelse med indgåelseaf ægteskab.Rigsadvokaten modtog indberetning om 18 sager om muligulovlig tvang i forbindelse med indgåelse af ægteskab i perio-den. I 12 sager var der indgivet en egentlig anmeldelse omulovlig tvang i forbindelse med indgåelse af ægteskab. Derud-over modtog Rigsadvokaten fra enkelte politikredse indberet-ning om 6 tilfælde, hvor politiet i øvrigt var blevet kontaktet2
om mulig ulovlig tvang i forbindelse med indgåelse af ægte-skab. I størstedelen af de sager, hvor der var indgivet anmel-delse, blev efterforskningen indstillet, idet der ikke fremkomoplysninger, der understøttede anmeldelsen. Dette skyldtes iflere tilfælde, at den formodede forurettede ikke ønskede, atpolitiet skulle foretage sig yderligere i sagen, eller ikke ønske-de at udtale sig til politiet herom. I to tilfælde blev efterforsk-ningen indstillet, fordi forældrene til den formodede foru-rettede efter politianmeldelsen og drøftelser mellem familienog politiet accepterede, at deres datter ikke ønskede at gifte sigmed den person, som forældrene havde tiltænkt hende. I ingenaf de nævnte sager har politiet modtaget oplysninger, der gavgrundlag for at antage, at der var foregået noget strafbart.Det fremgår af redegørelsen, at der kun blev rejst sigtelse i enenkelt sag, og i ingen af de indberettede sager var der tilveje-bragt et bevismæssigt grundlag for at rejse tiltale. Der var såle-des ikke sager, hvor der skete domfældelse (eller frifindelse)for overtrædelse af bestemmelsen frem til marts 2011.Rigsadvokaten kan i øvrigt oplyse, at det ved elektronisk ud-træk fra politiets sagsbehandlingssystem alene er muligt at til-vejebringe oplysninger om det samlede antal sager om over-trædelse af straffelovens § 260 om ulovlig tvang. Det er såle-des ikke ved elektronisk udtræk i politiets sagsbehandlingssy-stem muligt at tilvejebringe oplysninger alene om sager omulovlig tvang i forbindelse med indgåelse af ægteskaber, jf.straffelovens § 260, stk. 2. Dette ville forudsætte en ressource-krævende manuel gennemgang i politikredsene af samtlige sa-ger på dette område, som jeg på det foreliggende grundlag ikkehar fundet anledning til at iværksætte. Der foreligger såledesikke statistiske oplysninger for tiden efter marts 2011 om an-tallet af sager om overtrædelse af straffelovens § 260, stk. 2.”Justitsministeriet skal i forlængelse heraf bemærke, at formålet med lov-forslaget er at styrke indsatsen mod tvang i forbindelse med ægteskaber ogreligiøse vielser, herunder ved den foreslåede udvidelse af straffelovens §260, stk. 2. Om baggrunden for udvidelsen henvises bl.a. til pkt. 2.2 i lov-forslagets almindelige bemærkninger, hvoraf det fremgår, at flere kvinde-krisecentre har oplyst, at en stor del af de kvinder, der henvender sig påkrisecentrene på grund af tvangsægteskaber, ofte ikke har indgået et bor-gerligt gyldigt ægteskab, men i stedet er blevet tvunget ind og fastholdt i etægteskabslignende parforhold baseret på en religiøs vielse uden borgerliggyldighed.
3