Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 172
Offentligt
1238013_0001.png
1238013_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 17. april 2013Enhed: Sundhedsjura og Læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1106267Dok nr.: 1183957
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 15. marts 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 6 (L 172) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann(V).Spørgsmål nr. 6 (L 172):’’Påtænker ministeren at justere serviceloven således, at servicelovens ogsundhedslovens regler peger i samme retning i forhold til journaladgang tilmindreåriges patientjournaler?”Svar:Lov om social service (også kendt som serviceloven) henhører under social-og integrationsministerens ressort.Jeg har derfor indhentet bidrag fra social- og integrationsministeren. Bidragethar følgende ordlyd i sin helhed:”Social- og Integrationsministeriet lægger til grund, at spørgsmålet omhandler retten tilaktindsigt i mindreåriges patientjournaler.Hvad enten der er tale om patientjournaler eller andre typer sager, findes der ikke påsocialministeriets område særlige regler af relevans for forældremyndighedsindehave-res adgang til aktindsigt. Retten til aktindsigt hviler derfor på det sociale område på dealmindelige regler herom i henholdsvis forvaltningsloven og offentlighedsloven.”
På sundhedsområdet følger reglerne om retten til aktindsigt i patientjournalerm.v. af sundhedslovens kapitel 8 og er dermed særskilt reguleret i forhold tilde generelle regler i offentlighedsloven om offentlighed i forvaltningen og for-valtningslovens regler om partsaktindsigt.Som det fremgår af pkt. 2.2. i lovforslaget, er den foreslåede ændring af sund-hedslovens § 37, stk. 2, i overensstemmelse med offentlighedslovens § 13,stk. 1, nr. 3, om retten til at begrænse aktindsigt.Den foreslåede ændring er ligeledes i overensstemmelse med bestemmelsenom undtagelse af oplysninger fra partens ret til aktindsigt i forvaltningslovens§ 15, stk. 1, nr. 3, hvorefter retten til aktindsigt kan begrænses, i det omfangpartens interesse i at kunne benytte kendskab til sagens dokumenter til vare-tagelse af sit tarv findes at burde vige for afgørende hensyn til den pågælden-de selv eller til andre private eller offentlige interesser, herunder bl.a. forebyg-
Side 2
gelse, opklaring og forfølgning af lovovertrædelser samt beskyttelse af vidnereller andre i sager om strafferetlig forfølgning.Man kan med andre ord tale om, at retsstillingen på sundhedsområdet harmo-niseres med de øvrige dele af den offentlige forvaltning, herunder det socialeområde, hvor retten til aktindsigt er reguleret af forvaltningsloven og offentlig-hedsloven.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen