Kulturudvalget 2012-13
L 185
Offentligt
1243943_0001.png
1243943_0002.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
2. maj 2013
Folketingets Kulturudvalg har den 15. april 2013, efter ønske fra Per Clausen (EL), stil-let mig følgende spørgsmål, nr. 3 (Lov nr. 185), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål 3:

Ministeren bedes redegøre for, hvordan bemærkningerne til lovforslaget skal forstås,når en sendetilladelse ifølge bemærkningerne på den ene side bør fratages allerede iførstegangstilfælde, og på den anden side ikke bør fratages med mindre der er tale omprogrammer og opfordringer, der afspejler en redaktionel linje, samt at det ifølge be-mærkningerne kun i undtagelsestilfælde vil kunne være tale om, at et enkeltprogramfører til, at der er tale om en redaktionel linje?

Svar:

Som beskrevet i afsnit 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger er det en forud-sætning for anvendelse af Radio- og tv-nævnets sanktionsmuligheder, at en overtrædel-se af reglerne i radio- og fjernsynslovgivningen anses for at være en konsekvens af over-ordnede redaktionelle beslutninger, så der kan siges at være tale om en redaktionel lin-je. Det vil i praksis kun undtagelsesvis ud fra bedømmelsen af et enkelt program kunnestatueres, at der er tale om en redaktionel linje. Det kan imidlertid ikke udelukkes, atder kan forekomme tilfælde, hvor et enkelt program, der fremmer terrorisme, vil kunneanses som en konsekvens af en overordnet redaktionel linje. Det kunne f.eks. være til-fældet, hvis en tv-station afholder en tv-transmitteret indsamling til fordel for en orga-nisation, der udøver terrorhandlinger.Vurderer Radio- og tv-nævnet – på baggrund af et eller flere programmer – at et radio-og tv-foretagende som konsekvens af en redaktionel linje har overtrådt reglerne om ek-sempelvis fremme af terrorisme, opstår spørgsmålet, om hvilken sanktion dette skalmedføre.Med lovforslaget gives Radio- og tv-nævnet mulighed for at inddrage en programtilla-delse eller give pålæg om midlertidig eller endelig indstilling af programvirksomheden,hvis en tilladelseshaver, et registreret foretagende eller en medietjenesteudbyder i sin
Dok. nr. 1734920
Side 2
programvirksomhed groft eller gentagne gange har udøvet programvirksomhed, derfremmer terrorisme. Tilsvarende sanktionsmuligheder gælder også i forbindelse medsager om tilskyndelse til had eller overtrædelse af bestemmelser om beskyttelse af min-dreårige. Ved førstegangsovertrædelser giver nævnet som udgangspunkt – dog beroen-de på en konkret vurdering – alene en påtale. Når det må forudsættes, at Radio- og tv-nævnet i sager om fremme af terrorvirksomhed i sin praksis vil vælge at inddrage sen-detilladelsen eller at kræve et radio- eller fjernsynsforetagendes programvirksomhedmidlertidigt indstillet allerede ved en førstegangsovertrædelse, skyldes det som anført ibemærkningerne, den alvorlige karakter sager om fremme af terror har.Udtrykket ”førstegangsovertrædelse” sigter således til det tilfælde, hvor Radio- og tv-nævnet – på baggrund af et eller flere programmer – har vurderet, at et radio- og tv-foretagende som konsekvens af en redaktionel linje har overtrådt reglerne første gang (imodsætning til gentagelsestilfælde, det vil sige tilfælde, hvor reglerne på ny overtrædessom konsekvens af en redaktionel linje) og ikke til spørgsmålet om, hvorvidt en sådanovertrædelse i sig selv er baseret på et eller flere programmer.
Marianne Jelved